DSpace
 

EMU I-REP >
07 Faculty of Architecture >
Theses (Master's and Ph.D) – Architecture >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4212

Title: Using Biomimicry as an Educational Tool in Interior Architecture Design Studio
Authors: Farivarsadri, Guita
Taghavi, Seyedmohammad
Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Architecture
Keywords: Interior Architecture
Biomimicry
interior architecture
design education
teaching in studio
educational method
interdisciplinary design education
Issue Date: Feb-2016
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Taghavi, Seyedmohammad. (2016). Using Biomimicry as an Educational Tool in Interior Architecture Design Studio. Thesis (M.S.),Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Nature has always been a source of inspiration for human beings to solve their life problems. Since a few decades ago, methods based on inspiration from nature have entered to the world of design with various names too. Most of these methods emphasize on sustainable character of natural solutions and use of them is inevitable in current situation that world is facing with caused by unconscious use of natural resources. Biomimicry is one of these methods, which aims to use strategies developed in nature to create sustainable designs. Emphasis on education by pioneer organizations working on this field has led to spreading biomimicry approach among the research centers, universities and institutes. The interior architecture as a new design discipline has gradually been influenced by the sustainability movement too. Nevertheless still not many examples of biomimicry in interior architecture can be found around the world. This study relied on implemented examples, and the growing interest in biomimicry in education, and investigated the possibility of using biomimicry in interior architecture education, especially in design studio. To achieve this, the views and attitudes of the interior architecture instructors in Eastern Mediterranean University (EMU) who attend in studios about the topic are collected. In addition, to improve the study, about the possibility of collaboration with biologists in the design studios, the opinions of the instructors in the Department of Biological sciences in EMU were also collected. This survey showed that despite of the interest of the instructors in both of the departments, lack of educational systematic methods and interdisciplinary collaboration tradition are the barriers in using biomimicry as a sustainable problem solving method in the design studios. This research attempts to be a step toward closing this gap and a guide for instructors and researchers, who wish to use biomimicry in design education, particularly in interior architecture studio. Keywords: Biomimicry, interior architecture, design education, teaching in studio, educational method, interdisciplinary design education
ÖZ: Doğa her zaman insanların yaşam problemlerini çözmekte bir esin kaynağı olmuştur. Bir kaç yıldan beri doğadan esinlenen yöntemler farklı adlarla tasarım dünyasına da girmiştir. Bu yöntemlerin çoğu doğal çözümlerin sürdürebilirlik doğasını vurguladığı için, doğal kaynakların hızla tükendiği günümüzde kullanımları kaçınılmazdır. Biyomimikri doğada bulunan stratejileri kullanarak sürdürebilir tasarımlar geliştirmeyi amaçlayan bu yöntemlerden biridir. Bu konuda çalışan öncü organizasyonların eğitime vurgu yapmaları biyomimikri yaklaşımının araştırma merkezleri, üniversiteler ve enstitüler arasında yayılmasına neden olmuştur. İç Mimarlık da yeni sayılan bir tasarım alanı olarak sürdürebilirlik kavramından etkilenmeye başlamıştır. Yalnız henüz bu alanda dünyada biyomimikri yaklaşımı ile tasarlanmış çok örneğe rastlanmak mümkün değildir. Bu çalışma, yapılmış örneklere ve eğitimde biyomimikri yaklaşım konusunda gelişen ilgiye dayanarak, İç Mimarlık eğitiminde ve özellikle tasarım stüdyosunda biyomimikri yaklaşımın kullanım olanaklarını araştırır. Bu amaçla Doğu Akdeniz Üniversitesi, İç Mimarlık Bölümü‟nde tasarım stüdyosunda eğitim veren öğretim kadrosunun konu ile ilgili görüşleri toplanmıştır. Bununla beraber, çalışmaya katkı koyması açısından ve biyologlar ile tasarım stüdyosunda işbirliği olanaklarını irdelemek için biyoloji bölümündeki öğretim üyelerinin konu ile ilgili görüşleri de alınmıştır. Bu çalışma, her iki bölümdeki öğretim kadrosunun ilgisine rağmen, eğitimde sistematik yöntemlerin ve disiplinler arası çalışma geleneğinin olmamasının (olmayışının), tasarım stüdyosunda sürdürebilir bir problem çözme yöntemi olarak biyomimikrinin kullanılmasına engel olan en önemli nedenler olduğunu gösterir. Bu araştırma bu boşluğu doldurmak için bir adım atmaya ve biyomimikriyi tasarım eğitiminde, özellikle de tasarım stüdyosunda kullanmak isteyen hocalar ve araştırmacılar için bir rehber olmayı amaçlanır. Anahtar kelimeler: Biomimikri, iç mimarlık, tasarım eğitimi, stüdyo eğitimi, eğitim yöntemleri, interdisipliner tasarım eğitimi.
Description: Master of Science in Interior Architecture. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture, 2016. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Guita Farivarsadri.
URI: http://hdl.handle.net/11129/4212
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Architecture

Files in This Item:

File Description SizeFormat
taghaviseyedmohammad.pdfThesis, Master4.34 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback