|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4335
|
Title: | High School Teacher’s Opinions and Problems Faced about Using Smart Board in Classroom: Famagusta District Sample |
Authors: | İşçioğlu, Ersun Batu, Yaprak Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Information and Communication Technologies in Education |
Keywords: | Information and Communication Technologies in Education Information and Communication Technologies in Education-Higher Education-Famagusta (Cyprus, North) Information Communication Technologies Educational technology-Information technology Educational Technology-E-Learning Whiteboards (Smart Boards) Classroom management-Education-Computer network resources-Educational Tools Teaching-Computer Network Resources Smart boards Interactive Learning Active learning |
Issue Date: | Sep-2016 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University EMU - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Batu, Yaprak. (2016). High School Teacher’s Opinions and Problems Faced about Using Smart Board in Classroom: Famagusta District Sample. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Information and Communication Technologies in Education, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The development of technology has gained meaningful impact and has influenced the
educational standard in this era of globalization. This dissertation aims at reviewing the
perception of high school teachers, on the use of smart board in schools located in
Famagusta (TRNC). A detailed investigation was done on why smart boards are being
used as well as major problems faced in the period of usage. Also, the study aims at
using the developed research questions to find answers of the problems related to the
usage of smart board in the classroom by teachers.
As a quantitative research work, one hundred and twenty eight (128) teachers from four
selected secondary schools in Famagusta District in TRNC took part in the research.
They include both male and female with different educational qualifications. Also
variables such as age, profession, experience, weekly usage time of smart board,
material design, coursetaken and certificate are major variables employed in the study.
Descriptive technique was used in analyzing the general opinions of the teachers while
Analysis of Variance (ANOVA) employed in calculating whether opinions deferred due
to gender, age, experience or profession. Also, T-test is used in considering the
significance between variables.
Hence, the result found that age and profession didn’t affect their opinions but the level
of experience influenced teacher’s perceptions. Furthermore, the result shows that
teachers opinion towards smart-boards differ but not due to their age or profession.
Keywords: Smart boards, Interactive Learning, Active learning. ÖZ:
Teknolojinin gelişmesi küreselleşme çağında eğitim standardını anlamlı olarak
etkilemiştir. Akıllı tahtaların öğrencilerin kalıcı ve pratik öğrenmesindeki etkisini
kanıtlayan birçok araştırma vardır. Bu çalışmanın amacı Kuzey Kıbrıs Türk
Cumhuriyetinde bulunan Gazimağusa bölgesindeki lise öğretmenlerinin sınıf içerisinde
akıllı tahta kullanımı konusundaki algı ve görüşlerini gözlemlemektir. Akıllı tahtanın
kullanılma sebepleri ve kullanımı sırasında yaşanan başlıca problemler detaylı
araştırmayla elde edilmiştir. Ayrıca, bu çalışmada öğretmenler tarafından sınıfta akıllı
tahta kullanımı kullanımı ile ilgili sorunların cevabını bulmak ve derinlemesine
incelemek için araştırma soruları kullanılmıştır.
Yapılan nicel çalışmada, Gazimağusa bölgesinden kadın, erkek ve farklı eğitim
alanlarından olmak üzere 128 (yüzyirmisekiz) lise öğretmeni yer almıştır. Ayrıca yaş,
meslek, deneyim, sertifika, kullanım süresi, materyal tasarım gibi değişkenler de
araştırmada ölçek olarak kullanılmıştır. Öğretmenlerin genel düşüncelerini analiz etmek
için tanımlayıcı (ANOVA) varyans tekniği kullanılmıştır.Değişkenler arasındaki anlamlı
farklılıkları bulmak için ise T-test kullanılmıştır. Bunun sonucunda yaş ve eğitim
alanının genel düşünceler üzerinde fazla etkisi olmadığı fakat deneyimin öğretmen
düşünceleri üzerinde anlamlı etkisi olduğu saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Akıllı Tahta, İnteraktif Öğrenme, Aktif Öğrenme. |
Description: | Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Information and Communication Technologies in Education, 2016. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Ersun İşçioğlu. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4335 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|