|
EMU I-REP >
10 Faculty of Communication and Media Studies >
Faculty of Communication and Media Studies - Thesis Colection >
Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4449
|
Title: | Political Party Leaders’ Use of Social Media in North Cyprus During Parliamentary Elections 2018 |
Authors: | Ersoy, Metin Kılgın, Feza Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies |
Keywords: | Political participation--Political Parties--Use of--Social Media--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-). Internet in political campaigns--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-). Social Media--Facebook--Political aspects--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-). Political Communication Election Campaigns Facebook North Cyprus Communication and Media Studies |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Kılgın, Feza. (2018). Political Party Leaders’ Use of Social Media in North Cyprus During Parliamentary Elections 2018. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Social media is an important arena in political communication especially in electoral
campaigns. This study aims to find about politicians’ use of social media as a means
of political communication during the general election campaign in 2018, in North
Cyprus.
In this study, content analysis used as a reseach method. Leaders of six political
parties’ Facebook and Twitter posts were analyzed over a month and a half period,
starting from 07.12.2017 until 22.01.208, covering the period of a month earlier to the
election day (07.01.2018) and two weeks after the election day. A coding sheet was
used to analyze, and its reliability was .75 according to Cohen’s formula.
This study was conducted to answer three questions. (1) How did political party leaders
use social networking sites (Facebook or Twitter) during the election campaign?, (2)
What were the main themes in their SNSs’ posts? and (3) Is there any difference within
the politicians’ use of SNSs in pre-election and post-election periods?
The findings of the study show that utilization of social media as a means for political
communication in election campaigns with a professional sense is not a main issue in
North Cyprus. Alongside of using social media to reach voters, politics still rely mostly
on traditional ways such as campaign trail visits throught the country in order to have
face-to-face relationship with voters.
Keywords: Political Communication, Election Campaigns, Facebook, North Cyprus ÖZ :
Sosyal medya özellikle seçim kampanyaları döneminde siyasal iletişim açısından
önemli bir konumdadır. Bu çalışma, 2018 genel seçimleri vesilesiyle Kuzey Kıbrıs’ta
bir siyasal iletişim aracı olarak sosyal medya kullanımını araştırmayı hedeflemektedir.
Araştırma methodu olarak içerik analizi kullanılmıştır. Mecliste temsiliyeti bulunan
altı siyasi parti liderinin 07.12.2017 ile 22.01.2018 tarihlerini kapsayan ve seçimlerden
bir ay öncesini ile seçimlerden iki hafta sonrası olamk üzere yaklaşık bir buçuk aylık
bir süre boyunca yapmış oldukları Facebook veya Twitter paylaşımları incelenmiştir.
Analiz için kodlama tablosu hazırlanmış olup Cohen’in formülüne göre .75 ile
uygulanabilirliği kanıtlanmıştır.
Çalışma üç araştırma sorusuna cevap bulmak için yapılmıştır. (1) Seçim kampanyası
süreci boyunca siyasal parti liderleri Facebook veya Twitter’ı nasıl kullandı?, (2)
Paylaşımların ana teması ne idi? ve (3) Siyasal parti liderlerinin yapmış olduğu
paylaşımlarda seçim öncesi ile seçim sonrası arasında herhangi bir değişiklik oldu mu?
Araştırmanın sonucuna göre Kuzey Kıbrıs’ta seçim kampanyası döneminde sosyal
medyanın profesyonel bir şekilde siyasal iletişim aracı olarak kullanımının söz konusu
olmadığı ortaya çıkmıştır. Seçmenlere ulaşmak adına sosyal medyayı kullanıyor
olsalar dahi, siyasilerin daha çok seçim ziyareti ve yüz yüze görüşme gibi geleneksel
yöntemlere önem verdikleri anlaşılmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Siyasal İletişim, Seçim Kampanyası, Facebook, Kuzey Kıbrıs |
Description: | Master of Arts in Communication and Media Studies. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication, Dept. of Communication and Media Studies, 2018. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Metin Ersoy |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4449 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Communication and Media Studies
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|