DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4511

Title: Factors That Influence Initial Trust Among International Students in Internet Banking (KOOP Bank)
Authors: Öney, Emrah
Brahim, Norhene Ben
Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration
Keywords: Marketing Management
Banks and Bankıing Cyprus, North
Internet banking--Cyprus, North
Initial trust
Internet Banking
Northern Cyprus
KOOP Bank
Perceived Reputation
Perceived Willingness to Customize
Perceived Ease of Use
Perceived Usefulness
Perceived Security
Perceived Interactivity
Trust Propensity
Business Administration
Issue Date: 2018
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Brahim, Norhene Ben. (2018). Factors That Influence Initial Trust Among International Students in Internet Banking (KOOP Bank). Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: As technology advances, people are becoming more dependent on internet based services such as online shopping, online consultations, e-banking. It facilitates and speeds up their decision making process, their transactions and purchases that nowadays are literally “a click or a touch away”. In addition, a variety of alternatives is offered to users which enables them to switch easily from a company to another, and this puts more pressure on the service provider to stand out among the rivals. Trust plays a significant role in the online world due to lack of direct personal interactions throughout the transactions’ processes. Initial trust is even a more complicated concept to build between a business and its customers since customers are not familiar with the firm which increases their perception of risk. This study is based on internet banking services that are offered through the website. KOOP bank, a national Turkish Cypriot bank is the bank understudy. The main purpose of the research is to test a suggested model about initial trust’s antecedents. Those factors are perceived reputation of KOOP bank, its perceived willingness to customize, the perceived ease of use of the website, the perceived usefulness, the perceived security control, the perceived interactivity and the website’s visitor trust propensity. The data was collected from 340 International students currently studying in Eastern Mediterranean University in TRNC. Only 301 responses were taken under consideration since the others were no longer at their initial stage of trust with the bank. Based on the analysis’s results, trust propensity and the website’s usefulness were not supported showing insignificant predictive power over initial trust. But there was a positive strong relationship among all of our factors and initial trust. This research includes discussion of the findings and recommendations to KOOP bank’s management. Nonetheless, there has been a few limitations to the study that were discussed in our last chapter, in addition to suggestions of future studies. Keywords: Initial trust, Internet Banking, Northern Cyprus, KOOP Bank, Perceived Reputation, Perceived Willingness to Customize, Perceived Ease of Use, Perceived Usefulness, Perceived Security, Perceived Interactivity, Trust Propensity
ÖZ: Teknolojinin gelişmesiyle beraber insanlar, internet alışverişi, danışmanlık ve bankacılık gibi internet tabanlı hizmetlere daha bağımlı hale geliyor. Bu durum karar verme sürecini hızlandırıp aynı zamanda kolaylaştırıyor. Günümüzde, hesap ve sipariş işlemleri sadece “bir tik veya dokunuş” uzaklığında. Bununla birlikte, kullanıcıların bir firmadan diğerine geçebilmesi için çesitli olanaklar sağlanmış durumda. Fakat diğer taraftan bu durum, servis sağlayıcılarına rakipleriyle başedebilmeleri için fazladan baskı uyguluyor. İnternet dünyasında yapılan işlemlerde karşılıklı kişisel etkileşimin olmaması, güven faktörünün onemli bir rolu olmasına sebep oluyor. Kullanıcıların firmaya yabancı olmaları, onların risk algısını artırıyor ve bu durum kullanıcıların ve işletme arasındaki ilk guvenin kurulmasını daha karmaşık hale getiriyor. Bu calişma sadece internet sitesi aracılığıyla sunulan bankacılık hizmetleri üzerine yapılmıs bir çalışmadır. Bu araştırmada, ulusal Kıbrıs Türk bankası olan KOOP Bank incelemeye alındı. Bu araştırmanın esas amacı, önerilen modeli ilk güven’in ön gereksinimleri üzerinde sınamaktır. Bu ön gereksinimler, KOOP Bank’ın kullanıcıları tarafından algılanan güveni, onun algılanan müşteriye isteğine göre düzenlenebilme istekliliği, internet sitesinin algılanan kolay kullanım şekli, algılanan guvenlik denetlemeleri, algılanan karşılıklı etkileşim, ve site ziyaretçilerinin siteye güvenme eğilimleridir. Bu çalışma, Doğu Akdeniz Üniversite’sinde eğitim almakta olan 340 uluslararası öğrenciden bilgi toplanarak gerçekleştirilmesine rağmen sadece 301 anket değerlendirilmeye alınmıştır. Analiz sonuçlarına göre, güven eğilimi ve web sitesinin yararlılığı, regresyon testine göre ilk güvenilirlik üzerinde önemsiz tahmin gücü göstermektedir. Buna rağmen, bu araştırma, test edilen bütün faktörlerle ilk güven arasında pozitif yönde güçlü bir ilişki bulmuştur. Bu araştırmada, üzerinde tartışılmıs sonuçları ve KOOP Bank’ın yönetimine tavsiyeleri içerir. Son bölümde bu araştırmanın bazı kısıtlamalarına ve ilerisi için arastırma önerilerine yer verilmiştir. Anahtar kelimeler: Güvenin başlangıcı, internet bankacılı, Kuzey Kıbrıs, KOOP bankası, itibar, kişiselleştirme, kullanım , kullanım kolayhgi, yaralı , güvence akçesi , etkilsimli, güvenme , eğilimi
Description: Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2018. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Emrah Öney.
URI: http://hdl.handle.net/11129/4511
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
brahimnorhene.pdfTheses ,Master.1.47 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback