|
EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Industrial Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Industrial Engineering >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/3639
|
Title: | Computing Malmquist Index Using Data Envelopment Analysis as an Improvement Measure for Educational Purposes |
Authors: | Daneshvar, Sahand Binyuy, Adamu Musa Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Industrial Engineering |
Keywords: | Industrial Engineering Production Management - Evaluation - Productivity Malmquist Index DEA Student Outcomes and Student performance |
Issue Date: | Jan-2015 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Binyuy, Adamu Musa (2015). Computing Malmquist Index Using Data Envelopment Analysis as an Improvement Measure for Educational Purposes . Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Industrial Engineering, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | With the introduction of “Malmquist indices”, MI, (Caves et al, 1982), it has rapidly
grown into a standard approach for evaluating productivity over recent years.
Meanwhile, Based on the concept of cost efficiency that was first mentioned by
Farrell, (1957), the DEA has become a brawny quantitative and analytical tool for
measuring and evaluating performance of public and private sectors. With the growth
of civilization and vast increase in higher educational institutes around the world, the
performance and efficiency of students became very important as far as their
evaluation is concerned. Defining educational technology as all necessary resources
needed by an institution for accurate student’s performance, we will compute MI
using DEA considering some ABET’s accreditation criteria for student outcomes as
an improvement measure for educational purposes. As the DEA measure the
efficiencies of the student’s performance using a defined set of inputs and outputs,
“Malmquist index” conflate the efficiencies with other factors such as surveys to
compute an index (productivity) for a course or program which can be compared to
unity. Based on this, an educational Malmquist index is defined called Malmquist
Educational Index, MEI to evaluate Student Outcomes, performance and monitor
continuous improvement of Educational programs. We used a case study example,
with real data provided by the chair of the industrial engineering department to
compute MEI for each course. Regarding the value MEI, it could be concluded that
MEI indicates regress and need improvement, MEI indicates progress and
MEI indicates no change for DMU under evaluation.
Keywords: Malmquist Index, DEA, Student Outcomes, and Student performance ÖZ :
“Malmquist Index” , MI (Caves et al, 1982) başlamasıyla, son yıllarda hızla üzerinde verimlilik değerlendirmek için standart bir yaklaşım haline geldi . Maliyet verimliliği kavramı ilk olarak 1957 yılında Farrell tarafından dile getirilmiştir. DEA, kamu ve özel sektör performansını değerlendirmek ve ölçmek için, brawny sayısal ve analitik araç haline gelmiştir. Dünyada yüksek öğretim kurumlarının ve uygarlığın gelişmesi ile ın büyüme ve geniş artması ile birlikte, öğrencilerin performans ve verimliliği değerlendirmenin önemi artmıştır. Öğrenci performansını değerlendirip, eğitim teknolojisini tanımlayan kurumların, öğrencinin eğitsel amaçlı gelişmelerini ölçmek için ABET akreditasyon kriterleri dikkate alınarak DEA kullanılıp MI’ları hesaplanacak. Öğrenci performans verimliliği ölçüm sonucuna ve yapılan ankete göre “Malmquist index” hesaplaması yapılacak. Bu hesaplama yapılırken referans alınan bir index kullanılacak. Buna dayanarak, Öğrenci Kazanımları, performans ve eğitim programlarının gelişimini sürekli izlemek için bir index oluşturulmuş olacak. Bu index de "Malmquist Educational Index" (MEI) olarak adlandırılacak. Endüstri Mühendisliği Bölüm Başkanı tarafından, bölümdeki bütün dersler için sağlanan bilgiler kullanılarak "Malmquist Educational Index" hesaplaması yapıldı. Sonuç olarak MEI < 1 ise gerileme söz konusudur ve DMU (course student, program, instructor etc.) da geliştirme ve yenileme gerekmektedir. MEI
ise ilerleme söz konusudur. Son olarak MEI
ise herhangi bir değişiklik söz konusu değildir Anahtar Kelimeler: Malmquist Endeksi, DEA, Öğrenci Kazanımları ve Öğrenci performansı |
Description: | Master of Science in Industrial Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Industrial Engineering, 2015. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Sahand Daneshvar. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/3639 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Industrial Engineering
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|