EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Civil Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4090
|
Title: | Effect of Infill Wall on the Seismic Behaviour of Steel Framed Structures |
Authors: | Çelikağ, Mürüde Milad, Ashraf Muftah Lehweaj Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering |
Keywords: | Civil Engineering Building Iron and steelxSteel Structural |
Issue Date: | Oct-2015 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University EMU |
Citation: | Milad, Ashraf Muftah Lehweaj. (2015). Effect of Infill Wall on the Seismic Behaviour of Steel Framed Structures. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Civil Engineering, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Most of the structural steel frame design is carried out with the assumption that the
frame is bare and ignores the possible contribution of partition wall to the lateral load
resisting system. Whilst presence of partition walls can strengthen the frame against
lateral loads on the other hand it can make the frame stiff, which may reduce its
ductility. This may be more important for the braced frames where bracings are
designed to react freely to lateral loads and hence presence of partition walls may
hinder this action. There is very limited work in the literature on this important
subject. This thesis presents an experimental study on the behaviour of braced and
moment frames with and without infill walls when subject to lateral loads. For this
purpose, eight half-scale frame specimens were constructed by using two steel
columns and one beam members. Equal leg angles were used as cross bracing for the
braced frames only. To ascertain the impact of each specification, global drift
proportions are taken into account for each test frame and are compared with each
other. Test results showed that infill walls built of masonry blocks increase the rigidness of
structural frames, resist lateral loads and limit frame deflections. Experimental test results
reveal that the test frames having infilled walls had less damage than either the moment
frame or braced frame without infill walls.This attributed to the increased stiffness of frames
with infill walls.
Keywords: Lateral loads; Infill partition wall; Braced steel frame; Cross Bracing
systems; Moment frame ÖZ:
Birçok yapısal çelik çerçeve tasarım esnasında çerçevenin içinin boş olduğu
varsayımıyla tasarlanır ve bölme duvarların yatay yük taşıma sistemine olası etkileri
gözönüne alınmaz. Bir yandan bölme duvarlar çelik çerçeveyi yatay yüklere karşı
daha güçlü yaparken diğer yandan da daha sert yaptığından sünekliğini azaltabilir.
Bölme duvarların çarprazlı çerçevelerde daha çok önemli olabilir, serbestçe hareket
ettiği varsayılan çarprazların hareketine engel olabilir. Bu önemli konu üzerine
yapılmış çok kısıtlı araştırmalar vardır. Bu tezde bölme duvarlı ve duvarsız, çarprazlı
ve rijit çerçevelerin yatay yükler altında davranışını deneysel olarak incelenmiş ve
sonuçları paylaşılmıştır. Bu gerekçeyle sekiz adet yarı ölçek çerçeve örneği iki adet
çelik kolon ve bir adet çelik kiriş kullanılarak imal edilmiştir. Eşit kenar köşebent
çarprazlarlı çerçevede kullanılmıştır. Her örneğin yatay yüklere karşı davranışının
etkisini görmek için global yatay yer değiştirme oranları biribiriyle karşılaştırılmıştır.
Sonuçlar bölme duvar kullanılan çerçevelerin daha rijit davrandığını ve yatay yüklere
karşı çerçeve yatay yer değitirmelerini kısıtladığını göstermiştir. Deney sonuçları rijit
veya çarprazlı bölme duvar içeren çerçevelerin yatay yük altında bölme duvarı
olmayan çerçevelere göre daha az hasar gördüğünü göstermiştir. Bölme duvarın çelik
çerçevelerin katılığını arttırdığından dolayı bu sonucun elde edildiği
düşünülmektedir.
Keywords: Yatay yükler; Bölme duvarlar; Çarprazlı çelik çerçeveler; Çarpraz
bağlantı sistemleri; Rijit çerçeveler |
Description: | Master of Science in Civil Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering, 2015. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Mürüde Çelikağ. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4090 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|