DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4218

Title: Designing and Implementations of Web-Based Student Information System: A Case Study for University of Sulaimaniyah in Kurdistan Region of Iraq
Authors: İlkan, Mustafa
Ahmed, Nawroz Fadhil
Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Information and Communication Technologies in Education
Keywords: Information and Communication Technologies in Education
Information and Communication Technologies in Education-Higher Education-Eastern Mediterranean University
Student Information System-University of Sulaimaniyah-Kurdistan Region Iraq
Education-Computer network resources
Educational Technology-E-Learning
Information Technology Sulaimaniyah University
students
Administrative and Academic staff
Issue Date: Feb-2017
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Ahmed, Nawroz Fadhil. (2017). Designing and Implementations of Web-Based Student Information System: A Case Study for University of Sulaimaniyah in Kurdistan Region of Iraq . Thesis (M.Ed.), Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Information and Communication Technologies in Education, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: The Student Information System is on the speed trend of taking over the crude way of performing some official works both many institutions. A large body of this study is centered on the positive impacts of ICT to the higher educational system after integration of technology and ICT tools into the system. Recently, a growing number of students in Sulaimaniyah University (more than 22000), the volume of paper used documents and data been increased significantly. Most students‟ information systems are web-based, allowing data to be updated and viewed across multiple devices. Accordingly, a new proposed system information system was designed and proposed to assist students in checking their academic result, administration announcements and lectures inputs. This can be easily viewed in a website on their devices at any times. A quantitative method was adopted, based on questionnaire that was distributed on a random sample of 500 students, lecturer and academic staff from seven departments in Sulaimaniyah University. In this research, ANOVA, T-testing and test of correlation between two or more items were used as well as SPSS for analyzing data and finding connection and correlation between them. The perception of students, instructors and administrative staff toward online students‟ information system in Sulaimaniyah University have been discussed and investigated. The Research findings indicated that applications of student information system instead of classical paper style, was considered highly important by all participant especially the students. The results yielded a general weighted mean of 4.26 that describes the respondents strongly agree that the developed system was acceptable by the student, academic staff and administrative staff in Sulaimaniyah University. Conclusively, this study offered insights into the university staff and students perception about proposed web-based student information system. Keywords: Information Technology Sulaimaniyah University, students, Administrative and Academic staff.
ÖZ: Öğrenci Bilgi Sistemi, hem birçok kurumun, hem de bazı resmi yapıtların yapılma biçimini devralma eğilimindedir. Bu çalışmanın büyük bir kısmı, bilgi ve iletişim araçlarının sisteme entegrasyonu sonrasında BİT'in yüksek eğitim sistemine olumlu etkileri üzerine odaklanmıştır. Son zamanlarda, Süleymaniye Üniversitesi'nde (22.000'den fazla) öğrenci sayısı arttıkça, kağıtların hacmi önemli ölçüde arttırıldı. Çoğu öğrencinin bilgi sistemleri web tabanlı olup verilerin birden fazla cihazda güncellenmesini ve görüntülenmesini sağlar. Buna göre, öğrencilerin akademik sonuçlarını, yönetim duyurularını ve ders girişlerini kontrol etmelerinde yardımcı olmak için yeni önerilen bir sistem bilgi sistemi tasarlanmış ve önerilmiştir. Bu, bir web sitesindeki cihazlarında herzaman kolayca görüntülenebilir. Süleymaniye Üniversitesi'ndeki yedi bölümden 500 öğrenci, öğretim görevlisi ve akademik personelin rasgele bir örneğinde dağıtılan ankete dayalı olarak nicel bir yöntem benimsenmiştir. Bu araştırmada ANOVA, T-testi, iki veya daha fazla madde arasındaki korelasyon testi ve SPSS'nin yanı sıra verileri analiz etmek ve aralarında bağlantı ve korelasyon bulmak için kullanılmıştır. Sulimani Üniversitesi'ndeki öğrencilerin, öğretim elemanlarının ve idari personelin çevrimiçi öğrencilerin bilgi sistemlerine yönelik algıları tartışıldı ve araştırıldı. Araştırma bulguları, klasik kağıt stili yerine öğrenci bilgi sisteminin uygulanmasının, özellikle öğrencilerin katılımıyla çok önemli olduğunu düşündürmektedir. Sonuçlar, katılımcıların geliştirilen sistemin Süleymaniyah Üniversitesi'ndeki öğrenci, akademik personel ve idari personel tarafından kabul edilebilir olduğunu kabul ettiğini açıklayan 4.26 genel ağırlıklı ortalaması vermiştir. Sonuç olarak, bu çalışma, üniversite personelinin ve öğrencilere önerilen web tabanlı öğrenci bilgi sistemi hakkındaki algılamalarını ortayakoymuştur. Anahtar Kelimeler: Bilgi Teknolojisi, Süleymaniyah Üniversitesi, öğrenciler, İdari ve Akademik personel.
Description: Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Information and Communication Technologies in Education, 2017. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Mustafa İlkan.
URI: http://hdl.handle.net/11129/4218
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ahmednawroz.pdfThesis, Master1.54 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback