DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/3904

Title: A Study on Dimension of Consumer Behavior in the Context of Mojo Cola
Authors: Tümer, Mustafa
Akter, Masuma
Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration
Keywords: Business Administration
Marketing Management
Customer Satisfaction
Mojo Cola
Bangladesh
Consumer Behavior
Culture
Consumer Preference
Soft Drink
Issue Date: Feb-2015
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Akter, Masuma . (2015). A Study on Dimension of Consumer Behavior in the Context of Mojo Cola. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Soft drinks or beverages sector in Bangladesh is one of the faster growing markets and also has potential to future growth. Bangladesh has a huge population and it is challenging for the marketers and owners to meet the need and test of these populations. Soft drinks industry in Bangladesh is growing annually. Consumer behavior is more complex and important for marketers now a day. The objective is to understand the main factors that effect on consumer behavior toward the soft drinks. The survey was conducted to the study of consumer behavior toward Mojo Cola in Dhaka. Sample was included 100 mall shoppers and they were helpful and active during the survey. The survey was done by a structure questionnaire. Some factors were included that is satisfaction, price and availability relaxation and refreshment on celebration, brand choice, reliability and taste. Consumer behavior also related to the economic factor such as personal income and lifestyle. This study will help marketers and manufacturers to understand the consumer behavioral factors. Which brand is more preferable by the customers of Dhaka city and to understand various customer segments, cultural, social, personal factors and demographic factors. Keywords: Consumer behavior, Culture, Consumer Preference, Soft Drink.
Öz: Alkolsüz içki sektörü, Bangladeş’te potansiyeli yüksek ve çok hızlı büyüyen sektörler arasında yer almaktadır. Bangladeş’in 2014 yılındaki nüfusu 156 milyonu aşmış ve özellikle alkolsüz içki sektöründeki işletmelerin faaliyetlerini artırmıştır. Günümüz dünyasında tüketici davranışının anlaşılması, tüketicilerin nasıl davrandığı yönündeki çalışmalar artan rekabet ortamında yoğunlaşmıştır. Çalışmamızın amacı bu sektördeki tüketicileri etkileyen etmenleri tespit etmek ve karar vericilere yardımcı olmaktır. Tüketicilere yönelik hazırlanan anket soruları literatürden uyarlanmıştır. Tüketicilere yönelik çalışma Bangladeş’in Dhaka kentinde 100 kişi ile kolayda örneklem yöntemi kullanılarak yürütülmüştür. Müşteri memnuniyetini etkileyen fiyat ve alkolsüz içkiye yönelik algılamalar olmuştur. Tüketici davranışı kişisel gelir, ekonomik etmenler ve yaşam tarzı tarafından etkilenmektedir. Çalışma sonucunda ürünü pazarlayan karar vericiler ile üreticilerin tüketicilerin davranışını etkileyen etmenleri anlamada yardımcı olacaktır. Çalışma ayrıca Dhaka şehrindeki tüketicilerin Pazar bölümlerini, kültürel, sosyal, kişisel ve demografik etmenlerin anlaşılmasına katkı sağlayacaktır. Anahtar Kelimeler: Tüketici davranışı, Kültür, Tüketici Tercihi, Alkolsüz içecek
Description: Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2015. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Mustafa Tümer.
URI: http://hdl.handle.net/11129/3904
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
AkterMasuma.pdfThesis, Master813.06 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback