|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/3807
|
Title: | Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öz Düzenleme Becerileri İle Ebeveynlerin Çocuk Yetiştirme Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi |
Authors: | Gürşimşek, Ayşe Işık Dağgül, Hatice Cemre Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü |
Keywords: | Okul Öncesi Çocuk Gelişimi Eğitim ve Öğretim Öz düzenleme ebeveynlerin çocuk yetiştirme stilleri okul öncesi dönem Self-regulation parenting styles of parents pre-schools |
Issue Date: | Jul-2016 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Dağgül, Hatice Cemre. (2016). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Öz Düzenleme Becerileri İle Ebeveynlerin Çocuk Yetiştirme Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, İlköğretim Bölümü, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Due to the rapidly increasing importance of training scientific studies, early
childhood education has gained momentum in the world. In early childhood period,
the cognitive, language, psychomotor, social and emotional characteristics of the
environment (school, parents, etc.) which children have is supported and improved.
Depending on the area of development in terms of quality of education and factors
affecting these skills requirement arises. In recent years as a result of this
requirement, self-regulation is one of the issues that extensive studies are carried on
related with children’s mental, emotional and behavioral regulation skills as
planning, controlling, blocking, forwarding, editing themselves and which is found
closely related with primary school readiness skills, math skills and also affects the
academic and social competencies of children such as friendship relations. This study
aimed to investigate the relationship between self-regulation skills of children in
some preschool education institutions and parents' parenting styles in Northern
Cyprus, in Kyrenia and Nicosia district. Within the purpose of the study, "Is there a
relationship between self-regulation skills of early school children and parents'
parenting styles?" was developed as a research question. Depending on the basic
research question, different data collection tools were used to obtain data from 122
children and 122 parents. In this study, the results of the data analysis made in
relation with socio-demographic variables. It was pointed out that children's selfregulation
skills differ according to gender of children's. The educational level of the
parents, their efficacy in coping with the problems which they face during growing a
child and their perception of compliance levels of were found to be significantly
associated with parents’ parenting styles. No correlation was found between children's self-regulation skills and the parents' parenting styles. These research
results were discussed in relation to other studies in the literature and it included
recommendations at the end of the study. This study is the first research regarding
self-regulation skills of children in Northern Cyprus. Therefore, it is considered to
shed light on more comprehensive studies on self-regulation skills and parent
attitudes of children in Northern Cyprus, public pre-schools which will be held in
educational institutions and the in-service training courses prepared for teachers and
family education.
Keywords: Self-regulation, parenting styles of parents, pre-schools. Öz: Dünyada okul öncesi eğitime verilen önemin hızla artmasına bağlı olarak
bu alanda yapılan bilimsel çalışmalar da ivme kazanmıştır. Okul öncesi dönemde
çocukların sahip oldukları bilişsel, dil, psikomotor, sosyal ve duygusal özellikleri
çevre (okul, ebeveyn, vs.) tarafından desteklenebilir ve geliştirilebilirdir.
Eğitimin niteliği açısından gelişim alanlarına bağlı olarak çocukların
kazanabilecekleri becerileri ve bu becerilerini etkileyen unsurları inceleme
gereksinimi ortaya çıkmaktadır. Bu gereksinim sonucunda son yıllarda üzerinde
yoğun çalışmalar yapılan konulardan biri olan öz düzenleme; çocukların zihinsel,
duygusal ve davranışsal olarak kendilerini planlama, kontrol etme, engelleme,
yönlendirme, düzenleme gibi becerilerini içermekte ve ilkokula hazırbulunuşluk,
matematik yeteneği, arkadaşlık ilişkileri gibi akademik ve sosyal yetkinlikleri de
etkilemektedir. Bu araştırmada Kıbrıs’ın Lefkoşa ve Girne İlçesi’nde bulunan
bazı okul öncesi eğitim kurumlarındaki çocukların öz düzenleme becerileri ile
ebeveynlerin çocuk yetiştirme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmanın amacı doğrultusunda “Okul öncesi dönem
çocuklarının öz düzenleme becerileri ile ebeveynlerin çocuk yetiştirme stilleri
arasında ilişki var mıdır?” şeklinde bir araştırma sorusu geliştirilmiştir. Temel
araştırma sorusuna bağlı olarak 122 çocuk ve 122 ebeveynden farklı veri toplama
araçları kullanılarak araştırmanın verileri elde edilmiştir. Bu çalışmada
sosyodemografik değişkenlerle de ilişkilendirerek yapılan veri analizleri
sonucunda; çocukların öz düzenleme becerilerinin cinsiyetlerine göre farklılaştığı
saptanmıştır. Ebeveyn tutumlarının ise ebeveynlerin eğitim durumlarıyla, çocuk
yetiştirme konusunda karşılaştıkları problemlerle baş etme yeterlilik algılarıyla ve ebeveynlerin birbirleriyle uyum düzeyleri algılarıyla ilişkili olduğu
görülmüştür. Çocukların öz düzenleme becerileri ve ebeveynlerin çocuk
yetiştirme stilleri arasında ise ilişki bulunmamıştır. Bu araştırma sonuçları,
alanyazındaki diğer çalışmalarla ilişkilendirilerek tartışılmış ve çalışmanın
sonunda önerilere yer verilmiştir. Bu çalışma, Kuzey Kıbrıs’ta çocukların öz
düzenleme becerileriyle ilgili olarak yapılan ilk araştırmadır. Bu nedenle,
Kıbrıs’taki çocukların öz düzenleme becerileri ve ebeveyn tutumlarıyla ilgili
yapılacak daha kapsamlı çalışmalara, kamusal okul öncesi eğitim kurumlarında
düzenlenecek olan aile eğitimlerine ve öğretmenlere yönelik hazırlanan hizmet
içi eğitim kurslarına ışık tutacağı düşünülmektedir.
Anahtar sözcükler: Öz düzenleme, ebeveynlerin çocuk yetiştirme stilleri, okul
öncesi dönem |
Description: | Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Okul Öncesi Eğitim Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2016. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Ayşe Işık Gürşimşek. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/3807 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|