|
EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4536
|
Title: | The Impact of Brand Loyalty in Tourism Sector Case of 5 Star Hotels in North Cyprus |
Authors: | Tümer, Mustafa Seyedabolghasemi, Maryam Alsadat Faculty of Business and Economics, Department of Business Administration |
Keywords: | Business Administration Marketing Management Brand loyalty - Brand choice Customer satisfaction Brand loyalty hotel industry North Cyprus |
Issue Date: | Jul-2013 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University EMU - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Seyedabolghasemi, Maryam Alsadat. (2013). The Impact of Brand Loyalty in Tourism Sector Case of 5 Star Hotels in North Cyprus. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | This study aims to understand the effect of Brand Image (BI), Expectation (EXP),
Perceived Quality (PQ), and Perceived Value (PV) on Customer Satisfaction (CS) and
thus Brand Loyalty (BL) within a conceptual model in the tourism sector, North Cyprus.
Survey instrument aims to measure customer satisfaction in European Customer
Satisfaction Index (ECSI) model and brand loyalty as final result. In this research, 200
samples collected from 5 star hotels in North Cyprus and sets of data were analyzed with
SPSS software and Smart PLS2.
Result of this study shows positive effect of Perceived Quality (PQ), Brand Image (BI),
and Perceived Value (PV) on Customer Satisfaction (CS). This finding confirms the
results of a study done by last researcher. Also, the result demonstrates that the
relationship between the Customer satisfaction and two kind of brand loyalty (attitudinal
and behavioral).
The finding of this study is different and opposite of last studies about relationship
between Customer satisfaction and behavioral brand loyalty and confirms the result of a
study done about attitudinal brand loyalty.
Keywords: customer satisfaction, Brand loyalty, hotel industry, North Cyprus ÖZ :
Bu çalışmanın temel amacı müşteri memnuniyeti ile marka bağımlılığnı etkileyebilecek
olası üç faktör olan Marka İmajı (BI), Beklenti (EXP), Değer Algılaması (PV) ve Kalite
Algılaması (PQ)‟nın etkilerini oluşturulan kavramsal çerçeve yardımı ile Kuzey Kıbrıs
Türk Cumhuriyeti‟ndeki turizm sektöründe incelemektir. Kavramsal modeldeki
değişkenleri ölçebilmek amacı ile literatürdeki ölçekler incelenmiş ve test edildikten
sonra kullanılmıştır. Her bir değişkeni ölçebilen ölçekler, literatür desteği ile
geliştirilmiştir. Bu araştırma için 200 denek (turist) kullanılmış ve bu kişilerden elde
edilen cevaplar modelde kullanılmıştır. Toplanan veriler SPSS 20.0 ve Smart – PLS
paket programları kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırmadan elde edilen bulgular Kalite Algılaması (PQ), Marka İmajı (BI) ve Değer
Algılaması (PV) boyutlarının müşteri memnuniyetini pozitif (olumlu) etkilediğini
göstermektedir. Bu sonuç literatürde yapılan en son araştırmayı da desteklemektedir.
Ayrıca sonuçlar her iki marka bağımlılığı (tutumsal ve davranışsal) ile müşteri
memnuniyeti arasında bir ilişki olduğunu teyit etmektedir.
Anahtar Kelimeler: Müşteri memnuniyeti, Marka Bağımlılığı, Otel Sektörü, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti |
Description: | Master of Arts in Marketing Management. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2013. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Mustafa Tümer. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4536 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|