|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/3785
|
Title: | Use of Oral Communication Strategies in English Language by Graduate Students in an International Context |
Authors: | Kunt, Naciye Najjari, Behrooz Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching |
Keywords: | English Language Teaching (ELT) English Language - Study and Teaching Oral communication - English Language Oral Communication Strategies (OCSs) Social Affective negotiating for meaning |
Issue Date: | Sep-2016 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Najjari, Behrooz. (2016). Use of Oral Communication Strategies in English Language by Graduate Students in an International Context . Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Students studying in international universities usually experience some difficulties
and challenges when communication in English with students and people coming
from different cultural and ethnic background. Nevertheless, to cope with challenges
students may use Oral Communication Strategies (OCSs) but studies addressing
these strategies in the international contexts have been rare. As such, this study was
set out to identify a) the oral communication strategies used by the international
students when communicating in English; b) to identify any possible differences in
the use of OCSs used by students from different ethnic backgrounds; c) any possible
gender differences in the use of OCSs used by the international students. The context
of the study was Eastern Mediterranean University, Northern Cyprus, and the
participants were 32 graduate (master's and PhD) students majoring in English
Language Teaching (ELT) who were selected by convenience sampling who fell in
five nationality groups (Turkish, Iranian, African, Iraqi& Others). This study adopted
a mixed-method approach to address the questions under investigation. On the one
hand the Oral Communication Strategy Inventory, adopted from Nakatani, provided
quantitative data, and on the other hand, the oral communication task and semistructured
interview along with observation and the researcher's field notes were
triangulated to provide qualitative data. The quantitative data was analyzed through
SPSS software and descriptive statistics, t-test and ANOVA tests were performed to
provide answer to the research questions. The findings of the current study indicated
that social affective, negotiation for meaning while speaking and message reduction
and alteration were the next most frequently reported speaking strategies and
negotiation for meaning while listening and nonverbal strategies while listening were
the most frequently reported listening strategies by the international students.
Comparing OCSs across different nationality groups showed that OCSs were not
statistically significant across different nationality groups. However, gender
differences were significant in two speaking strategies: social affective and
negotiating for meaning while speaking with the females obtaining higher means
than the males. The study yielded some important implications for practitioners,
teachers and researchers who investigate this field of inquiry.
Keywords: Oral Communication Strategies (OCSs), English Language Teaching
(ELT), Social Affective, negotiating for meaning ÖZ :
Uluslararası üniversitelerde eğitim gören öğrenciler, farklı kültürel ve etnik
geçmişlere sahip kişilerle İngilizce dilinde iletişim kurarken bazı zorluklar ve
sorunlar yaşar. Bu zorluklarla başa çıkmak için öğrenciler sözel iletişim stratejilerini
kullanabilir; ancak uluslararası bağlamda sözel iletişim stratejileriyle ilgili yapılan
çalışmaların sayısı oldukça azdır. Bu nedenle, bu çalışma a) İngilizce dilinde iletişim
kurarken uluslararası öğrencilerin kullandığı sözel iletişim stratejilerini, b) farklı
etnik kökenlere sahip öğrencilerin sözel iletişim stratejileri kullanımındaki olası
farklılıklarını ve c) uluslararası öğrenciler tarafından kullanılan sözel iletişim
stratejilerinde olası cinsiyet farklılıklarını belirlenmeyi amaçlamaktadır. Çalışma,
Kuzey Kıbrıs’ta bulunan Doğu Akdeniz Üniversitesi’nde, İngiliz Dili Eğitimi
alanında eğitim gören 32 lisansüstü (yüksek lisans ve doktora) öğrencisi ile
gerçekleştirilmiştir. Kolayda örneklem yöntemi ile seçilen katılımcılar, beş ana uyruk
grubu (Türk, İranlı, Afrikalı, Iraklı ve Diğerleri) oluşturmaktadır. Bu çalışmada
kullanılan soruları yanıtlayabilmek üzere karma yöntem yaklaşımı benimsenmiştir.
Nicel veriler için Nakatani tarafından geliştirilen Sözel İletişim Stratejisi Envanteri
kullanılırken, nitel veriler için sözel iletişim görevi, yarı yapılandırılmış görüşme,
gözlem ve araştırmacının alan notları kullanılmıştır. Nicel veriler, SPSS yazılımı
aracılığıyla ve betimleyici istatistikler ile analiz edilmiştir. Araştırma sorularını
yanıtlayabilmek için t-test ve ANOVA testleri uygulanmıştır. Mevcut araştırmanın
bulgularına göre, sosyal duygusal, konuşma sırasında anlam söyleşmesi ile mesaj
eksiltme ve değiştirme’nin uluslararası öğrenciler tarafından en çok rapor edilen
konuşma stratejileri oldukları görülürken, dinleme sırasında anlam söyleşmesi ve
sözel olmayan stratejiler’in en çok kullanılan dinleme stratejileri oldukları
görülmüştür. Farklı uyruklu gruplar karşılaştırıldığında, sözel iletişim stratejileri
bağlamında farklı uyruklu gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark
bulunamamıştır. Ancak, sosyal duygusal ve konuşma sırasında anlam söyleşmesi
olmak üzere iki konuşma stratejisinde cinsiyete göre farklılık görülmüştür. Bu iki
stratejide kadınların ortalamasının erkeklere kıyasla daha yüksek olduğu
gözlemlenmiştir. Bu çalışma; pratisyenler, eğitimciler ve bu alanda araştırma yapan
araştırmacılar için önemli çıkarımlar sağlamıştır.
Anahtar Kelimeler: Sözel Iletişim Stratejilerini (OSCs), İngilizce Dilinde Iletişim
(ELT), sosyal duygusal, konuşma sırasında anlam söyleşmesi |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2016. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Naciye Kunt. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/3785 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|