|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4242
|
Title: | The Attitudes towards ICT and the Internet Usage of Teachers of Secondary Education: Case in TRNC |
Authors: | Hocanın, Fatma Tansu Soyşen, Ekrem Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Information and Communication Technologies in Education |
Keywords: | Information and Communication Technologies in Education Information and Communication Technologies in Education-Higher Education-Cyprus, North Instructor Attitudes-Teachers Attitudes-Information Communication Technologies Education - Computer network resources Educational Technology-E-Learning Teaching-Computer Network Resources |
Issue Date: | Sep-2016 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University EMU - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Soyşen, Ekrem. (2016).The Attitudes towards ICT and the Internet Usage of Teachers of Secondary Education: Case in TRNC . Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research,Dept. of Information and Communication Technologies in Education , Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The research study examined the attitudes towards Information and Communication
Technology (ICT) and the internet usage of the teachers of secondary education in
the case of TRNC. In this research, data adopted was gathered via both quantitative
and qualitative method. For collecting data via quantitative method, a questionnaire
instrument is distributed to the selected 252 teachers of secondary education. In
addition, interview method was also adopted during the collection of data phase, by
administering a purposive interview questions to 25 teachers in order to elicit useful
responses regarding to their attitudes towards ICT and internet usage. Analysis was
carried out on gathered data using ANOVA, t-test, standard deviations and
percentages. Significant differences were also conducted on the variable factors
based on the demographic characteristics of each participant. The findings of this
study showed that, majority of the respondents hold a high response on their attitudes
towards ICT and also have higher responses in their level of the internet usage.
Moreover, it was also observed that there is no significant difference between the
male and the female respondents' attitudes toward ICT tools and level of internet
usage. It is worth to mentioned that, the analyzed data showed that no significant
difference exists regarding to the teachers' attitudes towards ICT and their level of
internet usage whether the teachers have attended any computer classes or not,
participated to a computer certificate or not, their years of experiences and the
purpose of their daily computer usage.
Keywords: Information and Communication Technology, Internet usage, secondary
education, teachers' attitudes ÖZ :
Araştırma çalışması, KKTC’deki ortaöğretim öğretmenlerinin “ Bilgisayar ve
İletişim Teknolojilerine” (BİT)’e ve internet kullanım düzeylerine yönelik
tutumlarını incelemektedir. Bu araştırmada, benimsenen veriler hem nicel hem de
nitel yöntemle toplanmıştır. Nicel yöntemle veri toplamak için bir anket aracı,
seçilen 252 ortaöğretim öğretmenine dağıtılmıştır. Buna ek olarak, ortaöğretim
öğretmenlerinin BİT ve internet kullanımına yönelik tutumları üzerinde detaylı bilgi
toplayabilmek için 25 öğretmene ise mülakat soruları verilmiştir. Çalışma analizi,
Anova, t-testi, standart sapma ve yüzde kullanılarak toplanan veriler üzerinde
yürütülmüştür. Her katılımcının demografik özellikleri dikkate alınarak, çeşitli
değişken faktörler üzerinde tutumlarına yönelik göstermiş oldukları önemli
farklılıkları incelenmiştir. Bu çalışmanın bulguları, katılımcıların, BİT’e ve internet
kullanım düzeylerine yönelik yüksek tepkilerinin var olduğunu göstermiştir.
Ayrıca, kadın ve erkek katılımcıların BİT araçlarına ve internet kullanım seviyesine
karşı tutumları arasında anlamlı bir fark olmadığı gözlenmiştir. Buna ek olarak
çalışmada, öğretmenlerin BİT’e ve internet kullanım düzeylerine yönelik
tutumlarında da herhangi bir bilgisayar kursuna katılıp katılmadıkları, bilgisayar
kullanım sertifikalarının olup olmadığı, tecrübelerinin ve günlük bilgisayar kullanım
amaçlarının, tutumları üzerinde herhangi bir önemli farklılık göstermediği
gözlemlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Bilgi ve İletişim Teknolojileri, İnternet kullanımı, ortaöğretim,
öğretmenlerinin tutumları |
Description: | Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Information and Communication Technologies in Education, 2016. Supervisor: Dr. Fatma Tansu Hocanın. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4242 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|