|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/3839
|
Title: | Intercultural Communicative Competence (ICC) in ELT Classrooms |
Authors: | Erozan, Fatoş Baroudi, Faten Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching |
Keywords: | English Language Teaching (ELT) Language acquisition Intercultural Communicative Competence Culture |
Issue Date: | Jun-2017 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Baroudi, Faten. (2017). Intercultural Communicative Competence (ICC) in ELT Classrooms. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The current study’s aim is to investigate the Intercultural Communicative
Competence (ICC) in ELT classrooms at Eastern Mediterranean University (EMU).
For this purpose. The students’ ICC levels were identified by using the adapted
version of Fantini’s (2007) questionnaire, and their attitudes towards promotion of
ICC in ELT classrooms were found out through five open-ended questions. Then, the
instructors’ attitudes about ICC and their practices of promotion of ICC were
examined through instructor interviews, and the course policy sheets were analyzed
accordingly.
The research study was designed as a mixed method approach case study with a
sample of 127 students and 10 instructors from the Foreign Language Education
Department (FLED) at EMU. The study employed triangulation approach to collect
the data. The study collected data from various sources such as: 1) Student
questionnaire 2) Instructor interviews 3) ELTE course policy sheets.
The results of the study reveal that the ELT students of EMU have a fairly average of
ICC level. According to the findings, the ELT students and instructors believe that
ICC is significant in ELT and they show positive attitudes accordingly. Thus, in
order to foster ICC, the instructors attempt to include some classroom activities and
tasks that help students to gain intercultural awareness and competence. Furthermore,
around 1/3 of the course policy sheets do address ICC which can be considered
acceptable. Based on these results, ICC is promoted in ELT classrooms at EMU. Finally, the results may offer a clear feedback to the instructors about students’ ICC
levels. This study may also raise the awareness of both students and instructors
regarding the importance of ICC in ELT. Further studies can be conducted to expand
the scope of the research in this field.
Keywords: Intercultural Communicative Competence, English Language Teaching,
Culture. Öz: Bu çalışmanınamacı Doğu Akdeniz Üniversitesi’ndekiİngiliz Dili Öğretimi (İDÖ)
sınıflarında kültürler arası iletişim yeterliliğini (ICC) araştırmaktır.Öğrencilerin
kültürler arası iletişim yeterlilikleri Fantini’den (2007) uyarlanan anket
kullanılaraktespit edilmiştir. Ayrıca, beş tane açık uçlu soru ile de kültürler arası
iletişim yeterliliğine (ICC) karşı tutumları ve bu yeterliliğin geliştirilmesi için kendi
sınıflarında yapılan sınıf içi uygulamalarla ilgili düşünceleri belirlenmiştir. Daha
sonra, öğretim elemanlarının kültürler arası iletişim yeterliliği (ICC)ile ilgili
tutumları ve sınıf içi uygulamaları mülakatlar yolu ile incelenmiştir.Son olarak, ders
tanıtım formları buna uygun olarak incelenmiştir.
Doğu Akdeniz Üniversitesi Yabancı Diller Eğitimi Bölümü’nden 127 öğrencinin ve
10 öğretim elemanınınkatılımı ile yapılan bu araştırma, karma yöntem kullanılarak
yürütülmüş bir durum çalışmasıdır. Bu araştırmada veriler üçgenleme yaklaşımı
kullanılarak çeşitli kaynaklardan toplanmıştır: 1) Öğrenci anketleri 2) Öğretim
elemanı mülakatları 3) Ders tanıtım formları.
Çalışma sonuçları Doğu Akdeniz Üniversitesi’ndeki İDÖ öğrencilerinin kültürler
arası yeterlilik seviyelerinin ortalamanın üzerinde olduğunu göstermektedir.
Sonuçlara göre, İDÖ öğrencileri ve öğretim elemanlarıkültürler arası iletişim
yeterliliğinin(ICC’nin)İngiliz dilinin öğretimindeönemli olduğuna inanmakta ve bu
yönde olumlu bir tutum sergilemektedirler. Bundan dolayı, öğretim elemanları,
kültürler arası iletişim yeterliliğini geliştirmek içinöğrencilerin çok kültürlü bir
ortamada iletişim kurabilecekleri sınıf çalışmalarıyapmaktadırlar. Dahası,ders tanıtım formlarının üçte birinde kültürler arası iletişim yeterliliği konusuna değinildiği
görülmektedir. Bu sonuçlara göre, Doğu Akdeniz Üniversitesi’ndeki İDÖ
sınıflarında kültürler arası iletişim yeterliliği üzerinde durulmaktadır,
Son olarak, Çalşmanın sonuçları, öğretim elemanlarına öğrencilerin kültürler arası
iletişim yeterliliği(ICC) seviyeleri. Dahası, bu çalışma hem ögrenci hem de öğretim
elemanlarınınkültürler arası iletişim yeterliliğininİngiliz dilinin öğretiminde ne kadar
önemli olduğu konusunda farkındalıklarını artırabilir. Bu konudaki araştırmaların
kapsamını genişletmek içinçeşitli çalışmalar yürütülebilir.
Anahtar Kelimeler: Kültürlerarası iletişimyeterliliği (ICC), İngiliz DiliÖğretimi,
Kültür Öğretimi |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2017. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Fatoş Erozan. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/3839 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|