DSpace
 

EMU I-REP >
11 Faculty of Tourism >
Theses (Master's and Ph.D) – Tourism >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4330

Title: Acceptance of Young Travelers to Purchase Travel and Tourism Products Online
Authors: Öztüren, Ali
Nizamedinova, Akjamal
Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism
Keywords: Tourism
Tourism-Cyprus North
Online Tourism Products
Young Travelers
Online Purchase
Travel and Tourism Products
Technology Acceptance Model
Self-Efficacy
Controllability
Trust
Issue Date: Jun-2017
Publisher: Eastern Mediterranean University EMU - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Nizamedinova, Akjamal. (2017). Acceptance of Young Travelers to Purchase Travel and Tourism Products Online. Thesis (M.S.),Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: The Internet takes an important place in people's daily life and replaces face-to-face communication. Young people are more high-tech oriented and use the Internet more frequent and faster compare to the older generations. One of the reasons for them to use it is to purchase travel and tourism (T&T) products for their travels. However, there are also young travelers who resist to do so due to the lack of trust, self-efficacy and controllability over online T&T products shopping. Therefore, the aim of this thesis is to investigate acceptance of young travelers to purchase travel and tourism products online. The Technology Acceptance Model (TAM) has been applied in this paper, where trust, self-efficacy and controllability (as two components of perceived behavioral control from Theory of Planned Behavior) are considered as external variables. Furthermore, initial constructs of the model as perceived usefulness, perceived ease of use, attitude, behavioral intention and actual behavior are followed accordingly. The questionnaires were distributed to the students who are studying in the North Cyprus, Turkish Republic of North Cyprus (n = 545). Two groups of the young people emerge: purchasers and non-purchasers of T&T products online. Reasons regarding their choice will give an understanding for travel and tourism industry professionals, suppliers, and marketers. The results show that behavioral intention and self-efficacy prevent non-purchasers to purchase T&T products online. Trust, according to the findings, is still critical and influential determinant for both groups. Furthermore, the results reveal that all variables of the research model positively affect the investigated behavior. Keywords: Young Travelers, Online Purchase, Travel and Tourism Products, Technology Acceptance Model, Self-Efficacy, Controllability, Trust.
ÖZ: İnternet, insanların günlük yaşamlarında önemli bir yere sahiptir ve yüz yüze iletişimin yerini almıştır. Gençler daha fazla yüksek teknoloji odaklıdır ve İnternet'i daha yaşlı nesillere kıyasla daha sık ve daha hızlı kullanırlar. İnterneti kullanmalarının nedenlerinden biri, seyahatleri için seyahat ve turizm (T & T) ürünlerini satın almaktır. Bununla birlikte, internet üzerinden T & T ürünleri alışverişinde güven, öz yeterlik ve kontrol edilebilirlik eksikliği nedeniyle bunu yapmaya direnen genç seyahatçiler de vardır. Dolayısıyla, bu tezin amacı, genç seyahatçilerin internet üzerinden seyahat ve turizm ürünlerini satın alma ile ilgili kabulünü araştırmaktır. Bu çalışmada Teknoloji Kabul Modeli (TAM) uygulanmış olup, güven, öz-yeterlik ve kontrol edilebilirlik (Planlanmış Davranış Teorisi kapsamındaki algılanan davranış kontrolünün iki bileşeni olarak) dış değişkenler olarak dikkate alınmıştır. Ayrıca, modelin ilk yapıları olan algılanan yararlılık, algılanan kullanım kolaylığı, tutum, davranışsal niyet ve gerçek davranış buna göre izlenmiştir. Anket, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde öğrenim gören öğrencilere dağıtıldı (N=545). Gençlerin iki grubu vardır: internet üzerinden T & T ürünlerini satın alanlar ve satın almayanlar. Seçimleriyle ilgili nedenler, seyahat ve turizm endüstrisi profesyonelleri, tedarikçileri ve pazarlamacıları için bir anlayış sağlayacaktır. Sonuçlar davranışsal niyetin ve öz yeterliliğin, satın almayan kişilerin internet üzerinden T & T ürünlerini satın almalarını önlediğini göstermektedir. Bulgulara göre, güven her iki grup için halen kritik ve etkili bir belirleyici faktördür. Ayrıca, sonuçlar araştırmanın modelinin tüm değişkenlerinin araştırılan davranışı olumlu etkilediğini ortaya koymaktadır. Anahtar Kelimeler: Genç seyahatçiler, İnternet Üzerinden Satın Alma, Seyahat ve Turizm Ürünleri, Teknoloji Kabul Modeli, Öz-Yeterlilik, Kontrol Edilebilirlik, Güven.
Description: Master of Science in Tourism Management. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2017. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Ali Öztüren.
URI: http://hdl.handle.net/11129/4330
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Tourism

Files in This Item:

File Description SizeFormat
nizamedinovaakjamal.pdfThesis, Master855.69 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback