DSpace
 

EMU I-REP >
11 Faculty of Tourism >
Theses (Master's and Ph.D) – Tourism >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/3748

Title: Effects of Emotional Intelligence on Performance Outcomes: Some Empirical Evidence from Four and Five Star Hotels in Northern Cyprus
Authors: Araslı, Hüseyin
Rahimizhian, Sima
Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism
Keywords: Tourism Faculty
Hotel Industry - Work - Psychological aspects - Employees - Cyprus, North
Employee Motivation - Job Satisfaction - Hospitality Industry
Emotional Intelligence - Job Performance
Emotional Intelligence (EI)
Job Performance
Extra-role Customer Service
Creative Performance
Hotel front-line employees
Issue Date: Jul-2016
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Rahimizhian, Sima. (2016). Effects of Emotional Intelligence on Performance Outcomes: Some Empirical Evidence from Four and Five Star Hotels in Northern Cyprus. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: This study aimed to analyze the Emotional Intelligence (EI) in reference to the set of skills by hypothesizing different constructs for the purpose of contribution to the accurate appraisal and assessment of emotion in oneself and in others. The assumption is that the effective management of emotion in self and others can enhance individual’s job performance. In the meantime, this study examines Extra-Role Customer Service and Creative Performance as two variables that can affect job performance. The current study is designed to examine the impact of EI on job performance among front-line employees of four and five star hotels in Northern Cyprus. A quantitative survey research method based on judgmental sampling has been administered to front-line employees in the summer of 2016. The findings of the research revealed that four dimensions of emotional intelligence: (i) self-emotional appraisal, (ii) appraisal of others’ emotion, (iii) regulation of emotion, and (iv) use of emotion, have positive and significant relationship with extra-role customer service and creative performance. Thus, the results suggest that employees with high level of EI have higher job performance. Managerial implications and propositions are highlighted for further researches. Keywords: Emotional Intelligence (EI), Job Performance, Extra-role Customer Service, Creative Performance, Hotel front-line employees.
ÖZ : Bu çalışma, duygusal zekanın analizini, beceri grubu referansla doğru değerlendirme katkı amacıyla farklı yapıları hipotez ile ve kendine ve başkalarına duygu değerlendirilmesi amaçlandı. Bu varsayımla duygularımızı iyi şekilde kontrol ederek kendimizin ve diğer kişilerin iş performansını arttırabiliriz. Bu arada, bu çalışma Ekstra Rol Müşteri Hizmetleri ve iş performansı inceleyen iki değişken olarak iş performansını etkileyebilir. Bu çalışma, Kuzey Kıbrıs'ta dört ve beş yıldızlı otel cephe çalışanları arasında iş performansı üzerindeki Duygusal Zeka etkisini incelemek için tasarlanmıştır. Yargılayıcı örnekleme dayalı nicel araştırma yöntemi 2016 yazında cephe çalışanlara uygulanmıştır. Araştırmanın bulguları, duygusal zekanın bu dört boyutlarını gözler önüne sermektedir: (i) kendini duygusal değerlendirme, (ii) Başkalarının duygu değerlendirmesi, (iii) Duygu düzenlenmesi ve (iv) Duygunun kullanılmasının, ekstra rol müşteri hizmetleri ve yaratıcı performans ile beraver pozitif ve anlamlı bir ilişkisi var. Böylece, sonuçlar Duygusal Zeka düzeyi yüksek çalışanlar daha yüksek iş performansına sahip olduğunu göstermektedir. Yönetimsel uygulamalar ve önermeler ileri araştırmalar için vurgulanır. Anahtar Kelimeler: Duygusal Zeka, İş performansı, Otel ön bölüm çalışanları, Yaratıcı Performans,Ekstra rol müşteri servisi.
Description: Master of Science in Tourism Management. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2016. Supervisor: Prof. Dr. Hüseyin Araslı.
URI: http://hdl.handle.net/11129/3748
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Tourism

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rahimizhiansima.pdfThesis, Master1.15 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback