|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/3855
|
Title: | Lise Öğrencilerinin Kariyer Gelişiminde Aile Rolünün Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi |
Authors: | Dinçyürek, Sibel Tecimer, Süleyman Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü |
Keywords: | Kariyer Belirleme Lise Öğrencileri Kariyer Aile Kariyer Tercihi Kariyer Kararı Yetkinlik Beklentisi Kariyer Gelisiminde Aile Etkisi Career Family Career Preference Career Decision Making Self-efficacy Family Influence in Career Development |
Issue Date: | Jan-2017 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Tecimer, Süleyman. (2017). Lise Öğrencilerinin Kariyer Gelişiminde Aile Rolünün Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs |
Abstract: | The main purpose of this study is to examine the high school students‟ career
decision making self-efficacy based on the role of the family influence on career
developments and assess whether career decision making shows variations in terms
of different variables.
Considering this aim, this current research was carried out with the college
and high school level students who were at 9
th, 10th, 11th and 12th grade and also
studied at Nicosia District‟s Yeni Sistem Study Center in the 2016-2017 academic
years. In this study, a screening model was applied as a descriptive research method.
Besides, the Family Influence Scale and Short-Form of Career Decision Making
Self-Efficacy Scale were used as data collection tools. Moreover, IBM SPSS 24.0
statistical data analysis package programs were utilized to analyze the research data.
According to the research findings, it was determined that the students who
participated in the study received a higher average score from the Short-Form of
Career Decision Making Self-Efficacy Scale and Family Influence Scale. Moreover,
this study indicated that the students who participated in the research had a high level
of relevance with the score of self-optimality scale and planning subscale in ShortForm
of Career Decision Making Self-Efficacy Scale between the scores of the
financial support sub-dimension in the career development. Finally, in career studies,
applications for increasing the competence expectancy can be increased, taking into
consideration the decision-making prospect of career decision-making competence. It
is important that these activities are given starting from primary school period. In
practice, extra care and attention was paid to include the family and suggestions were
made to work in cooperation with the parents. Keywords: Career, Family, Career Preference, Career Decision Making Selfefficacy,
Family Influence in Career Development Öz: Bu arastırma, lise öğrencilerinin Kariyer Kararı Yetkinlik Beklentisi temelli
ailenin rolünü belirlemek ve farklı değiskenler açısından aralarında anlamlı bir
farklılığın olup olmadığını incelemektir.
Arastırma Lefkosa Ilçesi Yeni Sistem Dershanesi‟nde bulunan 2016-2017
eğitim-öğretim yılında öğrenim gören kolej ve düz lise 9. 10. 11. ve 12. sınıf
öğrencileri olusturmaktadır. Çalısma, betimsel arastırma yöntemlerinden tarama
modeli uygulanmıstır. Veri toplama aracı olarak, Kariyer Gelisiminde Aile Etkisi
Ölçeği ve Kariyer Kararı Yetkinlik Beklentisi Ölçeği kullanılmıstır. Arastırma
verilerinin çözümlenmesinde IBM SPSS 24,0 istatistiksel veri analizi paket
programları kullanılmıstır.
Arastırma bulgularına göre, çalısmaya katılan öğrencilerin, kariyer kararı
yetkinlik beklentisi ölçeği ve kariyer gelisimi aile etkisi ölçeği genelinden aldıkları
puan ortalamasının yüksek düzeyde olduğu saptanmıstır. Ayrıca, arastırmaya katılan
öğrencilerin kariyer gelisiminde aile etkisi ölçeğinde yer alan maddi destek alt
boyutundan aldıkları puanlar arası kariyer kararı yetkinlik beklentisi ölçeğinde yer
alan kendini doğru bir sekilde değerlendirebilme ve plan yapma alt boyutlarından
aldıkları puanlar arası ile yüksek düzeyde anlamlı olduğu tespit edilmistir. Son
olarak, kariyer çalısmalarında, kariyer kararı yetkinlik beklentisinin karar vermedeki
önemi göz önünde bulundurularak, yetkinlik beklentisinin arttırılmasına yönelik
uygulamalar çoğaltılabilir. Bu etkinliklerin, ilkokul döneminden baslayarak verilmesi
önemlidir. Uygulamalarda ailenin yer almasına özen gösterilerek, aile ile isbirliği
içinde çalısılabileceğine yönelik öneriler yapılmıstır. Anahtar Kelimeler: Kariyer, Aile, Kariyer Tercihi, Kariyer Kararı Yetkinlik
Beklentisi, Kariyer GeliĢiminde Aile Etkisi |
Description: | Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 2017. Tez Danışmanı: Doç. Dr. Sibel Dinçyürek. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/3855 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|