DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/3658

Title: Impact of Internal Marketing on Organizational commitment, Market orientation, and Business Performance of Commercial banks in Nigeria
Authors: Tümer, Mustafa
Omogbehin, Olabode-Desire
Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration
Keywords: Business Administration
Marketing Management
Banks and Banking - Nigeria
Commercial Banks - Nigeria
Organizational Commitment - Job satisfaction - Commitment (Psychology)
Employee motivation - Organizational effectiveness
Organization commitment
internal marketing
Market orientation
Commercial Banks
Business performance
Issue Date: Jul-2014
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Omogbehin, Olabode-Desire. (2014). Impact of Internal Marketing on Organizational commitment, Market orientation, and Business Performance of Commercial banks in Nigeria. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: According to Christopher (1991), internal marketing was defined as one of the critical tools that is used in creating a customer oriented organization. Furthermore, it can be classified as amajor tool used to fortify the internal employees; which helps them to boost their performance and effectiveness. From other researchers, it was suggested that an internal marketing program that is well defined and applied will lead to a good inter-relationship between the employee and the organization’s top management which in turn will boost the general business performance. In this thesis, we shall be examining the impact and significance of Internal Marketing on Marketing Orientation (MO), Organizational Commitment (OC) and establishing a justification for Business Performance in some commercial banks in Nigeria. The data used were meticulously collected from 400 bank employees working in different banks (commercial) totaling 15 in number in Nigeria; while adopting a quantitative method for the research work. The paper will also investigate and measure the degree of impact; and the relationship internal marketing has on Market Orientation, Organization Commitment and Business Performance. In order to deliver results according to time and also to avoid unnecessary cost factors, a convenient sampling approach and quantitative survey methods were used to collect the primary data from top managers, front line staffs, and other major employees who are part of the successful implementation of banking operations and activities. iv Each variable was measured using previously developed components of instruments that have demonstrated good psychometric properties. The study survey consisted of five sections: 1. Demographic information (gender, age, education level, and income level); 2. Internal marketing, measured using 17 items; 3. Organizational commitment, measured using 24 items; 4. Business performance measured using 10 items; and 5. Market orientation, measured using 15 items. The questionnaire was chosen based on the needs of the research to include a fivepoint Likert scale ranging from strongly disagree (1) to strongly agree (5) to measure the study variables. Keywords: Organization commitment, internal marketing, Market orientation, Commercial Banks, and Business performance.
ÖZ : Christopher’a (1991) göre,iç pazarlama müşteriodaklı bir organizasyon oluşturmada kullanılan kritik araçlardan biri olarak tanımlanmıştır. Dahası, onların performansını ve etkin artırmak için onlara yardımcı olur, iç çalışanları güçlendirmek için kullanılan önemli bir araç olarak sınıflandırılabilir. Diğer araştırmacılar, iyi tanımlanmış ve uygulanan bir iç pazarlama programı da genel iş performansını artıracak çalışan ve örgütün üst yönetimi arasında iyi ilişkinin yolaçacağı önesürüldü. Bu araştırma, örgütsel bağlılık, Pazar yönelimi ve Nijeryada bazı ticari bankalar da ış performansı için bir gerekçe oluşturma konusunda içsel pazarlama etkisini incelemektir. Kullanılan veriler titizlikle Nijeryada sayısı 15 toplam (ticari) farklı bankalarda çalışan 400 banka çalışanı toplandı; araştırma çalışmaları için nicel bir yöntem benimsendi. Bu kağit inceler ayrica iç pazarlama ve Pazar yönelimin derecesini ve etkizini ve ayni zamanda örgütsel özveri ve iş performansini arastiriyor. Zamana gore sonuçlar sunmak için ve aynı zamanda gereksiz maliyet faktörleri, uygun bir örnekleme yaklaşımı ve nicel araştırma yöntemlerini önlemek için üstdüzey yöneticileri, cephe kadrosu ve başarılı parçası olan diger önemli çalışanlarından gerekli birincil veri toplamak için kullanılmıştır. Bankacılık işlemleri ve faaliyetleri uygulanması. Her değişken iyi psikometrik özelliklerini göstermiş olan araçların once geliştirilen bileşenleri kullanılarak ölçüldü. ÇalışmaAnket, beşbölümdenoluşuyordu: 1. Demografikbilgiler (cinsiyet, yaş, eğitimdüzeyivegelirdüzeyi); 2. İçpazarlama 17 Öğekullanarakölçüldü; 3. Örgütselbağlılık 24 Öğekullanarakölçüldü; 4. İşperformansı 10 Öğekullanarakölçüldü; ve 5. Pazaryönelimi, 15 öğekullanılarakölçüldü. Bu Anket, araştirmanin ihtiyaci tusunda 5 nokta likert scale ölçeğineğore, kesinlikle katilmiyorum dan kesinlikle katiliyoruma derecelendirilerek ölçülmüstür. Anahtar Kelimeler: Organizasyon özveri, İç pazarlama, Pazar yönelimi, Ticari Bankalar ve İş performansı.
Description: Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2014. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Mustafa Tümer.
URI: http://hdl.handle.net/11129/3658
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Omogbehin.pdfThesis, Master515.57 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback