|
EMU I-REP >
08 Faculty of Arts and Sciences >
Department of Psychology >
Theses (Master's and Ph.D) – Psychology >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4145
|
Title: | The Relationship between Acculturative Stress, Perceived Social Support, and Perceived Discrimination in International Students |
Authors: | Erginel, Mehmet (Co. Supervisor) Seçer, İlmiye (Supervisor) Kefayati, Elaheh Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Sciences, Dept. of Psychology |
Keywords: | Psychology Developmental Psychology Acculturation-Psychology-Foreign Students Stress (Psychology) Acculturative stress perceived social support perceived discrimination |
Issue Date: | Sep-2016 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University EMU |
Citation: | Kefayati, Elaheh. (2016). The Relationship between Acculturative Stress, Perceived Social Support, and Perceived Discrimination in International Students. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Psychology, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | International students who temporarily move to another country for educational
purposes experience difficulty in adapting to their new environment. In spite of this,
there is limited research investigating the acculturation process and well-being of
international students. Therefore, the current thesis aims to determine predictors of
acculturative stress in Iranian and Nigerian international students studying at Eastern
Mediterranean University (EMU). It was expected that students’ demographic factors
(i.e., age, gender and nationality), perceived social support and perceived
discrimination would significantly predict acculturative stress in international
students. A total of 174 Iranian and Nigerian international students (83 male/ 91
female), aged between 18 to 35 years (M=24.22) and enrolled in various programs
such as engineering and psychology at EMU took part in the current study.
Participants completed four self-report questionnaires: a demographics questionnaire,
the Acculturative Stress Scale for International Students, the Everyday
Discrimination Scale and the Multidimensional Scale of Perceived Social Support.
Results showed that gender, nationality, perceived social support and perceived
discrimination, but not age, significantly predicted acculturative stress in Iranian and
Nigerian international students. It was further found that perceived social support
mediated the relationship between perceived discrimination and acculturative stress.
These findings indicate that demographic and social variables can affect international
students’ adjustment to their new environment and further highlight the importance
of perceived social support as a buffer against perceived discrimination and
acculturative stress.
Keywords: Acculturative stress, perceived social support, perceived discrimination. ÖZ:
Eğitim amacıyla geçici bir süre için farklı bir ülkeye taşınan uluslararası öğrenciler
yeni ortamlarına uyum sağlamakta zorluk yaşarlar. Buna rağmen uluslararası
öğrencilerin kültürel uyum sağlama süreçlerini ve iyi oluşlarını inceleyen araştırma
sayısı azdır. Bu nedenle bu tez Doğu Akdeniz Üniversitesi’nde (DAÜ) öğrenim
görmekte olan İranlı ve Nijeryalı uluslararası öğrencilerdeki kültürel uyum sağlama
stresinin yordayıcılarını belirlemeyi hedeflemektedir. Öğrencilerin demografik
faktörlerinin (yaş, cinsiyet, milliyet vb.), algılanan sosyal desteğin, ve algılanan
ayrımcılığın kültürel uyum sağlama stresini önemli ölçüde yordaması
öngörülmekteydi. Toplamda 18 ile 35 yaş arasında (M=24.22), DAÜ’deki psikoloji
ve mühendislik gibi birçok farklı programından 174 İranlı ve Nijeryalı uluslararası
öğrenci bu çalışmaya katıldı. Katılımcılar dört adet kendi bildirim anketi
tamamladılar: demografik anket, Uluslararası Öğrenciler için Kültürel Uyum
Sağlama Ölçeği, Günlük Ayrımcılık Ölçeği, ve Algılanan Sosyal Destek için
Çokyönlü Ölçek. Çalışmada İranlı ve Nijeryalı uluslararası öğrenciler arasında
cinsiyet, milliyet, algılanan sosyal destek, ve algılanan ayrımcılığın kültürel uyum
sağlama stresini önemli ölçüde yordadığı görülmüş, ancak yaş faktörü için bu durum
görülmemiştir. Ayrıca algılanan sosyal desteğin, algılanan ayrımcılık ile kültürel
uyum sağlama stresi arasında kısmi aracılık rolü oynadığı saptanmıştır. Bu sonuçlar
demografik ve sosyal değişkenlerin uluslararası öğrencilerin yeni çevrelerine uyum
sağlamaları üzerinde etkili olabileceklerini göstermekte, ve algılanan sosyal desteğin
ayrımcılık ve kültürel uyum sağlama stresine karşı bir tampon olarak önemini
vurgulamaktadır.
Anahtar kelimeler: Kültürel uyum sağlama stresi, algılanan sosyal destek, algılanan ayrımcılık. |
Description: | Master of Science in Developmental Psychology. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Arts and Sciences, Dept. of Psychology, 2016. Co-Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Mehmet Erginel, Supervisor: Assist. Prof. Dr. İlmiye Seçer. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4145 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Psychology
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|