DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/3839

Title: Intercultural Communicative Competence (ICC) in ELT Classrooms
Authors: Erozan, Fatoş
Baroudi, Faten
Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching
Keywords: English Language Teaching (ELT)
Language acquisition
Intercultural Communicative Competence
Culture
Issue Date: Jun-2017
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Baroudi, Faten. (2017). Intercultural Communicative Competence (ICC) in ELT Classrooms. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus.
Abstract: The current study’s aim is to investigate the Intercultural Communicative Competence (ICC) in ELT classrooms at Eastern Mediterranean University (EMU). For this purpose. The students’ ICC levels were identified by using the adapted version of Fantini’s (2007) questionnaire, and their attitudes towards promotion of ICC in ELT classrooms were found out through five open-ended questions. Then, the instructors’ attitudes about ICC and their practices of promotion of ICC were examined through instructor interviews, and the course policy sheets were analyzed accordingly. The research study was designed as a mixed method approach case study with a sample of 127 students and 10 instructors from the Foreign Language Education Department (FLED) at EMU. The study employed triangulation approach to collect the data. The study collected data from various sources such as: 1) Student questionnaire 2) Instructor interviews 3) ELTE course policy sheets. The results of the study reveal that the ELT students of EMU have a fairly average of ICC level. According to the findings, the ELT students and instructors believe that ICC is significant in ELT and they show positive attitudes accordingly. Thus, in order to foster ICC, the instructors attempt to include some classroom activities and tasks that help students to gain intercultural awareness and competence. Furthermore, around 1/3 of the course policy sheets do address ICC which can be considered acceptable. Based on these results, ICC is promoted in ELT classrooms at EMU. Finally, the results may offer a clear feedback to the instructors about students’ ICC levels. This study may also raise the awareness of both students and instructors regarding the importance of ICC in ELT. Further studies can be conducted to expand the scope of the research in this field. Keywords: Intercultural Communicative Competence, English Language Teaching, Culture.
Öz: Bu çalışmanınamacı Doğu Akdeniz Üniversitesi’ndekiİngiliz Dili Öğretimi (İDÖ) sınıflarında kültürler arası iletişim yeterliliğini (ICC) araştırmaktır.Öğrencilerin kültürler arası iletişim yeterlilikleri Fantini’den (2007) uyarlanan anket kullanılaraktespit edilmiştir. Ayrıca, beş tane açık uçlu soru ile de kültürler arası iletişim yeterliliğine (ICC) karşı tutumları ve bu yeterliliğin geliştirilmesi için kendi sınıflarında yapılan sınıf içi uygulamalarla ilgili düşünceleri belirlenmiştir. Daha sonra, öğretim elemanlarının kültürler arası iletişim yeterliliği (ICC)ile ilgili tutumları ve sınıf içi uygulamaları mülakatlar yolu ile incelenmiştir.Son olarak, ders tanıtım formları buna uygun olarak incelenmiştir. Doğu Akdeniz Üniversitesi Yabancı Diller Eğitimi Bölümü’nden 127 öğrencinin ve 10 öğretim elemanınınkatılımı ile yapılan bu araştırma, karma yöntem kullanılarak yürütülmüş bir durum çalışmasıdır. Bu araştırmada veriler üçgenleme yaklaşımı kullanılarak çeşitli kaynaklardan toplanmıştır: 1) Öğrenci anketleri 2) Öğretim elemanı mülakatları 3) Ders tanıtım formları. Çalışma sonuçları Doğu Akdeniz Üniversitesi’ndeki İDÖ öğrencilerinin kültürler arası yeterlilik seviyelerinin ortalamanın üzerinde olduğunu göstermektedir. Sonuçlara göre, İDÖ öğrencileri ve öğretim elemanlarıkültürler arası iletişim yeterliliğinin(ICC’nin)İngiliz dilinin öğretimindeönemli olduğuna inanmakta ve bu yönde olumlu bir tutum sergilemektedirler. Bundan dolayı, öğretim elemanları, kültürler arası iletişim yeterliliğini geliştirmek içinöğrencilerin çok kültürlü bir ortamada iletişim kurabilecekleri sınıf çalışmalarıyapmaktadırlar. Dahası,ders tanıtım formlarının üçte birinde kültürler arası iletişim yeterliliği konusuna değinildiği görülmektedir. Bu sonuçlara göre, Doğu Akdeniz Üniversitesi’ndeki İDÖ sınıflarında kültürler arası iletişim yeterliliği üzerinde durulmaktadır, Son olarak, Çalşmanın sonuçları, öğretim elemanlarına öğrencilerin kültürler arası iletişim yeterliliği(ICC) seviyeleri. Dahası, bu çalışma hem ögrenci hem de öğretim elemanlarınınkültürler arası iletişim yeterliliğininİngiliz dilinin öğretiminde ne kadar önemli olduğu konusunda farkındalıklarını artırabilir. Bu konudaki araştırmaların kapsamını genişletmek içinçeşitli çalışmalar yürütülebilir. Anahtar Kelimeler: Kültürlerarası iletişimyeterliliği (ICC), İngiliz DiliÖğretimi, Kültür Öğretimi
Description: Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2017. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Fatoş Erozan.
URI: http://hdl.handle.net/11129/3839
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
baroudifaten.pdfThesis, Master2.25 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback