DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/3831

Title: Evaluation of Minimum - Traffic Guarantees as Real Options Using CAPM and Monte Carlo Simulations
Authors: Jenkins, Glenn P.
Kayhan, İlker Ersegün
Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Banking and Finance
Keywords: Banking and Finance
Economic Conditions
Economic Growth
Turkey
Public-private partnerships
contingent liabilities
risk analysis infrastructure
Issue Date: Dec-2016
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Kayhan, İlker Ersegün. (2016). Evaluation of Minimum - Traffic Guarantees as Real Options Using CAPM and Monte Carlo Simulations. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Banking and Finance, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: The government of Turkey actively promotes public-private partnership (PPP) models in infrastructure projects. The risks associated with PPP agreements have the potential of incurring a heavy fiscal burden on the state through contingent liabilities, including government guarantees. It is therefore important to distribute risk among contract parties, according to the risk-management capacities of each. Therefore, PPP project agreements including government guarantees must be well-structured and managed by all the responsible government institutions. In the context of BuildOperate-Transfer (BOT) projects, governments are expected to cover political and force majeure risks. Government also guarantees take-up of project output. In Turkey, however, the government also assumes responsibility for risks more usually assumed by the private sector, including financial, construction, and availability risk. This situation can create serious fiscal problems if the associated contingent liabilities are realized. The study, first presents an overview of the legal and institutional frameworks relevant to BOT projects in Turkey, focusing on the explicit contingent liabilities and associated risks. The focus of the study is the minimum-traffic government guarantees to reduce the demand risk in toll-road projects. Three guarantee types, namely plain guarantee, guarantees capped at a certain portion of the investment cost, and guarantees with a ceiling on the income of the project company, will be evaluated and compared by Monte Carlo simulation. This study first aims to illustrate the methods of modelling various guarantee types as real options in a BOT project. Another important objective is to calculate guarantee values in the case of a toll-road BOT project, using real option pricing and the Capital Asset Pricing Model (CAPM). The study also comes up with one suggested criterion for finding the optimum levels of various minimum-traffic guarantees for a given project. Additionally, the study introduces a criterion for measuring the risk reduction capacity of guarantee types tested in the case illustration. Taking into account the findings and the results of the study, some practical policy recommendations are provided for the government on the evaluation, monitoring, and management of similar contingent liabilities and risks in line with international best practice. Keywords: Public-private partnerships, contingent liabilities, risk analysis infrastructure, Turkey.
Öz: Türk hükümeti, kamu-özel iĢbirliklerini (KÖĠ) etkin Ģekilde tesvik etmektedir. KÖĠ proje sözlesmeleri, hükümet garantileri de dahil kosullu yükümlülükler sebebiyle, devlete ağır mali yük getirme riskini içinde barındırmaktadır. Bu nedenle, riski, ortaklara her ikisinin de risk yönetim kabiliyetlerini esas alarak dağıtmak önem arz etmektedir. Bu çerçevede, içinde hükümet garantilerini de bulunduran KÖĠ proje sözlesmeleri, sorumlu hükümet kurumları tarafından iyi düzenlenmeli ve idare edilmelidir. Yap-islet-devret (YĠD) projeleri kapsamında, hükümetlerden siyasi ve mücbir sebep risklerini almaları yanında üretilen mal veya hizmete olan talebi de garanti etmeleri beklenir. Ne var ki, Türkiye‘de, hükümet sayılan riskler yanında, genellikle özel sektör tarafından üstlenilmesi beklenen, finansal, insaat ve emre amadelik risklerini de üstlenmektedir. Bu duruma bağlı kosullu yükümlülüklerin gerçeklesmesi halinde ciddi mali sorunlar doğabilecektir. Bu çalısma, açık kosullu yükümlülükleri ve bağlı riskler temelinde, öncelikle Türkiye‘deki YĠD projelerine iliĢkin yasal ve kurumsal çerçeveyi sunacaktır. Bu çalısmanın temel odağı, paralı otoyol projelerindeki talep riskini azaltmak için hükümetçe özel sektöre sağlanan minimum trafik garantileridir. Yalın, yatırım maliyetinin belli bir oranında üstten sınırlı ve proje Ģirketinin toplam gelirlerinin sınırlandığı üç ayrı garanti Ģekli Monte Carlo simulasyonu kullanılarak incelenecek ve karsılastırılacaktır. Bu çalısmada öncelikle böyle bir YĠD projesindeki değisik garanti sekillerinin reel opsiyonlar olarak modellenmesi gösterilecektir. Çalısmanın baska bir önemli amacı, bir paralı yol YĠD projesinde, değiĢik garantilerin değerlerinin reel opsiyon fiyatlandırması ve Sermaye Varlıkları Fiyatlandırma Modeli (CAPM) kullanılarak hesaplanmasıdır. Çalısma ayrıca değisik garanti sekillerinin optimum seviyelerini saptamak için de bir ölçüt önermektedir. Buna ek olarak, çalısma, örnek olay incelemesine konu olan garanti sekillerinin risk azaltma kabiliyetlerini belirlemek için de bir ölçüt ortaya koymaktadır. Çalısmanın bulgularını ve sonuçlarını göz önünde bulundurarak, hükümete benzer kosullu yükümlülüklerin ve ilgili risklerin değerlendirilmesi, izlenmesi ve yönetilmesi alanlarında, uluslararası uygulamalarla paralel, kullanıslı politika önerileri getirilmektedir. Anahtar kelimeler: Kamu-Özel isbirlikleri, kosullu yükümlülükler, risk analizi altyapı, Türkiye.
Description: Doctor of Philosophy in Banking and Finance. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Banking and Finance, 2016. Supervisor: Prof. Dr. Glenn P. Jenkins.
URI: http://hdl.handle.net/11129/3831
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
kayhanilker.pdfThesis, Doctoral1.28 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback