|
EMU I-REP >
08 Faculty of Arts and Sciences >
Department of Psychology >
Theses (Master's and Ph.D) – Psychology >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/3853
|
Title: | The Relationship between Musical Training and Empathy |
Authors: | Mertan, Biran (Co-Supervisor) Erginel, Mehmet (Supervisor) Çetinel, Kenan Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Sciences, Dept. of Psychology |
Keywords: | Psychology Developmental Psychology Empathy Musical training Gender Personality Characteristics |
Issue Date: | Oct-2017 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Çetinel, Kenan. (2017). The Relationship between Musical Training and Empathy. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. Psychology, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Individuals’ empathy levels can change as a result of musical training and other
factors such as, gender and personality characteristics of agreeableness and
extraversion can have an influence on empathy as well. Therefore, the current study
aimed to investigate the effect of musical training and gender on the levels of
empathy, agreeableness and extraversion, in emerging adults that have musical
training. One hundred and ninety-eight participants (99 Male and 99 Female; Mean
Age: 22.05, SD: 2.11) were recruited and completed the questionnaire of “MusicEmpathy
Survey”. One hundred and three of them had musical training and ninetyfive
of them had no musical training. Findings showed that individuals with musical
training outscored individuals without musical training on empathy and
agreeableness scales, but not on extraversion. Females also outscored males on
empathy and agreeableness scales. Furthermore, results showed that males were
more influenced by musical training than females. In light of the findings, levels of
empathy can be elevated via musical training, suggesting the possibility of using
musical training as a useful tool for increasing such pro-social behaviors and as an
intervention/prevention program for individuals with empathy-deficit disorders.
Keywords: Empathy, Musical training, Gender, Personality Characteristics. Bireylerin empati seviyeleri müzik eğitimi tarafından etkilenmektedir, ve ayrıca
empatiyi etkileyebilecek faktörlerden ikisi cinsiyet ve uyumluluk ve dışadönüklük
kişilik özellikleridir. Bu yüzden, mevcut araştırma müzik eğitiminin beliren
yetişkinlerdeki empatik yeteneklere, uyumluluk ve dışadönüklük kişilik özellikleri
üzerindeki etkisini araştırma amacındadır. Yüz üçü müzik eğitimine sahip olan ve
doksan sekizi müzik eğitimine sahip olmayan, toplamda yüz doksan sekiz beliren
yetişkin çalışmaya katılmış ve “Müzik-Empati Anketi”ni tamamlamışlardır.
Bulgular, müzik eğitimine sahip olan katilimcilarin empati ve uyumluluk
seviyelerinin, müzik eğitimine sahip olmayan katilimcilardan önemli derecede fazla
olduğu ortaya çıkarmıştır. Aynı zamanda kadınların empati ve uyumluluk kişilik
özelliklerinin erkeklerden önemli derecede fazla olduğu ortaya çıkmıştır. Dahası,
sonuçlar müzik eğitiminin empatiye etkinin erkeklerde daha fazla olduğunu
göstermektedir. Bulgular ışığında, müzik eğitimi yoluyla empati seviyelerinin yukarı
çekilebileceği anlaşılmış, ve bu doğrultuda müzik eğitiminin toplum yanlısı
davranışları arttırmak ve empati eksikliği içeren bozukluklara sahip olan bireylere
önleme ve müdahale programları olarak kullanılması önerilmektedir.
Anahtar Kelimler: Empati, Müzik Eğitimi, Cinsiyet, Kişilik Özellikleri |
Description: | Master of Science in Developmental Psychology. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Sciences, Dept. of Psychology, 2017. Co-Supervisor: Prof. Dr. Biran Mertan, Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Mehmet Erginel. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/3853 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Psychology
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|