DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4505

Title: Entrepreneurial Attitudes of Business Students: A Cross Cultural Perspective
Authors: Tümer, Mustafa
Cidik, Venhar
Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration
Keywords: Business Administration
New business enterprises-Entrepreneurship
Entreprenuership
enteprenuerial attitudes
Issue Date: 2016
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Cidik, Venhar. (2016). Entrepreneurial Attitudes of Business Students: A Cross Cultural Perspective . Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Entrepreneurial activities could act as a main engine of economic progress and an entrepreneur is a vital element of the economic progress . It could be stated that without creativity, well-defined goals, innovations it could be impossible to observe economic development. Current study has defined the term of entrepreneur by relying on differrent perspectives and also indicated several characteristics of entrepreneurs and personality traits of the entrepreneurs. Moreover , study also stressed the importance of culture at shaping entrepreneurial attitudes. The main aim of the research is to analyze enteprenuerial attitudes of EMU business students with the selected dimensions; locus of control, self-efficacy, innovativeness and tolerance for ambiguity respectively. As an overall 122 students were surveyed for the current study. Result of the study indicated that students from Russia, Azerbaijan, TRNC, Zimbabwe tend to have low tolerance for ambiguity whereas, students from Nigeria, Turkey and Iran have high tolerance for ambiguity. Furthermore, study also indicated that entrepreneurial attitude and years left to graduate have no difference. It is also recommended to test the impact of entrepreneurial education on entrepreneurial attitude for the further related studies. Keywords: Entreprenuership, enteprenuerial attitudes
ÖZ: Girişimcilikle ilgili etkinliklerin ekonomik gelişmenin itici güçlerinden birisi olduğunu vurgulamak mümkündür. Yenilikçi fikirler, yaratıcılık, iyi tanımlanmış hedeflerin noksan olduğu bir ülkede ekonomik büyümeyi gözlemlemek mümkün olmayacaktır. Mevcut çalışmada, girişimcilik kavramı için farklı tanımlamalar yapılmış, girişimcilerin karakteristik özelliklerinden bahsedilmişdir. Öte yandan kültür kavramının girimciliğe ilişkin tutumları şekillendirdiği açıklanmıştır. Yapılan araştırmanın asıl amacı Doğu Akdeniz Üniversitesi’nde İşletme Bölümünde okuyan farklı kültüre sahip öğrencilerin girişimcilik tutumlarını; kontrol odağı, kendine güven, yenilikçilik ve belirsizlik toleransı açılarından incelemektir. Mevcut çalışmaya, 122 işletme öğrencisi katkı koymuştur. Araştırma, Rus, Azerbaycan, KKTC, Zimbabve uyruklu öğrencilerin, Türk, Nijerya ve İran asıllı öğrencilere oranla daha düşük belirsizlik toleransına sahip olduğunu ortaya koymuş, mezuniyete kalan süre ile girişimciliğe ilişkin herhangi bir istatistiki farklılık bulunamamıştır. İlerde yapılması muhtemel benzer çalışmalara, girişimciliğe yönelik sağlanacak eğitimin, girişimcilik tutumlarına yönelik ilişkisinin incelenmesi öneri olarak sunulabilir. Anahtar Kelimeler: Girişimcilik, girişimcilik tutumları
Description: Master of Business Administration in Business Administration. Thesis (M.B.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2016. Supervisor: Prof. Dr. Mustafa Tümer.
URI: http://hdl.handle.net/11129/4505
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
cidikvenhar.pdfThesis, Master403.19 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback