DSpace
 

EMU I-REP >
11 Faculty of Tourism >
Theses (Master's and Ph.D) – Tourism >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4489

Title: The Impact of Job Stress on Employee Creative Performance in the Hospitality Industry: The Moderating Effect of Psychological Capital A Study of Frontline Hotel Employees in North Cyprus
Authors: Araslı, Hüseyin
Samaninia, Sara
Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism
Keywords: Tourism
Work-Psychological aspects-Frontline Hotel Employees-Cyprus, North
Employee Motivation-Job Satisfaction-Hospitality Industry
Psychological capital
creative performance
stress
hospitality industry
frontline employees
Issue Date: 2016
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Samaninia, Sara. (2016). The Impact of Job Stress on Employee Creative Performance in the Hospitality Industry: The Moderating Effect of Psychological Capital A Study of Frontline Hotel Employees in North Cyprus. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Creative performance is a significant part of frontline service jobs, since they can improve the whole process of service delivery through creativity and by bringing new ideas to the table. In the contemporary hospitality industry where competition among firms is severe, customers’ expectations for service have increased resulting in higher employee work expectations. Consequently, it is inevitable that these employees experience work-related stress in their work environment. Therefore, employers as well as employees need to rely on the new generation and untapped resources which are mostly referred to personal resources. Psychological capital as a second-order personality construct is considered as personal resource and capacity which they can draw on to help them combat against work-related stress and its consequent dysfunctions. Very little is known about psychological capital in the hospitality management literature. This study aims to fill in this void by linking psychological capital, work-related stress and creative performance as three important aspects of frontline hospitality jobs in a conceptual model. Optimism, Self-efficacy, resilience and hope were treated as the indicators of psychological capital. This study is conducted in 4 and 5 star hotels all located in north Cyprus. 300 questionnaires were distributed among frontline employees of these hotels and the rate of response was 62%, so final analysis was performed with 187 cases. The result of this study evidenced the significant negative effect of stress on creative performance. Furthermore, results revealed the significance of psychological capital as an important personal resource among frontline staff in hotels. All four indicators of psychological capital were negatively related to stress. Optimism and self-efficacy as two important components of psychological capital evidenced a moderating role between stress and creative performance. Keywords: psychological capital, creative performance, stress, hospitality industry, frontline employees
ÖZ: Yaratıcı performans, ön büro çalışanları için çok önemlidir. Çünkü çalışanlar yaratıcı fikirleri sayesinde yeni fikirler sunarak hizmet sunumunun kalitesini artırabilir ve hizmet sürecini hızlandırabilirler. Gelişen modern konaklama sektöründeki rekabet müşterilerin hizmet beklentilerini artırırken, çalışanların iş yüklerini artırmaktadır. Sonuç olarak, ön büro çalışanlarının yaşamış oldukları stres’e iş ortamlarının etkisi kaçınılmazdır. Bu nedenle, işverenler çalışanlarını seçerken çoğunlukla yeni nesil ve keşfedilmemiş kabiliyette olanları tercih etmektedirler. İkinci dereceden kişilik bir yapı olarak psikolojik sermaye, kişisel kaynak ve onlara işe bağlı stres ve bunun sonucunda bozukluklarına karşı mücadele yardımcı olmak için çizebilirsiniz kapasitesi olarak kabul edilir. Konaklama sektörü yönetimi literatüründe psikolojik sermaye hakkında çok fazla bilinmemektedir dolayısıyla, bu alanda çok fazla çalışma bulunmamaktadır. Bu çalışmanın amacı, psikolojik sermayenin, iş ilişkili stress ve yaratıcı performans gibi üç önemli unsuru kavramsal bir model çerçevesinde bağlayarak bu boşluğu doldurmayı hedeflemektedir. Psikolojik sermaye göstergeleri olarak; İyimserlik, Öz-yeterlilik, esneklik ve umut olarak ele alınmıştır. Bu çalışma, Kuzey Kıbrıs'ta bulunan 4 ve 5 yıldızlı otellerde çalışan ön büro çalışanlarına yapılmıştır. Çalışma için 300 adet anket dağıtılmış olup, % 62 sine yanıt verilmiştir. Sonuç olarak 187 adet geçerli anket sonucu ile yapılmıştır.. Bu çalışmanın sonucu stresin ön büro çalışanlarının yaratıcı performansları üzerindeki olumsuz etkisini ortaya koymaktadır. Ayrıca, sonuçlar otellerdeki ön büro personelinin psikolojik sermayenin önemli bir kişisel kaynak olarak önemini ortaya koymaktadır. Psikolojik sermayenin 4(Dört) önemli göstergeleri ile stress arasında olumsuz etkisi olduğu ortaya çıkarılmıştr. İyimserlik ve öz yeterlilik Psikolojik sermayenin iki önemli bileşenleri olup stress ve yaratıcı performans arasında moderator görevi yapmaktadır. Anahtar Kelimeler: Psikolojik sermaye, Yaratıcı performans, Stress, Konaklama sektörü, önbüro çalışanları.
Description: Master of Science in Tourism Management. Thesis (M.S.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2016. Supervisor: Prof. Dr. Hüseyin Araslı.
URI: http://hdl.handle.net/11129/4489
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Tourism

Files in This Item:

File Description SizeFormat
samaniniasara.pdfThesis, Master923.59 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback