DSpace
 

EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4355

Title: Reasons for and Attitudes towards Code-Switching: A Case Study
Authors: Shibliyev, Javanshir
Imanova, Ulvia
Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching
Keywords: English Language Teaching (ELT) Department
Code switching (Linguistics)
English Language
Code-switching
Code-Mixing
Native language
Target language
Reasons for Code Switching
Attitudes towards Code Switching
Issue Date: 2017
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Imanova, Ulvia. (2017). Reasons for and Attitudes towards Code-Switching: A Case Study. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus.
Abstract: The present study intends to explore the reasons for code switching of a group of native speakers of the Azerbaijani language. It also examines their attitudes towards the use of code switching both inside and outside the classroom. The study was carried out at three Faculties of Eastern Mediterranean University (EMU)-an English medium tertiary institution in Northern Cyprus. The study used a mixed-method research design including both qualitative and quantitative methods (questionnaire, interviews and observation) to address the research questions. It involved 101 Azerbaijani students from the undergraduate and postgraduate degree programs at the Faculties of Tourism, Communication and Media Studies, and Business Administration and Economics. A Likert-based questionnaire was administered to the participants to explore their reasons for code switching, and an interview was conducted with 16 students to examine their attitudes towards code switching. In addition, the participants from the respective faculties were observed by using a checklist. The analysis of the questionnaire reports revealed that the Azerbaijani students employed code switching for various reasons, mainly to express themselves easily. Further, in the interviews most participants expressed a positive attitude towards code switching. Furthermore, the observations showed that the Azerbaijani students applied code switching very frequently in their daily life as well as in the classroom. The participants used all types of code switching, including „intra-sentential‟ switching, and instances of code switching involved not only their native language but also the Russian and Turkish languages. Thus, the Azerbaijani students in the context of the present study frequently employed code switching from English to the Azerbaijani, Turkish and Russian languages.
ÖZ: Bu çalışma, anadili Azerbaycan dili olan öğrencilerin dil düzeneklerini değiştirme nedenlerini araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışma ayrıca, öğrencilerin sınıf içi ve dışında düzenek değiştirme kullanımına yönelik tutumlarını araştırmaktadır. Bu çalışma, Kuzey Kıbrısta, eğitim dili İngilizce olan Doğu Akdeniz Üniversitesi'nin (DAÜ) üç fakültesinde yürütülmüştür. Çalışmada araştırma sorularına yanıt oluşturmak amacıyla hem nicel hem de nitel yöntemler kullanılmıştır. Çalışmanın amacına ulaşabilmek için, Turizm, İletişim, İşletme ve Ekonomi Fakültelerindeki Azerbaycan‟lı lisans, yüksek lisans ve doktora gibi farklı eğitim düzeylerindeki 101 öğrenciden oluşan bir örneklem oluşturulmuştur. Öğrencilere, Likert ölçeğine göre hazırlanmış bir anket dağıtılmıştır, ayrıca örneklem içindeki öğrencilerden 16‟sıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve görüşmeler kaydedilmiştir. Ayrıca, aynı facültelerden olan öğrenciler, kontrol listesi kullanılarak gözlemlenmiştir. Sonuçlar, Azerbaycanlı öğrencilerin farklı nedenlerle düzenek değişimi yaptıklarını ama özünde kendilerini daha iyi ifade etmek için bu yolu seçtiklerini göstermektedir. Benzer şekilde, görüşme analizlerinin sonucu da katılımcıların çoğunun düzenek değişimine karşı tutumlarının olumlu olduğunu, sadece bazı öğrencilerin olumsuz tutuma sahip olduğunu göstermektedir. Gözlemler de, öğrencilerin sınıf içinde düzenek değişimini sürekli yaptıklarını ortaya koymaktadır. Çalışma, öğrencilerin düzenek değişiminin tüm çeşitlerini kullandıklarını ortaya koymaktadır. Çalışma ayrıca, araştırmaya katılan Azerbaycanlı öğrencilerin düzenli olarak sadece İngilizceden kendi ana dillerine değil aynı zamanda Rusça ve Türkçeye de düzenek değişimi yaptıklarını ortaya koymaktadır.
Description: Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2017. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Javanshir Shibliyev.
URI: http://hdl.handle.net/11129/4355
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Education

Files in This Item:

File Description SizeFormat
imanovaulvia.pdfThesis, Master1.04 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback