DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/3766

Title: Servant Leadership Style and Job Satisfaction in Dubai Hotel Industry: Trust in Leader as Mediator
Authors: Fethi, Sami
Zargar, Pouya
Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration
Keywords: Business Administration
Marketing Management
Servant Leadership
Job Satisfaction
Hotel Industry
Dubai
Leadership
Employee Satisfaction
trust in leader
Issue Date: Feb-2016
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Zargar, Pouya. (2016). Servant Leadership Style and Job Satisfaction in Dubai Hotel Industry: Trust in Leader as Mediator. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Regarding the huge growth in economics for UAE and especially Dubai in the past few decades require a high level of leadership and management. The tourism and hotel industry of Dubai has reached to limits that even few years ago was thought as farfetched ideas. The vision about future is even more phenomenon. Leaders who act as a mere management representative and are not able to perform in various styles cannot be effective in this rapidly growing industry. For a leader, to show ineffectiveness means distrust, which lowers the satisfaction of a population in different aspects. Hence, leadership and trust are topics that require further examination. This study tries to determine the interaction among servant leadership and job satisfaction while utilizing the trust degree in leader as a mediator factor between leadership approach and level of satisfaction in job. The research was conducted on 260 employees in four different hotels in Dubai (Jood Plaza, Sadaf Delmon, Ibis international and Address hotel). Correlation analyses have shown a positive and significant relationship between servant leadership, job satisfaction and trust. There is a large gap in the literature when it comes to the direct relationship of servant leadership and job satisfaction in general including hotel industry. This research hopes to fill the gap in the literature and enhance the achievement process for managerial level. Keywords: servant leadership; trust in leader; job satisfaction; Dubai; Hotel industry
Öz: Son yirmi, otuz yılda Birleşik Arab Emirlikleri, özellikle de Dubai’nin ekonomisinde görünen gelişimin üst düzey liderlik ve yönetim gerektiği görülmektedir. Dubai’deki turizm ve otel sektörünün geldiği nokta ise birkaç yıl öncesine kadar inanılası güç fikirler olarak görülüyordu. Gelceğe bakış ise daha bir fenomen hal almıştır. Bu hızla büyüyen sektörde ise basit bir temsilci konumunda olan ve farklı yönetim stratejileri ile ilerleyemeyen liderlerin etkili olması mümkün değildir. Bir liderin etkili olmaması güvensizlik demektir ki bu da nüfusun farklı konularda memnuniyetsizliğine yol açar. Ayrıca, liderlik ve güvenin ayrı bir konu olarak incelenmesi gerekmektedir. Bu araştırma, liderlik ve iş memnuniyeti arasındaki bağlantıya bakarken, aynı zamanda liderlerin arabulucu rolünü üstlendikleri zaman liderlik yaklaşımı ve iş memnuniyeti arasındaki güven derecesini incelemektedir. Bu araştırma Dubai’deki farklı otellerde 260 çalışan üzerinde yapılmıştır. (Jood Plaza, Sadaf Delmon, Ibis international and Address hotel). Korelasyon analizi liderlik, iş memnuniyeti ve güven arasındaki ilişkinin olumlu ve önemli olduğunu göstermiştir. Genel anlamda otel sektöründe liderlik ve iş memnuniyeti arasında büyük bir boşluk vardır. Araştırmanın amacı bu boşluğu doldurup yöneticilikteki başarının oluşumunu artırmaktır. Anahtar kelimeler: liderlik; lidere güven; iş memnuniyeti; Dubai; otel sektörü.
Description: Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2016. Supervisor: Prof. Dr. Sami Fethi.
URI: http://hdl.handle.net/11129/3766
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
zargarpouya.pdf763.07 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback