DSpace
 

EMU I-REP >
10 Faculty of Communication and Media Studies >
Faculty of Communication and Media Studies - Thesis Colection >
Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4051

Title: Social Media as an Advertising Tool: Reaching and Persuading Audience Through Instagram
Authors: Gümüş, Agah
Ahmadova, Aytan
Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies
Keywords: Communication and Media Studies
Internet marketing-Social Networking Sites-Adevertisements
Internet advertising-Online social networks
Social media-Marketing-Internet marketing-Social marketing
Social Media (SM)
Social Media advertisement
Instagram advertisement
Uses and Gratification
Persuasion
Issue Date: Aug-2015
Publisher: Eastern Mediterranean University EMU
Citation: Ahmadova, Aytan. (2015). Social Media as an Advertising Tool: Reaching and Persuading Audience Through Instagram. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Social media is a new kind of media that day by day becomes more important and takes irreplaceable place in peoples‟ everyday lives. As time passes usage purposes of social media gets wider and covers many different purposes. One of those purposes is being used by companies as advertising tool, as companies can advertise their products/services directly to their target audiences. Today while surfing in his/her homepages, one can see many advertisements directly targeted on his/her, and even not understanding advertising content of that post. This thesis focuses on one of the recent but at the same time very popular and widely used Social Media channel, Instagram. The study evaluates effectiveness and credibility of Instagram advertisements, people‟s approaches about Instagram advertisements, tactics used in Instagram advertisements in attracting audiences and generally effectiveness of Social Media advertisements. The total number of the participants attended in this study is 300 (F=166). The main characteristic needed from participants was to be Social Media and Instagram user. Participants were distributed questionnaires which included 30 questions, in different parts of Eastern Mediterranean University campus and Famagusta city of Turkish Republic of Northern Cyprus. The results of the study indicate that people accept Instagram advertisements as credible, they like seeing advertisement contented posts by celebrities and are willing to purchase products that advertised in Instagram and Social Media advertisements have persuasive effects on audience. Keywords: Social Media (SM), Social Media advertisement, Instagram advertisement, Uses and Gratification, Persuasion
ÖZ: Sosyal Medya insanların günlük hayatında günden güne daha da önemli ve vazgeçilmez bir yer kaplayan yeni bir medya türüdür. Zaman geçtikçe sosyal medya kullanım amaçları daha geniş yelpazeye sahip olarak daha çok kullanım amacını kendinde birleştiriyor. Bu amaçlardan bir tanesi de sosyal medyanın şirketler tarafından reklam aracı olarak kullanılmasıdır ki, şirketler kendi ürün ve servislerini reklamlarini doğrudan hedef kitlelerine ilete biliyorlar. Günümüzde ana sayfasında gezinirken kişi, reklam olduğunu anlamadan doğrudan kendisine yöneltilmiş birçok reklamla karşılaşa bilir. Bu çalışma yeni ama aynı zamanda çok ünlü ve geniş kullanıcı yelpazesine sahip sosyal medya ağı olan Instagram üzerine odaklanıyor. Çalışma, Instagram reklamlarının etkililiğini ve güvenilirliğini, insanların Instagram reklamlarına yaklaşımlarını, insanları etkilemek için Instagram reklamlarında kullanılan taktikleri ve genel olarak sosyal medya reklamlarının etkililiğini değerlendiriyor. Çalışmaya katılan toplam katılımcı sayısı 300 kişidir (Kadın=166). Katılımcılardan istenen özellik sosyal medya ve Instagram kullanıcısı olmalarıydı. Katılımcılara Doğu Akdeniz Üniversitesi Kampüsünde ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetinin şehri olan Gazimağusa‟nın farklı bölgelerinde 30 soru içeren anketler dağıtıldı. Çalışmanın sonuçlarına göre, insanlar Instagram reklamlarının güvenilir olarak kabul ediyor, ünlüler tarafından reklam içerikli paylaşımlar görmeyi seviyor ve Instagram‟da reklam edilen ürünleri almaya istekliler. Ayrıca, çalışma sonuçlarına göre sosyal medya reklamlarının insanlar üzerinde pozitif ikna edici etkisi bulunuyor. Anahtar Kelimeler: Sosyal Medya (SM), Sosyal Medya reklamları, Instagram reklamları, Kullanımlar ve Doyumlar, İkna
Description: Master of Arts in Communication and Media Studies. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies, 2015. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Agah Gümüş.
URI: http://hdl.handle.net/11129/4051
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ahmayt.pdfThesis, Master796.15 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback