|
EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Civil Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4167
|
Title: | Geotechnical Asset Management for the Highway Route Between Değirmenlik and Kyrenia, North Cyprus |
Authors: | Yitmen, İbrahim (Co-Supervisor) Uygar, Eriş (Supervisor) Alkhouzei, Ahmad Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering |
Keywords: | Civil Engineering Transportation Management-Roads-Cyprus North Road construction industry Consolidation settlement cohesive soil immediate settlement lateral spreading |
Issue Date: | Jan-2017 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University EMU |
Citation: | Alkhouzei, Ahmad. (2017). Geotechnical Asset Management for the Highway Route Between Değirmenlik and Kyrenia, North Cyprus . Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Civil Engineering, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The highway route between Nicosia and Kyrenia via Değirmenlik is studied in this
thesis. This route is vital as it links important facilities such as, Ercan airport in
Nicosia and touristic hotels in Kyernia. The serviceability of the highway route relies
on the performance of the geotechnical assets along the route, which can be
effectively maintained by applying geotechnical asset management. The geotechnical
assets along the route are comprised of three types of assets; natural earth slopes,
rock slopes and earth retaining walls.
In this thesis, a geotechnical asset management framework is developed to be applied
on the selected highway route. Condition appraisals of the selected assets are carried
out by collecting data on the geotechnical assets and a database for the selected
assets are formed. A risk assessment study is carried out in order to evaluate the
effect of failure of the assets on the highway performance. In parallel to these
studies, slope stability assessments for the natural earth slopes and retaining wall
assets are carried out to evaluate the stability of the assets. Decisions on maintenance
and improvement options are made for the selected assets by combining the results
from the above studies. Life cycle cost analyses are also carried out to help compare
the maintenance and improvement options available for the assets. The proposed
methodology for the geotechnical asset management is presented in a flowchart with
details of stages to be followed in managing the selected assets along the highway
route.
iv
Within the studied geotechnical assets; five of the seven natural earth slopes studied
are found to be in need of only minor maintenance, whereas five of the six rockfall
sites studied are found to have major maintenance needs. In the assessments for the
earth retaining walls, two of the three assets studied are found to be in need of minor
maintenance such as slope regrading and wall strengthening.
As a result of all analyses, Time Line Plans and Budgeting Plans are developed for
all of the assets for the next thirty years. From these plans, rockfall sites seem to
require relatively the most expensive maintenance options to be applied. For all
assets, provision of rigid barriers or net fences in the ditch areas are considered to be
the most effective solutions to retain the slope materials.
Keywords: Asset management, decision making, life cycle cost, slope stability,
condition survey. ÖZ:
Bu tezde, Lefkoşa ile Girne arasında Değirmenlik üzeri güzergahı içeren otoyol çalışılmıştır. Bu güzergah, Lefkoşa'daki Ercan havaalanı ve Girne'deki turistik oteller gibi önemli tesisleri bağladığı için hayati önem taşımaktadır. Otoyol güzergahının kullanılabilirliği, güzergah boyunca jeoteknik varlık yönetimini uygulayarak etkin bir şekilde sürdürülebilen jeoteknik varlıkların performansına dayanır. Güzergah boyunca bulunan jeoteknik varlıklar üç çeşit varlıktan oluşur: Doğal toprak şevleri, kaya şevleri ve toprak istinad duvarları.
Bu tezde, seçilen otoyol güzergahına uygulanacak jeoteknik bir varlık yönetimi çerçevesi geliştirilmiştir. Seçilen varlıkların durum değerlendirmeleri, jeoteknik varlıklarla ilgili veriler toplanarak gerçekleştirilir ve seçilen varlıkların bir veri tabanı oluşturulur. Varlıkların çöküşün otoyol performansı üzerindeki etkisini değerlendirmek için bir risk değerlendirmesi çalışması yapılmıştır. Bu çalışmalara paralel olarak, doğal toprak şevleri ve istinat duvarı varlıkları için şev stabilite değerlendirmeleri varlıkların stabilitesini değerlendirmek için gerçekleştirilmektedir. Yukarıdaki çalışmaların sonuçlarını birleştirerek seçilen varlıklar için bakım ve iyileştirme seçenekleri üzerine kararlar alınır. Yaşam döngüsü maliyet analizi, varlıklarla ilgili mevcut bakım ve iyileştirme seçeneklerinin karşılaştırılmasına yardımcı olmak için de yapılmaktadır. Jeoteknik varlık yönetimi için önerilen metodoloji, otoyol güzergahında seçilen varlıkların yönetiminde takip edilecek aşamaların detaylarını içeren bir akış şemasında sunulmaktadır.
Çalışılan jeoteknik varlıklarda, incelenen yedi doğal toprak şevinden beşinde yalnızca küçük bakıma ihtiyaç duyulduğu görülürken, incelenen altı kaya düşme bölgesinin beşinde önemli bakım ihtiyacı bulunduğu tespit edilmiştir. Toprak istinat duvarları için yapılan değerlendirmelerde, incelenen üç varlıktan ikisinde şev düzeltme ve duvar güçlendirme gibi küçük bakıma ihtiyaç duyulduğu bulunmuştur.
Tüm analizlerin sonucunda, gelecek 30 yıl boyunca tüm varlıkların Zaman Çizelgesi Planları ve Bütçeleme Planları geliştirilmiştir. Bu planlardan, kaya düşme yerleri nispeten en pahalı bakım seçeneklerinin uygulanmasını gerektiriyor gibi görünmektedir. Tüm varlıklar için, hendek alanlarında sert bariyerler veya file çitler sağlanması, şev malzemelerini korumak için en etkili çözümler olarak kabul edilmektedir.
Anahtar Kelimeler: Varlık yönetimi, karar verme, yaşam döngüsü maliyeti, şev stabilitesi, durum incelemesi. |
Description: | Master of Science in Civil Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering, 2017. Co-Supervisor: Assoc. Prof. Dr. İbrahim Yitmen, Supervisor: Assist. Prof. Dr. Eriş Uygar. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4167 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|