DSpace
 

EMU I-REP >
08 Faculty of Arts and Sciences >
Department of Psychology >
Theses (Master's and Ph.D) – Psychology >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/3853

Title: The Relationship between Musical Training and Empathy
Authors: Mertan, Biran (Co-Supervisor)
Erginel, Mehmet (Supervisor)
Çetinel, Kenan
Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Sciences, Dept. of Psychology
Keywords: Psychology
Developmental Psychology
Empathy
Musical training
Gender
Personality Characteristics
Issue Date: Oct-2017
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Çetinel, Kenan. (2017). The Relationship between Musical Training and Empathy. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. Psychology, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Individuals’ empathy levels can change as a result of musical training and other factors such as, gender and personality characteristics of agreeableness and extraversion can have an influence on empathy as well. Therefore, the current study aimed to investigate the effect of musical training and gender on the levels of empathy, agreeableness and extraversion, in emerging adults that have musical training. One hundred and ninety-eight participants (99 Male and 99 Female; Mean Age: 22.05, SD: 2.11) were recruited and completed the questionnaire of “MusicEmpathy Survey”. One hundred and three of them had musical training and ninetyfive of them had no musical training. Findings showed that individuals with musical training outscored individuals without musical training on empathy and agreeableness scales, but not on extraversion. Females also outscored males on empathy and agreeableness scales. Furthermore, results showed that males were more influenced by musical training than females. In light of the findings, levels of empathy can be elevated via musical training, suggesting the possibility of using musical training as a useful tool for increasing such pro-social behaviors and as an intervention/prevention program for individuals with empathy-deficit disorders. Keywords: Empathy, Musical training, Gender, Personality Characteristics.
Bireylerin empati seviyeleri müzik eğitimi tarafından etkilenmektedir, ve ayrıca empatiyi etkileyebilecek faktörlerden ikisi cinsiyet ve uyumluluk ve dışadönüklük kişilik özellikleridir. Bu yüzden, mevcut araştırma müzik eğitiminin beliren yetişkinlerdeki empatik yeteneklere, uyumluluk ve dışadönüklük kişilik özellikleri üzerindeki etkisini araştırma amacındadır. Yüz üçü müzik eğitimine sahip olan ve doksan sekizi müzik eğitimine sahip olmayan, toplamda yüz doksan sekiz beliren yetişkin çalışmaya katılmış ve “Müzik-Empati Anketi”ni tamamlamışlardır. Bulgular, müzik eğitimine sahip olan katilimcilarin empati ve uyumluluk seviyelerinin, müzik eğitimine sahip olmayan katilimcilardan önemli derecede fazla olduğu ortaya çıkarmıştır. Aynı zamanda kadınların empati ve uyumluluk kişilik özelliklerinin erkeklerden önemli derecede fazla olduğu ortaya çıkmıştır. Dahası, sonuçlar müzik eğitiminin empatiye etkinin erkeklerde daha fazla olduğunu göstermektedir. Bulgular ışığında, müzik eğitimi yoluyla empati seviyelerinin yukarı çekilebileceği anlaşılmış, ve bu doğrultuda müzik eğitiminin toplum yanlısı davranışları arttırmak ve empati eksikliği içeren bozukluklara sahip olan bireylere önleme ve müdahale programları olarak kullanılması önerilmektedir. Anahtar Kelimler: Empati, Müzik Eğitimi, Cinsiyet, Kişilik Özellikleri
Description: Master of Science in Developmental Psychology. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Sciences, Dept. of Psychology, 2017. Co-Supervisor: Prof. Dr. Biran Mertan, Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Mehmet Erginel.
URI: http://hdl.handle.net/11129/3853
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Psychology

Files in This Item:

File Description SizeFormat
cetinelkenan.pdfThesis, Master909.86 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback