EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4086
|
Title: | Effects of Cooperative Language Learning on Preparatory School Students of EMU: A Case Study |
Authors: | Kunt, Naciye Osmanlızadeler, Hayriye Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching |
Keywords: | English Language Teaching (ELT) English Language-Study and Teaching English Language-Study and teaching-Group work in education-Eastern Mediterranean University-Cyprus North |
Issue Date: | Feb-2017 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University EMU |
Citation: | Osmanlızadeler, Hayriye. (2017). Effects of Cooperative Language Learning on Preparatory School Students of EMU: A Case Study. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Given the benefits of cooperative learning and its prevalence in social approaches to language learning, the present study was designed to investigate 1) whether language teachers at preparatory school of EMU report using cooperative language learning in their teaching environment; 2) whether students participate in Cooperative Language Learning (CLL) activities; 3) whether language teachers implement cooperative learning activities; and 4) what challenges and benefits CLL activities might have from the students‟ and teachers‟ perspective. To this end, 15 students and 4 teachers at the preparatory school of EMU were selected through availability sampling and participated in the study. The study used a mixed-method research design including both qualitative and quantitative approaches (questionnaire and interviews) to investigate the research questions. The results of the study showed that teachers that are teaching at preparatory school of EMU had more preference for Cooperative learning styles and reported high agreement for participation in collaborative activities. The teachers also reported incorporating collaborative activities in their classes although experiencing some major challenges related to grouping the students and managing the groups. Both teachers and students found CLL as effective in promoting students‟ learning.
Keywords: Cooperative Language Learning (CLL), learning and teaching English, Turkish students ÖZ:
İşbirlikli öğrenimin dil öğrenimine faydaları ve dil öğrenimindeki sosyal yaklaşımların yaygınlığı düşünüldüğünde, bu araştırma şu konuları araştırmaya yöneliktir: Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) Hazırlık Okulundaki öğretmenlerin öğretim çevrelerinde işbirlikli öğrenimin kullanılmasının rapor edilip edilmediği; 2) Öğrencilerin işbirlikli öğrenime katılıp katılmadıkları; 3) Dil öğretmenlerinin işbirlikli öğrenim aktivitelerini uygulayıp uygulamadıkları; 4) İşbirlikli dil öğrenimi aktivitelerinin öğrencilerin ve öğretmenlerin perspektifinden ne gibi faydaları ve zorlukları olabileceği. Bunun için DAÜ‟nün hazırlık okulundan 156 Türk öğrenciye anket yapıldı ve ropörtaj için 15 öğrenci ve 4 öğretmen seçilerek bu çalışmada yer verildi.Araştırma sorularını yanıtlamak için hem niteliksel hem de niceliksel (anket ve ropörtaj) yaklaşım içeren karışık araştırma metodu kullanıldı. Araştırmanın sonuçları, öğretmenlerin çoğunlukla işbirlikli öğrenmeyi tercih ettiklerini ve işbirlikli aktivitelre katılma yanlısı olduklarını gösterdi. Ayrıca öğretmenler öğrencilerin gruplanması ve grupları yönetme konularında bazı sorunlar deneyimlemelerine rağmen işbirlikli aktiviteleri sınıfta uyguladıklarını da sözlerine eklediler. Hem öğrenciler hem de öğretmenler öğrencilerin dil öğreniminde işbirlikli öğrenme yöntemini etkili buldular.
Anahtar kelimeler: İşbirlikli Dil Öğrenimi, İngilizce Öğrenme ve Öğretme. |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2017. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Naciye Kunt. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4086 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|