DSpace
 

EMU I-REP >
06 Sağlık Bilimleri Fakültesi (Faculty of Health Sciences) >
Tez Koleksiyonu (Master ve Doktora) – Sağlık Bilimleri / Theses (Master’s and Ph.D.) – Health Sciences >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4525

Title: Doğu Akdeniz Üniversitesinde Okuyan Öğrencilerin İştah, Duygusal Yeme ve Depresyonun Beslenme Durumu Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi
Authors: Kabaran, Seray
Taş, Latife Ezgi
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Beslenme ve Diyetetik Bölümü
Keywords: Obezite
Duygusal Beslenme
Depresyon
İştah
Emotional Nutrition
Depression
Appetite
Beslenme ve Diyetetik
Issue Date: 2018
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Taş, Latife Ezgi. (2018). Doğu Akdeniz Üniversitesinde Okuyan Öğrencilerin İştah, Duygusal Yeme ve Depresyonun Beslenme Durumu Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Beslenme ve Diyetetik Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs.
Abstract: ÖZ : Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin duygusal yeme, iştah, sezgisel yeme ve depresyonun beslenme durumu üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi amacıyla planmlanmıştır. Çalışma yaşları 18-31 yaş arasında 371 öğrenciyi kapsamaktadır. Çalışma kapsamında olan öğrencilerin %73’ü kadın ve %27’si erkektir. Katılan öğrencilere araştırma doğrultusunda hazırlanan anket formunda sosyo-demografik özellikleri, beslenme alışkanlıkları, üç faktörlü yeme anketi (TFEQ-R21), duygusal iştah anketi (DİA), depresyon ölçeği (CES), sezgisel yeme ölçeği, antropometrik ölçümler ve 24 saatlik besin tüketim kaydı yer almıştır. Çalışma kapsamındaki kadın ve erkek öğrencilerin ortalama BKİ değerlerinin sırasıyla 21.98±4.73 kg/m2, 25.14±3.58 kg/m2 olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kadın öğrencilerin BKİ değerleri ile bilişsel kısıtlama puanları arasında (r = 0.424) ve duygusal yeme puanı ile vücut ağırlığı arasında (r = 0.262) pozitif yönde anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır (p<0.05). Kadın öğrencilerin ortalama bilişsel kısıtlama puanının erkek öğrencilerden yüksek olduğu (K = 43.05, E = 33.50) saptanmıştır (p<0.05). Araştırmaya katılan öğrencilerin cinsiyetlerine göre CES-depresyon ölçeği puanları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu ve kadın öğrencilerin aldıkları puanların daha yüksek olduğu bulunmuştur (K = 42.67, E = 39.19), (p<0.05). Kadın öğrencilerin, duygusal yeme alt boyutundan aldıkları puanlar arttıkça, sezgisel yeme ölçeği genelinden aldıkları puanlar ise azalmaktadır (r = 0.409, p<0.05). Kadın öğrencilerin CES-depresyon ölçeğinden aldıkları puanlar arttıkça, sezgisel yeme ölçeği genelinden aldıkları puanlar azalmaktadır (r = -0.228, p<0.05). Erkek öğrencilerin duygusal yeme alt boyutundan aldıkları puanlar arttıkça, duygusal iştah anketinin, duygusal yemek yeme negatif durum, duygusal yemek yeme negatif olay alt boyutlarından aldıkları puanlar artmaktadır (p<0.05). Sonuç olarak bireylerin duygusal yeme ve psikolojik durumlarının genel olarak beslenme durumlarını etkilediği görülmüştür. Bu nedenle bireylerin hem psikolojik durumları hem de beslenme alışkanlıkları göz önüne alınarak değerlendirilmeli ve bir tedavi planı oluşturulmalıdır. Anahtar Kelimeler: Duygusal Beslenme, Depresyon, İştah
This study has been prepared to see the effects of college students' emotional eating, appetite, intuitive eating, and depression on nutritional status. The study includes 371 students between the ages of 18-31. Those students who 73% of the students are female and 27% of the students are male. There is a survey report which about the participating students. The survey includes socio-demographic characteristics, eating habits, three factorial eating questionnaire (TFEQ-R21), emotional appetite questionnaire (DIAS), depression scale (CES), intuitive eating scale, anthropometric measures and 24 hour food consumption record of the students. According to the BMI values of female and male students in the study were 21.98 ± 4.73 kg / m2 and 25.14 ± 3.58 kg / m2, respectively. It was found that there was a positive correlation between BMI values and cognitive restriction scores (r = 0.424) between emotional eating score and body weight (r = 0.262) of female students (p <0.05). The mean cognitive restriction scores of female students (K = 43.05, E = 33.50) (p> 0.05). It was found that the difference between CES-depression scale scores of the students who participated in the research was statistically significant and the scores of female students were higher than the genders (K = 42.67, E = 39.19). As the scores of female students in the emotional eating sub-dimension increase, the scores of the intuitive eating scale decrease (r = -0.409, p<0.05) . As the scores of female students increased from the CES-depression scale, the scores of the intuitive eating scale decreased. As the scores of male students increased from emotional eating sub-dimension, scores of emotional appetite questionnaire, emotional eating negative story increased (r = -0.228, p<0.05). As a result, it has been observed that emotional eating and psychological conditions of individuals generally affect nutritional status. For this reason, both individuals' psychological conditions and nutritional habits should be considered and a treatment plan should be developed. Keywords: Emotional Nutrition, Depression, Appetite
Description: Beslenme ve Diyetetik Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Beslenme ve Diyetetik Bölümü, 2018. Tez Danışmanı: Yard. Doç. Dr. Seray Kabaran.
URI: http://hdl.handle.net/11129/4525
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu (Master ve Doktora) – Sağlık Bilimleri / Theses (Master’s and Ph.D.) – Health Sciences

Files in This Item:

File Description SizeFormat
taşlatife.pdfTheses ,Master.3.27 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback