DSpace
 

EMU I-REP >
11 Faculty of Tourism >
Theses (Master's and Ph.D) – Tourism >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4049

Title: Psychological Capital in the Airline Industry: Antecedents and Outcomes
Authors: Karatepe, Osman M.
Talebzadeh, Niusha
Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism
Keywords: Tourism
Employee motivation-Work Environment-Airline Industry-Iran
Work environment
Work-Psychological aspects
Employees-Job stress
Organizational behavior-Psychological aspects
Airline Services
Flight Attendants
Life Satisfaction
Psychological Capital
Servant Leadership
Service Recovery Performance
Work Engagement
Issue Date: Jun-2015
Publisher: Eastern Mediterranean University EMU
Citation: Talebzadeh, Niusha. (2015). Psychological Capital in the Airline Industry: Antecedents and Outcomes. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: This thesis aims to develop and test a research model that investigates the effects of servant leadership and psychological capital on work engagement and the effects of psychological capital and work engagement on service recovery performance and life satisfaction. Data were collected from flight attendants and their pursers in the three private airline companies in Iran. The relationships among study variables were tested using structural equation modeling. According to the results of the study, servant leadership enhances flight attendants’ psychological capital. Flight attendants high in psychological capital are more engaged in their work. These results suggest that psychological capital has a mediating role in the relationship between servant leadership and work engagement. The results demonstrate that psychological capital and work engagement positively influence service recovery performance and life satisfaction. The results also show that work engagement increases service recovery performance and life satisfaction. These results suggest that work engagement has a mediating role in the relationship between psychological capital and service recovery performance and life satisfaction. In the thesis management implications are offered, limitations of the empirical study are given, and implications for future research are provided at the end of the thesis. Keywords: Airline Services; Flight Attendants; Life Satisfaction; Psychological Capital; Servant Leadership; Service Recovery Performance; Work Engagement
ÖZ: Bu tez, hizmetkar liderlik ve psikolojik sermayenin işe angaje olma üzerindeki etkisi ile psikolojik sermaye ve işe angaje olmanın hizmet iyileştirme performansı ve yaşam tatmini üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlayan bir araştırma modelini geliştirip, test etmektir. Veri, İran’da faaliyet gösteren üç özel havayolu işletmelerindeki uçuş görevlileri ile onların yöneticilerinden toplanmıştır. Araştırmaya konu olan değişkenler arası ilişkiler yapısal eşitlik modellemesi yoluyla test edilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre, hizmetkar liderlik uygulamaları uçuş görevlilerinin psikolojik sermayesini zenginleştirmektedir. Psikolojik sermayesi yüksek olan uçuş görevlileri işe daha fazla angaje olmaktadırlar. Burada, psikolojik sermaye hizmetkar liderlik ile işe angaje olma arasında aracı rolünü oynamaktadır. Yine bulgular, psikolojik sermayenin hizmet iyileştirme performasını artırdığını ve yaşam tatminini olumlu yönde etkilediğini ortaya koymaktadır. Elde edilen bulgular, işe angaje olmanın hizmet iyileştirme performansı ile yaşam tatminini artırdığını göstermektedir. Burada işe angaje olma psikolojik sermaye ve hizmet iyileştirme performansı ve yaşam tatmini arasında aracı bir rol oynamaktadır. Tezde yönetsel belirlemelere yer verilmiş, araştırmanın sınırları üzerinde durulmuş ve ileride yapılacak araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Havayolu Hizmetleri; Hizmet İyileştirme Performansı; Hizmetkar Liderlik; İşe Angaje Olma; Psikolojik Sermaye; Uçuş Görevlileri; Yaşam Tatmini
Description: Master of Science in Tourism Management. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2015. Supervisor: Prof. Dr. Osman M. Karatepe.
URI: http://hdl.handle.net/11129/4049
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Tourism

Files in This Item:

File Description SizeFormat
talniu.pdfThesis, Master418.11 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback