|
EMU I-REP >
10 Faculty of Communication and Media Studies >
Faculty of Communication and Media Studies - Thesis Colection >
Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4286
|
Title: | Gender Roles and Racial Representations in Children's Television Advertisements: A Case Study of ‘Planet Çocuk’ |
Authors: | Kuruç, Ülfet Kutoğlu Çil, Akram Hesaraki Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies |
Keywords: | Communication and Media Studies Gender Roles in media-Children's Television Channels-Turkey Representation gender roles children advertisements Turkish television race Planet Çocuk |
Issue Date: | Sep-2017 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University EMU - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Çil, Akram Hesaraki. (2017). Gender Roles and Racial Representations in Children's Television Advertisements: A Case Study of ‘Planet Çocuk’ . Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The way people are represented in the media is a reflection of their society‟s culture and beliefs. The advertisements broadcasted in television especially the ones broadcasted in children programs, attract the attention of children by their audio visual characteristics and the messages transmitted by such advertisements can easily influence the behavioral patterns of children. Children can be affected by the media very quickly thus, inculcating gender stereotypes and racial representation to them, can be very harmful for the future communities because children remember what they see in the media and they will make behavioral patterns according to their observations.
This research examines the gender roles and racial representations of advertisements broadcasted in „Planet Çocuk‟ channel, which is one of the most popular children‟s television channels in Turkish media. The quantitative methodology, content analysis is used to collect data for this study. Cultivation theory, social learning theory and the theory of media literacy are selected to conduct this research.
The contribution of this study lies on the investigation of representation of gender roles and racial portrayals to children. The data revealed that the majority of central characters in advertisements were males and they were displayed in active and competitive roles while the female characters were represented as passive models. Females also placed mostly in private places like home while male characters portrayed in professional jobs in public places. Male voice was used clearly more than female voice as the narrator of the advertisements story.
Keywords: Representation, gender roles, children, advertisements, Turkish television, race, „Planet Çocuk‟. ÖZ:
İnsanların medyadaki temsili içinde bulundukları toplumun kültür ve inançlarının bir yansıması olarak görülebilir. Televizyonda yayınlanan özellikle çocuk programlarındaki reklamlar, sesli görsel özellikleriyle çocukların dikkatini çekmekte ve bu reklamların verdiği mesajlar çocukların davranış kalıplarını kolayca etkileyebilmektedir. Çocuklar medyadan çok hızlı bir şekilde etkilenebilirler. Bu nedenle, onlara toplumsal cinsiyet klişelerini ve ırkçı normları aşılamak gelecekteki topluluklar için çok zararlı olabilir. Bunun sebebi ise, çocukların medyada gördüklerini hatırlaması ve gözlemlerine göre davranış kalıpları oluşturacak olmalarıdır.
Bu araştırma, Türk medyasında en popüler çocuk kanallarından biri olan 'Planet Çocuk' kanalında yayınlanan reklamların cinsiyet rollerine ve ırk normlarına değinişini incelemeyi amaçlamaktadır. Nicel yöntemlerinden, içerik analizi çalışma için veri toplama metodu olarak kullanılmıştır. Ekme kuramı, sosyal öğrenme teorisi ve medya okuryazarlığı teorisi bu araştırma için seçilmiş ana kuramlardır.
Bu çalışma, cinsiyet rollerinin ve ırk tasvirlerinin çocuklara sunuluşunun araştırılmasına dayanmaktadır. Veriler reklamlardaki ana karakterlerin çoğunluğunun aktif ve rekabetçi olan erkekler tarafından oluşturulduğunu, kadın karakterlerin ise pasif olarak temsil edildiğini ortaya koymaktadır. Kadınlar çoğunlukla ev gibi özel mekanlarda görülmekteyken, erkek karakterler kamusal alanda profesyonel işlerde temsil edilmektedir. Reklam seslerinin anlatıcısı olarak ise erkek sesi kadın sesine göre daha fazla kullanılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Temsil, cinsiyet rolleri, çocuklar, reklamlar, Türk televizyonu, ırk, Planet Çocuk. |
Description: | Master of Arts in Communication and Media Studies. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies, 2017. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Ülfet Kutoğlu Kuruç |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4286 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|