|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/3662
|
Title: | A Descriptive Study of Teaching Styles in Freshman English Classrooms |
Authors: | Vefalı, Gülşen Musayeva Çakmak, Özge Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching |
Keywords: | English Language Teaching (ELT) English Language - Study and Teaching Teaching styles learning styles matched instructional designs EFL teachers teachers’ beliefs |
Issue Date: | Jun-2014 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Çakmak, Özge. (2014). A Descriptive Study of Teaching Styles in Freshman English Classrooms. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | his study aimed at investigating teaching styles as well as related beliefs of a representative group of EFL teachers from the Modern Languages Division (MLD) of the School of Foreign Languages (SFL) at Eastern Mediterranean University (EMU). The study addressed the following research questions:
1) What are the EFL teachers’ teaching styles?
2) What are the language teachers’ beliefs about their learners’ learning styles?
3) How do the EFL teachers consider matched instructional designs?
The research study involved 30 EFL teachers from the MLD of the SFL at EMU. Among the same group of the teachers 10 volunteered to participate in interviews. In accordance with its descriptive research purposes, the study employed Peacock’s (2001) modified version of the PLSPQ ‘Perceptional Learning Style Preference Questionnaire’ (Reid, 1987) as well as 2 semi-structured interviews, based on Reid’s hypotheses (1987, 1995) and Doyle and Rutherford’s (1984) suggestions on matched instructional designs.
The Cronbach’s Alpha scores revealed .73 for the teachers’ questionnaire which indicated reliability of the data collection instrument. Further, the overall analysis of the EFL instructors’ questionnaire responses indicated that the language teachers favored a repertoire of several teaching styles such as group, visual, auditory and kinesthetic (3.52≤M≤3.65). However, the teacher respondents expressed less favorable preferences for the application of individual and tactile teaching style
(M=3.11, and M=2.94, respectively). Importantly, the majority of the EFL instructors reportedly applied group teaching style frequently (M=3.65).
Furthermore, the analysis of English teachers’ interview reports overall demonstrated their mostly positive beliefs about their learners’ learning styles in terms of 7 emerging themes as follows: the importance of learning styles in teaching, application of learning styles in teaching, related effects on teaching, awareness of teaching styles, teachers’ awareness of their students’ learning styles, learners’ awareness of their own learning styles, and effects of learning styles on learning.
Finally, the examination of the language instructors’ interview reports provided their mostly favorable insights in relation to the Doyle and Rutherford’s (1984) suggestions on matched instructional designs.
Consequently, the current study suggests that EFL teachers and their line managers take into account the findings related to the content, structure and delivery of the freshman English language courses on offer, as well as consider the study results for teacher training and professional development at the institution.
Keywords: Teaching styles, learning styles, matched instructional designs, EFL teachers, teachers’ beliefs ÖZ :
Bu çalışma, öğretme biçimlerinin yanı sıra Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) Yabancı Diller Okulu Modern Diller Bölümü’ndeki İngilizce yabancı dil öğretmenlerinin bir temsili grubunun inançlarını araştırmayı amaçlamıştır. Çalışma öne sürülen araştırma sorularını ele almıştır:
1) İngilizce yabancı dil öğretmenlerinin öğretme biçimleri nelerdir?
2) Dil öğretmenlerinin öğrencilerinin öğrenme biçimleri hakkındaki inançları nelerdir?
3) İngilizce yabancı dil öğretmenleri eşleşen eğitsel tasarımlarını nasıl göz önünde bulundurur?
Bu çalışma, Doğu Akdeniz Üniversitesi Yabancı Diller Okulu Modern Diller Bölümü’nden 30 İngilizce öğretmenini kapsamaktadır. Aynı öğretmen grubu içinden 10 kişi görüşmelere katılmak için gönüllü olmuştur. Tanımlayıcı araştırma amaçları doğrultusunda, çalışma Doyle ve Rutherford’un (1984) eşleşen eğisel tasarımlarına ve Reid’in (1987, 1995) varsayımına dayalı 2 yarı-yapılandırılmış görüşmelerin yanı sıra Peacock'ın (2001) 'Algı Öğrenme Biçimi Tercih Anketi’nin uyarlanmış bir sürümünü (Reid, 1987) kullanmıştır.
Cronbach Alfa puanları, veri toplama aracının güvenirliğini belirten öğretmenlerin anketi için .73 olarak saptanmıştır. Ayrıca, İngilizce öğretmenlerinin anket yanıtlarının genel çözümlemesi, dil öğretmenlerinin grup, görsel, işitsel ve devinduyumsal gibi çeşitli öğretme biçimlerinin bir gösteri dağarcığını tercih
ettiklerini göstermiştir (3.52≤M≤3.65). Ancak, öğretmen katılımcılar, bireysel ve dokunsal öğretme biçimi uygulamaları için daha az elverişli tercihler ifade etmişlerdir (M=3.11 ve M=2.94, sırasıyla). Önemli olarak, İngilizce öğretmenlerinin çoğunluğu, sık sık grup öğretme biçimini uygulamıştır (M=3.65).
Ayrıca, İngilizce öğretmenlerinin görüşme raporlarının çözümlemesi, öğrencilerinin öğrenme biçimleri ile ilgili çok olumlu görüşlerini aşağıdaki 7 çıkan temalar açısından göstermiştir: Öğretimde öğrenme biçimlerinin önemi, öğretimde öğrenme biçimlerinin uygulanması, öğretim ile ilgili etkileri, öğretme biçimlerinin farkındalığı, öğretmenlerin öğrencilerinin öğrenme biçimleri hususundaki farkındalığı, öğrencilerin kendi öğrenme biçimleri hususundaki farkındalığı ve öğrenme biçimlerinin öğrenmedeki etkileri.
Son olarak, dil eğitmenlerinin görüşme raporlarının incelenmesi, eşleşen eğitsel tasarımları üzerinde Doyle ve Rutherford'un (1984) önerileri ile ilgili olarak çoğunlukla olumlu görüşlerini sağlamıştır.
Sonuç olarak, geçerli bu çalışma, İngilizce öğretmenlerinin ve onların faaliyet yöneticilerinin, içerik, yapı ve sunulan başlangıç İngilizce dil kurslarının teslimi ile ilgili buluntuları göz önünde bulundurduğunu; hem de, çalışma sonuçlarının kurumda öğretmen eğitimi ve mesleki gelişimini dikkate aldığını önermektedir.
Anahtar Kelimeler: Öğretme biçimleri, öğrenme biçimleri, eşleşen eğitsel tasarımlar, İngilizce öğretmenleri, öğretmenlerin inançları |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2014. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Gülşen Musayeva Vefalı. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/3662 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|