|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/3898
|
Title: | Instructors’ Perceived Knowledge of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) at the Faculty of Education |
Authors: | İşçioğlu, Ersun Chukwuemeka, Emeka Joshua Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technologies |
Keywords: | Computer Education and Instructional Technologies Information and Communication Technologies in Education Computer-assisted instruction Internet in education Education Computer network resources Educational Technology Teaching TPACK Technological Pedagogical Content Knowledge Perceived Knowledge of TPACK |
Issue Date: | Aug-2014 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Chukwuemeka, Emeka Joshua. (2014). Instructors’ Perceived Knowledge of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) at the Faculty of Education. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Computer Education and Instructional Technologies, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The use of technology in instruction has brought about different perceptions. The need
to know how teachers integrate technology in instruction has brought along side
different views. Therefore, this study mainly seeks to understand these views on
instructors’ perceived knowledge of technological pedagogical content knowledge
(TPACK) as it examines how their views changes according to gender, age, period of
service, ranking, employment status, department, and the state of in-service training
oriented towards the use of technology. In order to achieve the above aim, the
researcher statistically examined Eastern Mediterranean University (EMU) Faculty of
Education instructors’ perceived knowledge of TPACK. In this thesis, a TPACK
survey instrument was administered to 53 instructors, a questionnaire was used to
ascertain their perception levels across the seven TPACK dimensions. Mean, standard
deviation, percentage, frequency and non-parametric tests (Mann Whitney U and
Kruskal-Wallis test) were used for data analysis. The study reveals that instructors’
perceptions about TPACK were significantly high across all knowledge dimensions
and there were statistical significant differences on how instructors viewed TPACK
according to the above listed variables. These differences took place in Technological
Knowledge (TK) and Pedagogical Content Knowledge (PCK) according to gender,
Technological Knowledge (TK) according to age, Technological Knowledge (TK)
according to period of service, Technological Knowledge (TK), and Technological
Pedagogical Knowledge (PCK) according to employment status, Technological
Knowledge (TK), Technological Pedagogical Knowledge (TPK) , and Technological
Pedagogical Content Knowledge (TPACK) according to department and Pedagogical Content Knowledge (PCK) according to in-service training. There was no change
according to ranking.
Keywords: TPACK, Technological Pedagogical Content Knowledge, Perceived
Knowledge of TPACK Öz: Öğretimde teknolojinin kullanımı farklı algıların oluşmasına yol açmıştır.
Öğretmenlerin öğretimde teknolojiyi nasıl bütünleştirdiklerini bilme gereksinimi farklı
görüşleri beraberinde getirmiştir. Bu araştırmada öğretim görevlilerinin teknolojiye
ilişkin pedagojik içerik bilgileri (TPACK) incelenmektedir. Araştırma öğretim
görevlilerinin görüşlerinin cinsiyet, yaş, hizmet süresi, kıdem, sınıf, bölüm ve
teknolojinin kullanımına yönelik hizmet içi eğitim açısından değişip değişmediği
araştırılmıştır. TPACK veri toplama aracı Doğu Akdeniz Üniversitesi Eğitim
Fakültesindeki 53 öğretim görevlisine uygulanmıştır. Ayrıca, öğretim görevlilerinin
yedi bilgi alanındaki düzeylerini belirlemek amacıyla bir veri toplama aracı
kullanılmıştır. Verilerin analizinde ortalama, standart sapma, yüzdelik, sıklık
hesaplanmış ve parametrik olmayan testler (Mann Whitney U ve Kruskal-Wallis testi)
kullanılmıştır. Çalışmada, öğretim elemanlarının TPACK algılarının tüm bilgi
boyutları açısından anlamlı derecede yüksek olduğu ve yukarıda (daha önce) listelenen
değişkenlere göre de, öğretim elemanlarının TPACK algılarında istatistiksel olarak
anlamlı farklılıklar olduğu ortaya çıkmıştır. Bu farklılıklar, cinsiyete göre Teknolojik
Bilgi (TK) ve Pedagojik İçerik Bilgisi (PCK), yaşa göre Teknolojik Bilgi (TK), hizmet
süresine göre Teknolojik Bilgi (TK), istihdam durumuna göre Teknolojik Bilgi (TK),
ve Teknolojik Pedagojik Bilgi (PCK), bölüm ve hizmet içi eğitime göre Pedagojik
İçerik Bilgisi (PCK) Teknolojik Bilgi (TK), Teknolojik Pedagojik Bilgi (TPK) ve
Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi (TPACK) yer almıştır. Sıralamaya göre değişiklik
olmadığı belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: TPACK, Teknolojik Pedagojik İçerik Bilgisi, TPACK’ın Algı
Bilgisi |
Description: | Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technologies, 2014. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Ersun İşçioğlu. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/3898 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|