|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/3811
|
Title: | K.K.T.C.’de Kanser Tedavisi Gören Farklı Yaş Grubu Çocukların Hastane Ortamında Oyun Odası Gereksinimlerinin Belirlenmesi: Aile, Çocuk, Sağlık Personelinin Görüşleri |
Authors: | Gürşimşek, Ayşe Işık Okta, Kemal Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü |
Keywords: | İlköğretim Çocuk Hastalıkları Onkoloji Kanser Hastane Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-) Kanser Tedavisi Hasta Çocuklar Hastahaneler Oyun Odaları Özel Mekanlar Kıbrıs, Kuzey Erken çocukluk dönemi hasta çocuk oyunla tedavi oyun oyun odası süregen hastalık Early childhood period sick child treatment with play play play room chronic illness |
Issue Date: | Feb-2016 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Okta, Kemal. (2016). K.K.T.C.’de Kanser Tedavisi Gören Farklı Yaş Grubu Çocukların Hastane Ortamında Oyun Odası Gereksinimlerinin Belirlenmesi: Aile, Çocuk, Sağlık Personelinin Görüşleri. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, İlköğretim Bölümü, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Healthy children have the opportunity to "play" wherever they can and it is
the "right" of sick children to be provided with similar opportunities who are treated
due to chronic, oncologic or terminal diseases. This study aims to investigate the
perceptions of children, families and health staff regarding the need of children, who
are being treated for cancer in the Paediatric Oncology Unit of Lefkoşa State
Hospital, Turkish Republic of Northern Cyprus, for a play room in the hospital
setting. To fulfil this aim, the formulated research question is as follows: "What are
the perceptions of children, parents and health staff regarding the need of children
from different age groups for a play room who are being treated for cancer in
TRNC?" Based on this question, perceptions from 32 children, 32 parents and 2
health staff have been collected. Semi-structured interview forms with open-ended
questions were used for parents and health staff; and story-completion through letter
writing form was used for children. The results revealed many weak points in the
current Paediatric Oncology Unit according to children, parents and health staff; and
they are mostly caused by problems such as inadequate building, insufficient
medications and lack of doctors. Additionally, the children, parent and health staff
opinions showed a mutual agreement on the need for a play room in the current
Paediatric Oncology Unit and a future play room can have both psychological and
physical contributions to the treatment of children. Moreover, participants pointed
out issues such as vivid colours, variety of books and toys, a teacher to be recruited
as staff regarding the qualities, equipment and staff of a future play room.
Suggestions for future studies are given at the end of the study. Keywords: early childhood period, sick child, treatment with play, play, play room,
chronic illness Çocukların gelişim evrelerine göre oyunun işlevi değişiklik gösterse de, her
yaş grubundaki çocuğun gelişiminde oyunun önemi ve etkisi inkar edilemez.
Sağlıklı çocukların evlerinde, okullarında, parklarda ve bahçelerde yaşayabilme
özgürlüğüne sahip oldukları "oyun" imkanlarının hastane ortamında yatarak tedavi
gören kronik, onkolojik veya ölümcül hastalığa sahip çocuklar için de hastane
ortamında sağlanması bir gereksinim olmaktan öte bir ―hak‖ olarak
değerlendirilmelidir. Bu çalışma Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Lefkoşa Devlet
Hastanesi Pediatrik Onkoloji Servisi‘nde kanser tedavisi gören çocukların oyun
odasına ihtiyaçlarına ilişkin çocukların, ailelerinin ve sağlık personelinin görüşlerini
belirlemeyi amaçlamıştır. Bu amaç doğrultusunda geliştirilen araştırma sorusu şu
şekildedir: "K.K.T.C‘de kanser tedavisi gören farklı yaş grubu çocuklarının hastane
ortamında oyun odası gereksinimlerine ilişkin çocuk, anne-baba ve sağlık
personelinin görüşleri nelerdir?" Temel araştırma sorusuna bağlı olarak 32 çocuk, 32
ebeveyn ve 2 sağlık personelinden farklı veri toplama araçlarıyla görüşler
toplanmıştır. Ebeveyn ve sağlık personeli için açık uçlu sorular içeren yarı-
yapılandırılmış görüşme formu kullanılırken çocuklar için ise mektup yoluyla hikaye
tamamlama formu kullanılmıştır. Yapılan betimsel analizi sonucunda çocuk, ebeveyn
ve sağlık personeli‘nin görüşlerine göre mevcut Pediatrik Onkoloji Servisi‘nde
birçok eksik olduğu ve bu eksikliklerin en başında bina yetersizliği, ilaç yetersizliği
ve doktor yetersizliği gibi konuların geldiği görülmüştür. Ayrıca, çocuk, ebeveyn ve
sağlık personeli görüşlerinden, mevcut Pediatrik Onkoloji Servisi‘nde oyun odasına
ihtiyaç duyulduğu konusunda hem fikir oldukları ve kurulacak bir oyun odasının
çocukların tedavilerine hem psikolojik hem de fiziksel katkı sağlayacağını düşündükleri anlaşılmıştır. Ayrıca, kurulacak bir oyun odasının nitelikleri, donanımı
ve içerisinde bulunacak görevli kişilere ilişkin olarak tüm katılımcı grupları; canlı
renkler kullanılması, kitap ve oyuncak çeşitliliği, görevli olacak öğretmen gibi
konulara dikkat çekmişlerdir. Böyle bir oyun odasının ebeveynlere de destek olacağı
belirtilmiştir. Gelecek çalışmalar için öneriler de çalışmanın sonunda verilmiştir.
Anahtar sözcükler: erken çocukluk dönemi, hasta çocuk, oyunla tedavi, oyun, oyun
odası, süregen hastalık |
Description: | Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Okul Öncesi Eğitim Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2016. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Ayşe Işık Gürşimşek. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/3811 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|