DSpace
 

EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Mechanical Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Mechanical Engineering >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4483

Title: Failure Mode and Effect Analysis (FMEA) of Vertical Axis Wind Turbine
Authors: Zeeshan, Qasim
ALhijazi, Mohamad Kamal
Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Mechanical Engineering
Keywords: Mechanical Engineering
Failure mode and effects analysis--Manufacturing processes--Quality controlxQuality of products
Design, testing, measurement, quality
Vertical Axis Wind Turbine
Failure mode and effects analysis
Dempster-Shafer theory
Fuzzy rule
Issue Date: 2017
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: ALhijazi, Mohamad Kamal. (2017). Failure Mode and Effect Analysis (FMEA) of Vertical Axis Wind Turbine. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Mechanical Engineering, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: FMEA is a widely used risk assessment tool for defining, identifying, and eliminating potential failures in a product, process, design, and services. Previous research efforts have focused on FMEA of Horizontal Axis Wind Turbines but not on the Failure Analysis of Vertical Axis Wind Turbines. This research aims at enhancement of reliability of vertical axis wind turbines using Failure Mode and Effect Analysis (FMEA) method. A total of 12 probable failure modes have been identified, quantified and prioritized based on FMEA. The list of failure modes are ranked according to the assigned Risk Priority Number (RPN), where the higher the RPN value indicates the higher rank of criticality for the related failure mode. Furthermore, based on the obtained results, a disposition and type of required maintenance activity is suggested for critical failure modes. For analysing, evaluating, and prioritizing of failure modes in vertical axis wind turbine, two main approaches of FMEA (i.e. traditional Risk Priority Number (RPN) approach, Fuzzy Logic (FL), and Dempster-Shafer (D-S) theory), the DS theory has been applied to accommodate the diversity of opinions and taking into account the effects of uncertainty in decision making, and the criticality of the components of system is compared using the aforementioned approaches. In traditional RPN, the risk factors of the system failure modes, Severity (S), Occurrence (O), and Detection (D) are scored and by multiplying of S, O, and D, the RPN value is determined. The crisp RPN approach has been criticised to have several deficiencies and for overcoming of shortcomings, the if-then rules of fuzzy logic have been developed for the system expressed in trapezoidal and triangular fuzzy membership functions; and to account for the uncertainty level of the system evaluation and analysis, D-S theory based on three experts’ opinions (multi-criteria decision making) has been applied to the system as well, and finally the obtained results in every approach are compared together. The proposed method accounts for the uncertainty, and the lack of knowledge and experience of the FMEA team.
ÖZ: FMEA, ürün, süreç, tasarımlar ve hizmetlerdeki olası arızaları tanımlamak ve ortadan kaldırmak için yaygın olarak kullanılan bir risk değerlendirme aracıdır. Son araştırmalar, Yatay Eksen Rüzgar Türbinleri FMEA'ya odaklanmıştır, ancak Dik Eksen Rüzgar Türbinlerinin Arıza Analizine göz ardı edilmıştır. Dikey eksenli rüzgar türbininin güvenilirliğini arttırmayı amaçlayan bu araştırmada, Arıza Modu ve Etki Analizi (FMEA) yöntemi kullanılmıştır. Toplam 12 olası arıza modu belirlenmiş ve FMEA'ya göre öncelik verilmiştir. Arıza modlarının listesi, atanan Risk Önceliği Numarasına (RPN) göre sıralanır; burada RPN değeri, ilgili arıza modu için kritikliğin üst sırasını belirtir. Ayrıca, elde edilen sonuçlara dayanarak, her arıza modu için bir bakım ve gerekli bakım faaliyeti türü önerilmektedir. Dikey eksenli rüzgar türbini arıza modlarının analiz edilmesi, değerlendirilmesi ve önceliklendirilmesi için, FMEA'nın iki temel yaklaşımı (yani, Geleneksel Risk Öncelik Numarası (RPN) yaklaşımı, Bulanık Mantık (FL) ve Dempster-Shafer (DS) teorisi) uygulanmıştır Sisteme bağımsız olarak ve enerji sisteminin güvenilirlik seviyesiyle bağlantılı yaklaşım gücünün değerlendirilmesi için sistemin kritik bileşenleri karşılaştırılmıştır. Geleneksel RPN'de sistem hatası modlarının, Şiddet (S), Oluş (O) ve Tespit (D) risk faktörleri atılır ve S, O ve D çarpılarak RPN değeri belirlenir. Keskin RPN yaklaşımı, çeşitli eksikliklere sahip olduğu için eleştirildi ve eksikliklerin üstesinden gelmek için, bulanık mantık kuralları, yamuk veya üçgen bulanık üyelik işlevleri olarak ifade edilen sistem için geliştirildi; Sistem değerlendirilmesi ve analizinin belirsizlik düzeyini hesaba katmak için sisteme üç uzman görüşüne (çok kriterli karar verme) dayanan D-S teorisi uygulanmış ve sonuçta her yaklaşımda elde edilen sonuçlar birlikte karşılaştırılmıştır. Önerilen yöntem belirsizliği ve FMEA ekibinin bilgi ve deneyim eksikliğini açıklar.
Description: Master of Science in Mechanical Engineering. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Mechanical Engineering, 2017. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Qasim Zeeshan.
URI: http://hdl.handle.net/11129/4483
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Mechanical Engineering

Files in This Item:

File Description SizeFormat
alhijazimohamad.pdfThesis, Master2.52 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback