DSpace
 

EMU I-REP >
11 Faculty of Tourism >
Theses (Master's and Ph.D) – Tourism >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4291

Title: An Empirical Investigation of Job Crafting Among Flight Attendants
Authors: Karatepe, Osman M.
Eslamlou, Aram
Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism
Keywords: Tourism
Employee motivation-Work Environment-Airline Industry-Iran
Work environment
Work-Psychological aspects
Employees-Attitudes-Personnel management-Work environment
Air Transport Services
Flight Attendants
Job Crafting
Service Recovery Performance
Turnover Intentions
Work Engagement
Issue Date: Apr-2016
Publisher: Eastern Mediterranean University EMU - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Eslamlou, Aram. (2016). An Empirical Investigation of Job Crafting Among Flight Attendants. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: The purpose of this thesis is to develop and test a conceptual model that examines the interelationships of job crafting, work engagement, turnover intentions, and service recovery performance. Data were obtained from flight attendants and their pursers in the three private airline companies in Iran. The relationships among study variables were gauged using structural equation modeling. According to the results of the study, job crafting fosters work engagement and service recovery performance. Job crafting also mitigates turnover intentions. These results refer to the mediating role of work engagement in the relationship between job crafting and turnover intentions. On the contrary, the results demonstrate no significant association between work engagement and service recovery performance. In this case, work engagement does not act as a mediator of the impact of job crafting on service recovery performance. In the study implications for managers are offered, limitations of the empirical study are given, and implications for future research are presented. Keywords: Air Transport Services; Flight Attendants; Job Crafting; Service Recovery Performance; Turnover Intentions; Work Engagement
ÖZ: Bu tezin amacı, iş becerikliliği, işe angaje olma, işten ayrılma niyeti ile hizmet iyileştirme performansı arasındaki ilişkiyi inceleyen kavramsal bir modeli geliştirip, test etmektir. Veri, İran’da faaliyet gösteren üç özel havayolu işletmesindeki uçuş görevlileri ile onların yöneticilerinden toplanmıştır. Değişkenler arası ilişkiler yapısal eşitlik modellemesi yoluyla test edilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre, iş becerikliliği işe angaje olmayı ve hizmet iyileştirme performansını güçlendirmektedir. İş becerikliliği, aynı zamanda, işten ayrılma niyetini düşürmektedir. Burada, işe angaje olma iş becerikliliği ile işten ayrılma niyeti arasında aracı rolünü oynamaktadır. Beklenenin aksine, bulgular, işe angaje olma ile hizmet iyileştirme performansı arasında anlamlı bir ilişki olmadığını göstermiştir. Bu durumda, işe angaje olmanın iş becerikliliği ile hizmet iyileştirme performansı arasında aracı bir rolünün olmadığı anlaşılmaktadır. Çalışmada uygulamaya yönelik belirlemelere yer verilmiş, araştırmanın sınırları üzerinde durulmuş ve bu sınırlardan hareketle gelecek araştırmalar için öneriler sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Havayolu Taşıma Hizmetleri; Hizmet İyileştirme Performansı; İş Becerikliliği; İşe Angaje Olma; İşten Ayrılma Niyeti; Uçuş Görevlileri
Description: Master of Science in Tourism Management. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2016. Supervisor: Prof. Dr. Osman M. Karatepe.
URI: http://hdl.handle.net/11129/4291
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Tourism

Files in This Item:

File Description SizeFormat
eslamlouaram.pdfThesis, Master638.39 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback