|
EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/3658
|
Title: | Impact of Internal Marketing on Organizational commitment, Market orientation, and Business Performance of Commercial banks in Nigeria |
Authors: | Tümer, Mustafa Omogbehin, Olabode-Desire Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration |
Keywords: | Business Administration Marketing Management Banks and Banking - Nigeria Commercial Banks - Nigeria Organizational Commitment - Job satisfaction - Commitment (Psychology) Employee motivation - Organizational effectiveness Organization commitment internal marketing Market orientation Commercial Banks Business performance |
Issue Date: | Jul-2014 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Omogbehin, Olabode-Desire. (2014). Impact of Internal Marketing on Organizational commitment, Market orientation, and Business Performance of Commercial banks in Nigeria. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | According to Christopher (1991), internal marketing was defined as one of the
critical tools that is used in creating a customer oriented organization. Furthermore, it
can be classified as amajor tool used to fortify the internal employees; which helps
them to boost their performance and effectiveness. From other researchers, it was
suggested that an internal marketing program that is well defined and applied will
lead to a good inter-relationship between the employee and the organization’s top
management which in turn will boost the general business performance. In this
thesis, we shall be examining the impact and significance of Internal Marketing on
Marketing Orientation (MO), Organizational Commitment (OC) and establishing a
justification for Business Performance in some commercial banks in Nigeria. The
data used were meticulously collected from 400 bank employees working in different
banks (commercial) totaling 15 in number in Nigeria; while adopting a quantitative
method for the research work.
The paper will also investigate and measure the degree of impact; and the
relationship internal marketing has on Market Orientation, Organization
Commitment and Business Performance.
In order to deliver results according to time and also to avoid unnecessary cost
factors, a convenient sampling approach and quantitative survey methods were used
to collect the primary data from top managers, front line staffs, and other major
employees who are part of the successful implementation of banking operations and
activities.
iv
Each variable was measured using previously developed components of instruments
that have demonstrated good psychometric properties. The study survey consisted of
five sections:
1. Demographic information (gender, age, education level, and income level);
2. Internal marketing, measured using 17 items;
3. Organizational commitment, measured using 24 items;
4. Business performance measured using 10 items; and
5. Market orientation, measured using 15 items.
The questionnaire was chosen based on the needs of the research to include a fivepoint
Likert scale ranging from strongly disagree (1) to strongly agree (5) to measure
the study variables.
Keywords: Organization commitment, internal marketing, Market orientation,
Commercial Banks, and Business performance. ÖZ :
Christopher’a (1991) göre,iç pazarlama müşteriodaklı bir organizasyon oluşturmada
kullanılan kritik araçlardan biri olarak tanımlanmıştır. Dahası, onların performansını
ve etkin artırmak için onlara yardımcı olur, iç çalışanları güçlendirmek için
kullanılan önemli bir araç olarak sınıflandırılabilir. Diğer araştırmacılar, iyi
tanımlanmış ve uygulanan bir iç pazarlama programı da genel iş performansını
artıracak çalışan ve örgütün üst yönetimi arasında iyi ilişkinin yolaçacağı önesürüldü.
Bu araştırma, örgütsel bağlılık, Pazar yönelimi ve Nijeryada bazı ticari bankalar da ış
performansı için bir gerekçe oluşturma konusunda içsel pazarlama etkisini
incelemektir. Kullanılan veriler titizlikle Nijeryada sayısı 15 toplam (ticari) farklı
bankalarda çalışan 400 banka çalışanı toplandı; araştırma çalışmaları için nicel bir
yöntem benimsendi.
Bu kağit inceler ayrica iç pazarlama ve Pazar yönelimin derecesini ve etkizini ve
ayni zamanda örgütsel özveri ve iş performansini arastiriyor. Zamana gore sonuçlar
sunmak için ve aynı zamanda gereksiz maliyet faktörleri, uygun bir örnekleme
yaklaşımı ve nicel araştırma yöntemlerini önlemek için üstdüzey yöneticileri, cephe
kadrosu ve başarılı parçası olan diger önemli çalışanlarından gerekli birincil veri
toplamak için kullanılmıştır. Bankacılık işlemleri ve faaliyetleri uygulanması.
Her değişken iyi psikometrik özelliklerini göstermiş olan araçların once geliştirilen
bileşenleri kullanılarak ölçüldü.
ÇalışmaAnket, beşbölümdenoluşuyordu:
1. Demografikbilgiler (cinsiyet, yaş, eğitimdüzeyivegelirdüzeyi);
2. İçpazarlama 17 Öğekullanarakölçüldü;
3. Örgütselbağlılık 24 Öğekullanarakölçüldü;
4. İşperformansı 10 Öğekullanarakölçüldü; ve
5. Pazaryönelimi, 15 öğekullanılarakölçüldü.
Bu Anket, araştirmanin ihtiyaci tusunda 5 nokta likert scale ölçeğineğore, kesinlikle
katilmiyorum dan kesinlikle katiliyoruma derecelendirilerek ölçülmüstür.
Anahtar Kelimeler: Organizasyon özveri, İç pazarlama, Pazar yönelimi, Ticari
Bankalar ve İş performansı. |
Description: | Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2014. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Mustafa Tümer. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/3658 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|