DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/3837

Title: Perception of Secondary School Teachers on the Use of ICT Tools: Case Study of Amman - Jordan
Authors: İşçioğlu, Ersun
Dhaher, Cjyar Nazar
Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer and Instructional Technology Teacher Education
Keywords: Computer and Instructional Technology Teacher Education
Information and Communication Technologies in Education
Education
Computer network resources
Educational Technology
Teacher Attitudes
Teaching
Perception
ICT usage
ICT tools
Case Study
Issue Date: Sep-2015
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Dhaher, Cjyar Nazar. (2015). Perception of Secondary School Teachers on the Use of ICT Tools: Case Study of Amman - Jordan. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Computer and Instructional Technology Teacher Education, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Information and Communication Technology (ICT) usefulness and continuous usage cannot be over emphasized, considering its adoption in the trending educational setting by teachers. The purpose of this research work is to analyze the secondary school teacher’s perception on the usefulness of ICT and its usage. And this study further investigated on the teacher’s perception on ICT use and other factors like, internet as a reliable source, social networks, work and ICT, security of internet, using of internet for building course content, other media etc., based on age, gender and years of experience of the participants. Questionnaires and interview questions were used for data collection from participants. The 40 chosen participants were all grouped and analyses based age, gender and years of experience. Descriptive analysis was done on the data gathered based on, t-test, ANOVA, frequencies, standard deviations and percentages. Analysis of the variables was done in other to detect the significant differences for the demographic features of participants. The results of this study showed that the perception of secondary school teachers on the usefulness of ICT tools and its usage is relatively very high and there were strong relationships on the teacher’s responses on their perception according to age, gender and years of experience. Keywords: Perception, ICT usage, ICT tools, Case Study
Öz: Information and Communication Technology (ICT) usefulness and continuous usage cannot be over emphasized, considering its adoption in the trending educational setting by teachers. Bu çalışmanın amacı orta okul öğretmenlerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin (BIT) faydaları ve kullanımı’na karşı algılarını belirlemektir. Öğretmenlerin BIT kullanımı ve güvenilir bir kaynak olarak internet, sosyal ağlar, iş ve BIT, internet güvenliği, ders içeriği oluşturmak için internet kullanımı gibi diğer faktörlere göre algıları yaşa, cinsiyete ve deneyimlerine göre ayrıca incelenmiştir. Katılımcılardan veri toplamak için anket ve görüşme soruları kullanılmıştır. 40 seçilmiş katılımcının tümü gruplandırılmıştır ve yaşlarına, cinsiyetlerine ve tecrübelerine göre analiz edilmiştir. Algı seviyelerini belirlemek için betimsel istatistikler, aritmetik ortalama, frekans, standart sapma ve yüzde cinsinden analiz edilmiştir. Değişkenli karşılaştırmalarda t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Değişken analizi katılımcıların algı seviyelerinin demografik istatistikler açısından önem gösterip göstermediğini belirlemek için uygulanmıştır. Bu çalışmanın sonucu, orta okul öğretmenlerinin BIT araçlarının kullanışlılığına ve kullanımına karşı algılarının oldukça yüksek olduğunu ve katılımcıların algı seviyeleri ile yaşları, cinsiyetleri ve deneyimleri arasında güçlü bir bağ olduğunu göstermektedir. Anahtar Kelimeler: Algı,ICT kullanımı, ICT bilişim araçları, Örnek Olay İncelemesi
Description: Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer and Instructional Technology Teacher Education, 2015. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Ersun İşçioğlu.
URI: http://hdl.handle.net/11129/3837
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
dhacjy.pdfThesis, Master838.84 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback