|
EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Civil Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4371
|
Title: | Behavior of Steel Braced Frame Structures by using Pushover and Response Spectrum Analysis |
Authors: | Çelikağ, Mürüde Habrah, Abdul Karim Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering |
Keywords: | Building Iron and steelxSteel Structural Eccentric Brace Frame Concentric Brace Frame Linear dynamic analysis Nonlinear Static Analysis Response Spectrum Analysis Pushover Analysis Civil Engineering |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Habrah, Abdul Karim. (2017). Behavior of Steel Braced Frame Structures by using Pushover and Response Spectrum Analysis. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Civil Engineering, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Bracing systems are one of the efficient methods used for buildings to resist lateral loads. Steel structures need to be strong and at the same time have adequate ductility against various loading conditions. The objective of this study was to investigate the behavior of the steel concentric and eccentric braced frames by using pushover and response spectrum analysis. Diagonal-shape, inverted chevron (Λ-shape) are the types concentric braced systems and diagonal and inverted chevron (Λ-shape) are the types of and eccentric bracing systems considered for the study, respectively. 4- and 12-story high buildings, H and square plan shape with 5x5 symmetric number of bays were used to design with relevant Eurocodes and carry out performance analysis. Pushover analysis results show that the collapsed plastic hinges mainly occurred in the buildings with eccentric diagonal bracing systems with low target displacements. Response spectrum analysis results show that buildings with diagonal concentric bracing systems achieved the lowest story displacement and furthermore it was the only braced system that met the displacement criteria. Comparing the results of story drift majority of the investigated cases with diagonal braced frame achieved the lowest drift value, except for 4-stroy H plan. The economical comparison between the selected braced frames has been done by comparing the weight of structure for all analyzed conditions. It was found that eccentric inverted chevron (Λ-shape) achieved the lowest structural weight. Comparing only the base shear for the pushover and response spectrum analysis it was found that the former had higher base shear than the latter in both x- and y-directions for all conditions, except for 4-story square plan, when response spectrum analysis achieved larger base shear than the pushover analysis. ÖZ: Çelik yapıların çeĢitli yükleme koĢullarına karĢı güçlü ve sünümlü olması gerekir. Destek sistemleri, binaların yanal yüklere karĢı direnmesini sağlayan etkili yöntemlerden biridir. Bu çalıĢmanın amacı, çelik diyagonal ve ters örgülü (Λ) Ģekilli eĢmerkezli ve eksantrik parantez çerçevelerinin, itme ve tepki spektrumu analizini kullanarak davranıĢlarını araĢtırmaktır. H ve kare plan Ģeklinde, 5x5 simetrik sayıda koyları olan, 4 ve 12 kat yüksekliğindeki binalar Avrupa standardları kullanılarak tasarım ve performans analizleri gerçekleĢtirilmiĢtir. Ġtme analizi sonuçları, çökmüĢ plastik mafsalların ağırlıklı olarak, düĢük hedef deplasmanlı eksantrik diyagonal destek sistemli binalarda meydana geldiğini göstermektedir. Tepki spektrumu analiz sonuçları, diyagonal konsantrik destek sistemlerine sahip binaların en düĢük kat deplasmanlarını sağladığını ve yer değiĢtirme kriterlerini karĢıladığını göstermektedir. Ġncelenen örneklerin kat ötelenme sonuçlarının çoğunlukla karĢılaĢtırılması, 4-stroy H planı haricinde, en düĢük kayma değerine ulaĢmıĢtır. Analiz edilen yapıların çelik ağırlıkları karĢılaĢtırıldığında, eksantrik tersine döneme ait Ģivron (Λ-Ģekli) en düĢük yapısal ağırlığa sahipti. Kat ötelenme sonuçları karĢılaĢtırıldığında, incelenen çapraz çerçeveli sistemlerin çoğunluğunun, 4 katlı H planı hariç, en düĢük öteleme değerine ulaĢtığını görürüz. Analiz edilen yapıların çelik ağırlıkları karĢılaĢtırıldığında, eksantrik ters V (Λ-Ģekli) desteği en düĢük yapısal ağırlığa sahipti. Ġvme ve tepki spektrumu analizi için sadece temel kesme kuvveti ile karĢılaĢtırıldığında, tepkime spektrumu analizi yapıldığında, hariç olmak üzere, tüm koĢullar için x ve y yönlerinin her ikisinde de daha yüksek taban kayması olduğu bulunmuĢtur. Tepki spektrumu analizisonucu oluĢan taban kesme kuvveti itme analizinden dolayı oluĢan taban kuvvetinden büyüktür. |
Description: | Master of Science in Civil Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Civil Engineering, 2017. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Mürüde Çelikağ. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4371 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Civil Engineering
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|