DSpace
 

EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Industrial Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Industrial Engineering >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/3639

Title: Computing Malmquist Index Using Data Envelopment Analysis as an Improvement Measure for Educational Purposes
Authors: Daneshvar, Sahand
Binyuy, Adamu Musa
Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Industrial Engineering
Keywords: Industrial Engineering
Production Management - Evaluation - Productivity
Malmquist Index
DEA
Student Outcomes
and Student performance
Issue Date: Jan-2015
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Binyuy, Adamu Musa (2015). Computing Malmquist Index Using Data Envelopment Analysis as an Improvement Measure for Educational Purposes . Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Industrial Engineering, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: With the introduction of “Malmquist indices”, MI, (Caves et al, 1982), it has rapidly grown into a standard approach for evaluating productivity over recent years. Meanwhile, Based on the concept of cost efficiency that was first mentioned by Farrell, (1957), the DEA has become a brawny quantitative and analytical tool for measuring and evaluating performance of public and private sectors. With the growth of civilization and vast increase in higher educational institutes around the world, the performance and efficiency of students became very important as far as their evaluation is concerned. Defining educational technology as all necessary resources needed by an institution for accurate student’s performance, we will compute MI using DEA considering some ABET’s accreditation criteria for student outcomes as an improvement measure for educational purposes. As the DEA measure the efficiencies of the student’s performance using a defined set of inputs and outputs, “Malmquist index” conflate the efficiencies with other factors such as surveys to compute an index (productivity) for a course or program which can be compared to unity. Based on this, an educational Malmquist index is defined called Malmquist Educational Index, MEI to evaluate Student Outcomes, performance and monitor continuous improvement of Educational programs. We used a case study example, with real data provided by the chair of the industrial engineering department to compute MEI for each course. Regarding the value MEI, it could be concluded that MEI indicates regress and need improvement, MEI indicates progress and MEI indicates no change for DMU under evaluation. Keywords: Malmquist Index, DEA, Student Outcomes, and Student performance
ÖZ : “Malmquist Index” , MI (Caves et al, 1982) başlamasıyla, son yıllarda hızla üzerinde verimlilik değerlendirmek için standart bir yaklaşım haline geldi . Maliyet verimliliği kavramı ilk olarak 1957 yılında Farrell tarafından dile getirilmiştir. DEA, kamu ve özel sektör performansını değerlendirmek ve ölçmek için, brawny sayısal ve analitik araç haline gelmiştir. Dünyada yüksek öğretim kurumlarının ve uygarlığın gelişmesi ile ın büyüme ve geniş artması ile birlikte, öğrencilerin performans ve verimliliği değerlendirmenin önemi artmıştır. Öğrenci performansını değerlendirip, eğitim teknolojisini tanımlayan kurumların, öğrencinin eğitsel amaçlı gelişmelerini ölçmek için ABET akreditasyon kriterleri dikkate alınarak DEA kullanılıp MI’ları hesaplanacak. Öğrenci performans verimliliği ölçüm sonucuna ve yapılan ankete göre “Malmquist index” hesaplaması yapılacak. Bu hesaplama yapılırken referans alınan bir index kullanılacak. Buna dayanarak, Öğrenci Kazanımları, performans ve eğitim programlarının gelişimini sürekli izlemek için bir index oluşturulmuş olacak. Bu index de "Malmquist Educational Index" (MEI) olarak adlandırılacak. Endüstri Mühendisliği Bölüm Başkanı tarafından, bölümdeki bütün dersler için sağlanan bilgiler kullanılarak "Malmquist Educational Index" hesaplaması yapıldı. Sonuç olarak MEI < 1 ise gerileme söz konusudur ve DMU (course student, program, instructor etc.) da geliştirme ve yenileme gerekmektedir. MEI ise ilerleme söz konusudur. Son olarak MEI ise herhangi bir değişiklik söz konusu değildir Anahtar Kelimeler: Malmquist Endeksi, DEA, Öğrenci Kazanımları ve Öğrenci performansı
Description: Master of Science in Industrial Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Industrial Engineering, 2015. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Sahand Daneshvar.
URI: http://hdl.handle.net/11129/3639
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Industrial Engineering

Files in This Item:

File Description SizeFormat
BinyuyMusa.pdfThesis, Master2.16 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback