|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/3847
|
Title: | The Relationship between Emotional Intelligence and Reading Comprehension among ELT Undergraduate Students |
Authors: | Gilanlıoğlu, İlkay Abdorazik, Sara Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching |
Keywords: | English Language Teaching (ELT) English Language Study and Teaching Emotional Intelligence reading comprehension performance ELT students gender differences |
Issue Date: | Sep-2017 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Abdorazik, Sara. (2017). The Relationship between Emotional Intelligence and Reading Comprehension among ELT Undergraduate Students. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Psychological traits seem to have an effect on foreign language learning;
consequently, the current study aims to examine the possible correlation between the
emotional intelligence (EI) levels of the ELT undergraduate students and their
reading achievement. Besides, the study explores whether there are any gender
differences in terms of emotional intelligence levels as well as reading
comprehension performance.
This study attempts to answer these four research questions: (1) Is there any
significant relationship between ELT university students’ emotional intelligence and
their reading comprehension in English? (2) Which components of Emotional
Intelligence can best predict ELT learners’ reading performance? (3) Is there any
significant difference between the emotional intelligence levels according to gender
among ELT university students? (4) Are there any gender differences according to
ELT university students’ emotional intelligence level and their reading performance?
This study utilized a quantitative research method. The participants of the study were
49 ELT undergraduate students from the Department of Foreign Language Education
at Eastern Mediterranean University in North Cyprus. Schutte's (1998) Emotional
Intelligence Scale was employed as a first data collection instrument to measure the
participants’ EI levels. In addition, an IELTS reading test was used to identify the
students’ reading proficiency. The data of the current study was analyzed through some statistical measures of the
SPSS software: descriptive statistics, Pearson correlation and regression analysis
formulas. The analysis revealed that there is a non-significant relationship between
ELT university students’ emotional intelligence and their reading comprehension. In
addition, the results of the four EI components proved that all of these four
components were unable to predicate the reading achievement among the ELT
undergraduate students. Besides, a non-significant difference in the emotional
intelligence levels between the ELT undergraduate male and female students was
noticed in this study. Furthermore, evidence showed that there were no significant
difference gender difference in terms of the relationship between emotional
intelligence levels and reading performance scores. Lastly, implications for English
language teaching and suggestions for further research studies were provided in this
study.
Keywords: Emotional Intelligence, reading comprehension performance, ELT
students, gender differences. Öz: Psikolojik özelliklerin yabancı dil öğrenimi üzerinde etkili olduğu düşünülmektedir;
dolayısıyla, bu çalışma ELT lisans öğrencilerin duygusal zeka düzeyleri ile okuma
başarıları arasındaki olası ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, çalışma,
yüksek duygusal zekâ düzeyleri olması ve okuduğunu anlama performansı açısından
cinsiyet farklılıkları olup olmadığını araştırmaktadır.
Bu çalışma şu dört araştırma sorusunu cevaplamaya çalışmaktadır: (1) ELT
üniversite öğrencilerinin duygusal zeka ve İngilizce okuduğunu anlama arasında
anlamlı bir ilişki var mı? (2) Duygusal zekanın hangi bileşenleri ELT öğrencilerinin
okuma performansını en iyi şekilde tahmin edebilir? (3) Erkek ve bayan ELT
Üniversitesi öğrencilerinin duygusal zeka düzeyleri arasında anlamlı bir fark var mı?
(4) ELT Üniversitesi öğrencilerinin duygusal zekâ düzeyi ve okuma
performanslarına göre cinsiyet farklılıkları var mı?
Bu çalışmada nicel bir araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcıları
Kuzey Kıbrıs’taki Doğu Akdeniz Üniversitesi Yabancı Diller Eğitimi Bölümü'nden
68 ELT lisans öğrencisidir. İlk olarak, katılımcıların duygusal zeka seviyelerini
ölçmek için Schutte (1998)’nin geliştirdiği Duygusal Zeka Ölçeği kullanılmıştır.
Buna ek olarak, öğrencilerin okuduğunu anlama yeterliliğini belirlemek için bir
IELTS okuma testi kullanılmıştır.
Mevcut çalışmanın verileri, SPSS yazılımının birtakım istatistiksel ölçüleri
vasıtasıyla analiz edilmiştir: betimsel istatistikler, Pearson korelasyonu ve regresyon analiz formülleri. Yapılan analizler ELT üniversite öğrencilerinin duygusal zekaları
ile okuduğunu anlama arasında anlamlı bir ilişki bulunmadığını ortaya koymuştur.
Ayrıca, dört EI bileşeni sonuçları, bu dört bilşenden her birinin ELT lisans
öğrencileri arasındaki okuma başarısını önğöremediğini ortaya koymuştur. Ayrıca,
ELT lisans bayan ve erkek katılımcılar arasında duygusal zeka düzeyleri açısından
anlamlı olmayan bir fark bulunduğu dikkat çekmiştir. Ayrıca, duygusal zeka
düzeyleri ve okuduğunu anlama becerisi arasındaki ilişki açısından bayan ve erkek
katılımcılar arasında anlamlı bir fark bulunmadığı gösterilmiştir. Son olarak, bu
çalışma İngilizce öğretmenliği alanı ve ileri araştırmalar için öneriler sunmaktadır.
Anahtar kelimeler: Duygusal Zeka, okuduğunu anlama performansı, ELT
öğrencileri, cinsiyet farklılıkları. |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2017. Supervisor: Assist. Prof. Dr. İlkay Gilanlıoğlu. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/3847 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|