|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/3870
|
Title: | Fostering Learner Autonomy outside the Classroom at an English Preparatory School |
Authors: | Erozan, Fatoş Haşimoğulları, Erdi Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching |
Keywords: | English Language Teaching (ELT) Learner Autonomy (LA) English Preparatory School (EPS) Students’ Self Study Center (SSSC) perceptions |
Issue Date: | Sep-2017 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Haşimoğulları, Erdi. (2017). Fostering Learner Autonomy outside the Classroom at an English Preparatory School. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Learner autonomy is one of the major topics in education and language learning for
more than 40 years. It has been studied as a research topic almost all over the world.
In contrast to being studied too much, every single study comes up with a new point
to be considered. This is the proof for the wideness of this subject.
The main purpose of the present study is to identify the FLEPS students’ and
instructors’ perceptions as regards fostering learner autonomy outside the classroom
at Eastern Mediterranean University (EMU) School of Foreign Languages and
English Preparatory School (FLEPS). To this aim, the study attempts to find out the
students’ study habits, and how they use the Student’s Self Study Centre (SSSC) to
develop their autonomy level. In other words, it aims to obtain to what extent the
SSSC and the instructors are fostering learner autonomy outside the classroom.
In this case study, the mixed method approach was used to gather both quantitative
and qualitative data. The participants were 10 instructors and 105 students from the
FLEPS. A questionnaire was administered to the students and semi-structured
interviews were conducted with the instructors in order to obtain data.
The results revealed that generally the students watch movies and listen to music
outside the classroom to improve their English. They also said that they frequently
use the SSSC. Based on the results, the instructors, on the other hand, mainly give
assignments to help students develop autonomy. Moreover, the results showed that
there is an urgent need for updating the materials and renewing the SSSC’s resources
and facilities. There is also need for a continuous staff development programme in the SSSC in order to equip the staff with necessary knowledge and skills to make
them be able to inform, guide and facilitate students more effectively.
Keywords: Learner Autonomy (LA), English Preparatory School (EPS), Students’
Self Study Center (SSSC), perceptions. Öz: Öğrenen özerkliği, 40 yılı aşkın süredir eğitim ve dil öğreniminde en önemli
konulardan biridir. Hemen hemen dünyanın her yerinde, bu konu üzerinde
araştırmalar yapılmıştır.
Bu araştırmanın ana amacı, Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) Yabancı Diller ve
İngilizce Hazırlık Okulu’ndaki (YDİHO) öğrenciler ve öğretmenlerin sınıf dışında
öğrenen özerkliğininin geliştirilmesi ile ilgili algılarını belirlemektir. Bu amaç
doğrultusunda, bu çalışma öğrencilerin sınıf dışındaki çalışma alışkanlıklarını ve
Öğrencilerin Kendi Çalışma Merkezi’ni ne şekilde kullandıklarını tespit etmeyi
hedeflemektedir. Yani, bu çalışma, Öğrencilerin Kendi Çalışma Merkezi’nin ve
öğretmenlerin sınıf dışında öğrenme özerkliğini ne derece desteklediğini bulmayı
amaçlamaktadır.
Bu çalışma, bir durum çalışmasıdır. Nitel ve nicel veriler öğrencilerden anket
aracılığı ile ve öğretmenlerden mülakat yolu ile toplanmıştır. Çalışmaya 10 öğretmen
ve 105 öğrenci olmak üzere toplam 115 kişi katılmıştır.
Araştırmanın sonuçları öğrencilerin genellikle sınıf dışında film izleyerek ve müzik
dinleyerek İngilizcelerini geliştirdiklerini göstermiştir. Ayrıca, öğrenciler sık sık
Öğrencilerin Kendi Çalışma Merkezi’ni kullandıklarını da belirtmişlerdir. Sonuçlara
göre, öğretmenler ise ödevler vererek öğrencilerin öğrenen özerkliğini geliştirmeye
çalışmaktadırlar. Ayrıca, çalışmanın sonuçları Öğrencilerin Kendi Çalışma
Merkezi’ndeki materyallerin ve kaynakların yenilenmesine ihtiyaç olduğunu da
göstermektedir. Diğer bir ihtiyacın ise, öğrencileri daha etkili bilgilendirebilmek ve yönlendirebilmek için, Öğrencilerin Kendi Çalışma Merkezi’ndeki görevli personelin
bir sürekli gelişim programından geçmesi yönünde ortaya çıkmaktadır.
Anahtar kelimeler: Öğrenen özerkliği, İngilizce Hazırlık Okulu, Öğrencilerin Kendi
Çalışma Merkezi. |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2017. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Fatoş Erozan. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/3870 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|