|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/3876
|
Title: | Examining Power-Sharing in English Preparatory School Environment |
Authors: | Caner, Hamit (Co-Supervisor) Zeki, Canan Perkan (Supervisor) Simsaroğlu, Damla Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Educational Sciences |
Keywords: | Educational Sciences English language Study and teaching Eastern Mediterranean University Classroom management Learner-Centered Teaching Power-Sharing English Preparatory Classroom |
Issue Date: | Sep-2017 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Simsaroğlu, Damla. (2017). Examining Power-Sharing in English Preparatory School Environment. Thesis (M.Ed.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Educational Sciences, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The aim of this research was to examine the level of power sharing in the language
classes of English Preparatory School at Eastern Mediterranean University from the
perspective of different variables.Survey method was adopted as the major design of
the research. The research was also supported with concurrent triangulation mix
research method that includes semi-structured interview questions based on teachers
and students. 136 students at EPS whose native language was Turkish were chosen
randomly from different levels and they were asked to fill in the power sharing scale
for quantitative data analysis. 20 of them were chosen randomly from different levels
to answer semi-structured interview questions. 20 instructors were chosen randomly
from different levels to answer semi-structured interview questions.When power
sharing is analyzed overally, the result appears to be in between 2 and 3 according to
the likert which is closer to “it is mostly applicable to me”. On the other hand, course
content decisions score is the lowest and in-class activities and duties decisions scores
are the highest. It can be said that from students’ perspectives while instructors
consider power sharing in terms of other dimensions, they do not consider power
sharing in terms of course content. This might be due to the strict policy implemented
by the School Administration which gives the authority to the Syllabus Unit for the
decisions to be taken regarding the content. It is utmost important for the instructors
to stick on the decisions that the Syllabus Unit takes regarding the content. The reason
for the in-class duties and in-class activities scores to be higher can be because of the
flexibility that the instructors have regarding those dimensions. These are the areas
that School Administration can not interfere. Keywords: Learner-Centered Teaching, Power-Sharing, English Preparatory Classroom. Öz: Bu araştırmanın temel amacı Doğu Akdeniz Üniversitesi Yabancı Diller ve İngilizce
Hazırlık Okulu'nda, İngilizce hazırlık eğitimi sınıf ortamlarında güç paylaşımı
düzeyinin belirlenmesini ve bu düzeyin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir.
Araştırmada Doğu Akdeniz Universitesi İngilizce Hazırlık Okulu’nda öğrenci
merkezli yaklaşımın detayları incelenecektir. Bu bağlamda, sınıf içerisindeki
öğretmen-öğrenci rolleri ne durumdadır; sınıf içi kuralların ve sınıf içinde yer alan
aktivite çeşitlerinin belirlenmesinde karar verme mekanizması nasıl çalışır;
öğrencilerin hangi konularda söz hakkı vardır gibi konuların incelenmesi
hedeflenmektedir.
Özetle bu araştırma, İngilizce hazırlık eğitimi sınıf ortamlarında güç paylaşımı
düzeyinin belirlenmesi ve bu düzeyin ceşitli değişkenler açısından incelenmesinin
yapılmasıdır. Araştırmada Oruç (2014) tarafından geliştirilen “Güç paylaşımı düzey
belirleme ölçeği” kullanılmış ve bunun yanında öğretmenlere ve öğrencilere yarı
yapılandırılmış mülakat uygulanmıştır. Veriler, Doğu Akdeniz Üniversitesi Yabancı
Diller ve İngilizce Hazırlık Okulu öğrencilerinden güç paylaşımı düzey belirleme
ölçeği ve aynı zamanda öğretmen ve öğrencilere yarı yapılandırılmış mülakat
uygulanarak toplanmıştır. Bu araştırmanın örneklemini ana dili Türkçe olan 136
hazırlık öğrencisi oluşturmaktadır. Bunların arasından gönüllü olan 20 kişi ile görüşme
gerçekleştirilip nitel veriler elde edilmiştir. Aynı zamanda, Hazırlık Okulunda görev
yapan 20 öğretmen ile görüşme yapılıp güç paylaşımı hakkındaki görüşleri alınmıştır.
Güç paylaşımı genel olarak değerlendirdiğinde sonuçlar 2-3 arasında çıkmıştır. Bu da gösteriyor ki genel anlamda sonuçlar güç paylaşım ölçeğinde “bana oldukça uyuyor”
bölümündedir. Öte yandan sınıf içi konu içeriği karar değerleri en düşük çıkarken, sınıf
içi görev ve aktivite karar değerleri en yüksek çıkmıştır. Öğrencilerin bakış açısına
göre öğretmenlerin ders içeriği konusunda güç paylaşımını uygulamazken,
diğerlerinde güç paylaşımını göz önünde bulundurdukları söylenebilir. Bunun nedeni
Hazırlık Okulu Müdüriyetinin ders içeriği belirleme konusundaki tüm yetkiyi
müfredat takımına vermiş olmasından ve öğretmenlerin müfredat takımının belirlediği
ders içeriğine sıkı sıkıya bağımlı olma mecburiyetinden kaynaklanabileceği sonucuna
varılabilir. Sınıf içi görev ve aktivite kararlarının yüksek çıkmasının sebebi de
öğretmenlerin bu alanlarda daha insiyatif kullanma haklarının olmasından dolayı
olabileceği sonucuna varılabilir. Bu konular okul yönetiminin çok fazla müdahale
edemeyeceği alanlardır.
Anahtar Kelimeler: İngilizce Hazırlık Eğitimi, Öğrenci Merkezli Eğitim, Güç
Paylaşımı |
Description: | Master of Education in Educational Sciences. Thesis (M.Ed.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Educational Sciences, 2017. Co-Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Hamit Caner, Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Canan Perkan Zeki. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/3876 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|