|
EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4511
|
Title: | Factors That Influence Initial Trust Among International Students in Internet Banking (KOOP Bank) |
Authors: | Öney, Emrah Brahim, Norhene Ben Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration |
Keywords: | Marketing Management Banks and Bankıing Cyprus, North Internet banking--Cyprus, North Initial trust Internet Banking Northern Cyprus KOOP Bank Perceived Reputation Perceived Willingness to Customize Perceived Ease of Use Perceived Usefulness Perceived Security Perceived Interactivity Trust Propensity Business Administration |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Brahim, Norhene Ben. (2018). Factors That Influence Initial Trust Among International Students in Internet Banking (KOOP Bank). Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | As technology advances, people are becoming more dependent on internet based
services such as online shopping, online consultations, e-banking. It facilitates and
speeds up their decision making process, their transactions and purchases that
nowadays are literally “a click or a touch away”. In addition, a variety of alternatives
is offered to users which enables them to switch easily from a company to another,
and this puts more pressure on the service provider to stand out among the rivals. Trust
plays a significant role in the online world due to lack of direct personal interactions
throughout the transactions’ processes. Initial trust is even a more complicated concept
to build between a business and its customers since customers are not familiar with the
firm which increases their perception of risk.
This study is based on internet banking services that are offered through the website.
KOOP bank, a national Turkish Cypriot bank is the bank understudy. The main
purpose of the research is to test a suggested model about initial trust’s antecedents.
Those factors are perceived reputation of KOOP bank, its perceived willingness to
customize, the perceived ease of use of the website, the perceived usefulness, the
perceived security control, the perceived interactivity and the website’s visitor trust
propensity.
The data was collected from 340 International students currently studying in Eastern
Mediterranean University in TRNC. Only 301 responses were taken under
consideration since the others were no longer at their initial stage of trust with the
bank. Based on the analysis’s results, trust propensity and the website’s usefulness
were not supported showing insignificant predictive power over initial trust. But there
was a positive strong relationship among all of our factors and initial trust.
This research includes discussion of the findings and recommendations to KOOP
bank’s management. Nonetheless, there has been a few limitations to the study that
were discussed in our last chapter, in addition to suggestions of future studies.
Keywords: Initial trust, Internet Banking, Northern Cyprus, KOOP Bank, Perceived
Reputation, Perceived Willingness to Customize, Perceived Ease of Use, Perceived
Usefulness, Perceived Security, Perceived Interactivity, Trust Propensity ÖZ:
Teknolojinin gelişmesiyle beraber insanlar, internet alışverişi, danışmanlık ve
bankacılık gibi internet tabanlı hizmetlere daha bağımlı hale geliyor. Bu durum karar
verme sürecini hızlandırıp aynı zamanda kolaylaştırıyor. Günümüzde, hesap ve sipariş
işlemleri sadece “bir tik veya dokunuş” uzaklığında. Bununla birlikte, kullanıcıların
bir firmadan diğerine geçebilmesi için çesitli olanaklar sağlanmış durumda. Fakat
diğer taraftan bu durum, servis sağlayıcılarına rakipleriyle başedebilmeleri için
fazladan baskı uyguluyor. İnternet dünyasında yapılan işlemlerde karşılıklı kişisel
etkileşimin olmaması, güven faktörünün onemli bir rolu olmasına sebep oluyor.
Kullanıcıların firmaya yabancı olmaları, onların risk algısını artırıyor ve bu durum
kullanıcıların ve işletme arasındaki ilk guvenin kurulmasını daha karmaşık hale
getiriyor.
Bu calişma sadece internet sitesi aracılığıyla sunulan bankacılık hizmetleri üzerine
yapılmıs bir çalışmadır. Bu araştırmada, ulusal Kıbrıs Türk bankası olan KOOP Bank
incelemeye alındı. Bu araştırmanın esas amacı, önerilen modeli ilk güven’in ön
gereksinimleri üzerinde sınamaktır. Bu ön gereksinimler, KOOP Bank’ın kullanıcıları
tarafından algılanan güveni, onun algılanan müşteriye isteğine göre düzenlenebilme
istekliliği, internet sitesinin algılanan kolay kullanım şekli, algılanan guvenlik
denetlemeleri, algılanan karşılıklı etkileşim, ve site ziyaretçilerinin siteye güvenme
eğilimleridir.
Bu çalışma, Doğu Akdeniz Üniversite’sinde eğitim almakta olan 340 uluslararası
öğrenciden bilgi toplanarak gerçekleştirilmesine rağmen sadece 301 anket
değerlendirilmeye alınmıştır. Analiz sonuçlarına göre, güven eğilimi ve web sitesinin
yararlılığı, regresyon testine göre ilk güvenilirlik üzerinde önemsiz tahmin gücü
göstermektedir. Buna rağmen, bu araştırma, test edilen bütün faktörlerle ilk güven
arasında pozitif yönde güçlü bir ilişki bulmuştur.
Bu araştırmada, üzerinde tartışılmıs sonuçları ve KOOP Bank’ın yönetimine
tavsiyeleri içerir. Son bölümde bu araştırmanın bazı kısıtlamalarına ve ilerisi için
arastırma önerilerine yer verilmiştir.
Anahtar kelimeler: Güvenin başlangıcı, internet bankacılı, Kuzey Kıbrıs, KOOP
bankası, itibar, kişiselleştirme, kullanım , kullanım kolayhgi, yaralı , güvence akçesi ,
etkilsimli, güvenme , eğilimi |
Description: | Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2018. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Emrah Öney. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4511 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|