|
EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/3904
|
Title: | A Study on Dimension of Consumer Behavior in the Context of Mojo Cola |
Authors: | Tümer, Mustafa Akter, Masuma Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration |
Keywords: | Business Administration Marketing Management Customer Satisfaction Mojo Cola Bangladesh Consumer Behavior Culture Consumer Preference Soft Drink |
Issue Date: | Feb-2015 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Akter, Masuma . (2015). A Study on Dimension of Consumer Behavior in the Context of Mojo Cola. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Soft drinks or beverages sector in Bangladesh is one of the faster growing markets
and also has potential to future growth. Bangladesh has a huge population and it is
challenging for the marketers and owners to meet the need and test of these
populations. Soft drinks industry in Bangladesh is growing annually. Consumer
behavior is more complex and important for marketers now a day. The objective is to
understand the main factors that effect on consumer behavior toward the soft drinks.
The survey was conducted to the study of consumer behavior toward Mojo Cola in
Dhaka. Sample was included 100 mall shoppers and they were helpful and active
during the survey. The survey was done by a structure questionnaire.
Some factors were included that is satisfaction, price and availability relaxation and
refreshment on celebration, brand choice, reliability and taste. Consumer behavior
also related to the economic factor such as personal income and lifestyle. This study
will help marketers and manufacturers to understand the consumer behavioral
factors. Which brand is more preferable by the customers of Dhaka city and to
understand various customer segments, cultural, social, personal factors and
demographic factors.
Keywords: Consumer behavior, Culture, Consumer Preference, Soft Drink. Öz: Alkolsüz içki sektörü, Bangladeş’te potansiyeli yüksek ve çok hızlı büyüyen
sektörler arasında yer almaktadır. Bangladeş’in 2014 yılındaki nüfusu 156 milyonu
aşmış ve özellikle alkolsüz içki sektöründeki işletmelerin faaliyetlerini artırmıştır.
Günümüz dünyasında tüketici davranışının anlaşılması, tüketicilerin nasıl davrandığı
yönündeki çalışmalar artan rekabet ortamında yoğunlaşmıştır. Çalışmamızın amacı
bu sektördeki tüketicileri etkileyen etmenleri tespit etmek ve karar vericilere
yardımcı olmaktır. Tüketicilere yönelik hazırlanan anket soruları literatürden
uyarlanmıştır. Tüketicilere yönelik çalışma Bangladeş’in Dhaka kentinde 100 kişi ile
kolayda örneklem yöntemi kullanılarak yürütülmüştür.
Müşteri memnuniyetini etkileyen fiyat ve alkolsüz içkiye yönelik algılamalar
olmuştur. Tüketici davranışı kişisel gelir, ekonomik etmenler ve yaşam tarzı
tarafından etkilenmektedir. Çalışma sonucunda ürünü pazarlayan karar vericiler ile
üreticilerin tüketicilerin davranışını etkileyen etmenleri anlamada yardımcı olacaktır.
Çalışma ayrıca Dhaka şehrindeki tüketicilerin Pazar bölümlerini, kültürel, sosyal,
kişisel ve demografik etmenlerin anlaşılmasına katkı sağlayacaktır.
Anahtar Kelimeler: Tüketici davranışı, Kültür, Tüketici Tercihi, Alkolsüz içecek |
Description: | Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2015. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Mustafa Tümer. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/3904 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|