DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/3844

Title: Relationship between Education and Economic Growth: A Case Study of Nigeria
Authors: Sertoğlu, Kamil
Madaka, Farouk Ado
Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Economics
Keywords: Economics
Inflation (Finance)
Nigeria
Economic Conditions and Development
Economic Growth
Education
VECM
GDP per capita
Block exogeneity
Issue Date: Sep-2017
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Madaka, Farouk Ado. (2017). Relationship between Education and Economic Growth: A Case Study of Nigeria. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Economics, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: The discovery of oil has led many economies to rely heavily on the oil sector and neglect other sectors of the economy. Education is widely accepted to be among the leading instruments for stimulating economic growth, it plays a vital role in developing human capabilities. The main objective of this research is to investigate the relationship between education and economic growth in Nigeria using annual time series data from 1980-2015. This study uses an econometric model to examine the contributions of primary education, secondary education and tertiary education (proxied by school enrolments at various levels) and the government expenditure on education to economic growth of Nigeria (proxied by GDP per capita). This research paper employs a Johansen cointegration technique and the Vector Error Correction method (VECM) is employed test for long-run relationship among our variables of interest and the speed of adjustment among our variables is found to be 27.7% while the block exogeneity test is employed to test for causality. Keywords: Education, Economic growth, VECM, GDP per capita, Block exogeneity
Öz: Petrolün keşfi birçok ekonomiyi büyük ölüde petrol sektörüne güvenmesine ve ekonominin diğer sektörlerini ihmal etmesine neden oldu. Eğitim, ekonomik büyümeyi teşvik etmek için önde gelen araçlardan biri olarak kabul edilmektedir; insan kapasitesinin geliştirilmesinde hayati bir rol oynamaktadır. Bu araştırmanın temel amacı, 1980-2015 yılları arasındaki yıllık zaman serisi verilerini kullanarak Nijerya'daki eğitim ve ekonomik büyüme arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Bu çalışma, ilköğretim, ortaöğretim ve üçüncül eğitimin (çeşitli kademelerde okul kayıtlarıyla sağlanmaktadır) ve eğitimle ilgili hükümet harcamalarını Nijerya'nın ekonomik büyümesine (kişi başına GSYİH'nın öngörüsü) göre incelemek için bir ekonometrik model kullanmaktadır. Bu araştırma makalesinde, Johansen koentegrasyon tekniği kullanılmakta ve değişkenlerimiz arasındaki uzun dönemli ilişki için VECM (Vector Error Correction) yöntemi kullanılıyor ve değişkenlerimiz arasındaki uyum hızı% 27,7, blok ekzojenite testi ise nedensellik testi için istihdam edilmektedir. Anahtar Kelimeler: Eğitim, ekonomik büyüme, VECM, kişi başına GSYİH'nın, blok ekzojenite
Description: Master of Science in Economics. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Economics, 2017. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Kamil Sertoğlu.
URI: http://hdl.handle.net/11129/3844
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
madakafarouk.pdfThesis, Master602.6 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback