|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4482
|
Title: | The Attitudes of Students and Teachers toward the Use of Interactive Whiteboard (IWB) in Education: Case of Computer Engineering Department at Eastern Mediterranean University |
Authors: | Hocanın, Fatma Tansu Ranjbar, Mohammad Mehdi Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer and Instructional Technology Teacher Education |
Keywords: | Computer and Instructional Technology Teacher Education Information and Communication Technologies in Education Education - Computer network resources Distance Education Educational Technology-Student Attitudes Teaching - Computer network resources Interactive whiteboard Teachers’ Attitudes Students’ attitudes ICT |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Ranjbar, Mohammad Mehdi. (2016). The Attitudes of Students and Teachers toward the Use of Interactive Whiteboard (IWB) in Education: Case of Computer Engineering Department at Eastern Mediterranean University. Thesis (M.Ed.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Educational Sciences, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The aim of this study was to examine teachers’ and students’ attitudes of interactive
whiteboards (IWBs) as an instructional tool in computer engineering classrooms and
to find out potential differences in attitudes according to some variables such as
gender, age, hours of weekly IWB use, years of study and years of teaching experience
of the participants. For data collection, both quantitative and qualitative methods were
used. Two questionnaires distributed to 40 teachers and 150 students and also 10
teachers were interviewed to explore their opinions towards the use of IWB in the
Department of Computer Engineering at Eastern Mediterranean University (EMU).
The findings of this research indicated that the attitudes of teachers and students about
using of IWBs technology in education were positive because they were mindful of
the benefits of this technology in promoting meaningful teaching and learning. The
result of the study has shown that there are statistically significant differences between
the attitudes of students and teachers towards IWB use in their studies. It was also
found that most teachers believe that IWB constitutes an effective and convenient way
to deliver the learning content and that it increases the level of classroom interaction
which in turn facilitates the learning experience, and also teachers expressed that they
need training programs to acquire the essential competencies required to use this
technology efficiently. Furthermore, the results showed that when students were
involved in the IWB-base lessons their attitudes towards new technology have changed
to more positive over time and this fluctuation in attitudes can be easily captured when
dealing with and manipulating IWBs.
Keywords: Interactive whiteboard; Teachers’ Attitudes; Students’ attitudes; ICT ÖZ:
Bu çalışmanın amacı, bilgisayar mühendisliği sınıflarında bir ders anlatım aracı olarak
kullanılan akıllı tahtaların (IWB); cinsiyet, yaş, akıllı tahtaların haftalık kullanım
saatleri, öğrencilerin öğrenim gördükleri süre ve akademisyenlerin akademisyenlik
yapmış oldukları süre gibi kriterlere göre, katılımcı akademisyen ve öğrencilerin
tavırlarının gösterebileceği farklılıkları incelemektir. Bilgi toplarken, nicel ve nitel
teknikler kullanılmıştır. Kullanılan iki anket, 40 akademisyen ve 150 öğrenci
tarafından doldurulmuş ve Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) Bilgisayar
Mühendisliği bölümünden 10 akademisyen de akıllı tahtalara olan bakışları
incelenebilsin diye bire bir görüşmeye tabi tutulmuştur. Bu çalışmada, eğitimde
teknolojinin sağladığı faydaların farkında olan akademisyen ve öğrencilerin akıllı tahta
kullanımına olan pozitif yaklaşımları gözlemlenmiştir. Çalışmanın bir diğer sonucu ise
öğrenci ve akademisyenlerin akıllı tahtaların eğitimdeki kullanımına olan
yaklaşımlarındaki istatiksel farklılıklardır. Birçok akademisyenin, akıllı tahtaların
etkili ve uygun bir öğretim sunmaya olanak sağladığını, derse olan ilgiyi arttırdığını,
öğretimi kolaylaştıran bir gereç olduğunu düşündüğü anlaşılmış ve aynı zamanda
akademisyenler, bu teknolojiyi etkin bir şekilde kullanabilmek için eğitim alınması
gerektiğini de vurgulamışlardır. Buna ek olarak, öğrenciler akıllı tahta kullanımının
uygulandığı derslere katıldıkça, zaman içinde yeni teknolojiye olan tavırlarının pozitif
yönde değiştiği sonucuna ulaşılmış ve aynı zamanda bu değişim, öğrenciler akıllı
tahtaları kullanılırken de rahatça gözlemlenilmiştir.
Anahtar Kelimeler: İnteraktif beyaz tahta; Öğretmen Tutumları; Öğrencilerin
tutumları; BİT |
Description: | Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer and Instructional Technology Teacher Education, 2016. Supervisor: Dr. Fatma Tansu Hocanın. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4482 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|