DSpace
 

EMU I-REP >
11 Faculty of Tourism >
Theses (Master's and Ph.D) – Tourism >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4549

Title: Knowledge Management-oriented Innovation in Medical Tourism
Authors: Bağzıbağlı, Kemal
Ghasemi, Matina
Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism
Keywords: Medical tourism--Knowledge Management - Oriented Innovation--Hospitals--Health Sector
Medical tourism--Health Services
Knowledge management area
innovation
hospital
medical tourism
operational performance
Tourism
Issue Date: 2018
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Ghasemi, Matina. (2018). Knowledge Management-oriented Innovation in Medical Tourism. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: Despite the considerable growth of interest in medical tourism, there are no standard procedures to measure the main factors in medical tourism destinations. Medical tourism is a rising global phenomenon that is strongly dependent on innovation and knowledge management and demands systematic and innovative hospitals. Hence, being both innovative and systematic in medical tourism requires thought enrichment for knowledge management. The main concern in the current thesis is to inform managers working in medical tourism about the importance of innovation and knowledge management areas by applying both qualitative and quantitative methods. This thesis presents a newly developed tool, ―knowledge management-oriented innovation,‖ to analyze any new product or service from hospitals active in medical tourism. Project Management Body of Knowledge presents 10 areas namely integration, scope, time, cost, quality, human resources, communication, risk, procurement, and stakeholder management. Standard steps of all knowledge management areas developed in questionnaires format using the Delphi technique through several meetings and consultations with a committee of professional project managers in Iran. An expert review and pilot study in hospitals evaluated the developed close-ended, Likert-type scale items by examining 40 questionnaires, and the results of confirmatory factor analysis and exploratory factor analysis supported the accuracy of the items. By examining whether time, cost, and quality management orientation in innovation processes will increase innovation speed and operational performance, this thesis presents their positive effects for medical tourism and especially international hospitals in Iran. The results present how the selected knowledge management areas will impact operational performance through the mediating role of innovation speed. Broadly speaking, cost and quality management-oriented innovation facilitate innovation speed and operational performance, while innovation speed is a mediator. Regarding time management-oriented innovation, in the current thesis and for this case study, it has a positive and direct relation with innovation speed but does not present a positive and statistically significant relation with operational performance for international hospitals in Iran. Keywords: knowledge management area, innovation, hospital, medical tourism, operational performance.
ÖZ : Tıbbi turizme duyulan ilginin artmasına rağmen, sağlık turismi destinasyonlarındaki ana faktörleri ölçmek için standart prosedür bulunmamaktadır. Sağlık turismi, inovasyon ve bilgi yönetimine güçlü bir Ģekilde bağımlı olan ve sistematik ve yenilikçi hastanelere ihtiyaç duyan yükselen küresel bir olgudur. Bu nedenle, sağlık turisminde hem yenilikçi hem de sistematik olmak bilgi yönetimi için zenginleĢtirmeyi gerektirir. Bu tez çalıĢmasında temel konu, sağlık turismiçalıĢan yöneticilerin hem nitel hem de nicel yöntemler kullanılarak inovasyon ve bilgi yönetimi alanlarının önemi hakkında bilgi vermektir. Bu tez, medikal turizmde faaliyet gösteren hastanelerden yeni ürün veya hizmetlerin analiz edilmesi için yeni geliĢtirilen ―bilgi yönetimi odaklı inovasyon‖ aracı sunmaktadır. Proje Yönetimi Bilgi Birimi, entegrasyon, kapsam, zaman, maliyet, kalite, insan kaynakları, iletiĢim, risk, tedarik ve paydaĢ yönetimi olmak üzere 10 alan sunmaktadır. Tüm bilgi yönetimi alanlarının standart adımları, Delphi tekniğini kullanarak, Hindistan'daki profesyonel proje yöneticileri komitesi ile çeĢitli toplantılar ve istiĢareler yoluyla anket formatında geliĢtirilmiĢtir. Hastanelerde uzman bir gözden geçirme ve pilot çalıĢma, geliĢtirilen yakın uçlu Likert tipi ölçek maddelerini 40 anketi inceleyerek değerlendirdi ve doğrulayıcı faktör analizi ve keĢif faktörü analizi sonuçlarının doğruluğunu destekledi. Ġnovasyon süreçlerinde zaman, maliyet ve kalite yönetimi yöneliminin inovasyon hızını ve operasyonel performansı artıracağını inceleyerek bu tez, sağlık turismive özellikle Ġran'daki uluslararası hastaneler için olumlu etkilerini ortaya koymaktadır. Sonuçlar, seçilen bilgi yönetimi alanlarının, inovasyon hızının aracı rolüyle operasyonel performansı nasıl etkileyeceğini göstermektedir. Genel olarak, maliyet ve kalite yönetimi odaklı inovasyon, inovasyon hızının bir arabulucudur, inovasyon hızı ve operasyonel performansı kolaylaĢtırır. Zaman yönetimi odaklı inovasyon konusunda, mevcut tezde ve bu vaka çalıĢması için, inovasyon hızı ile pozitif ve doğrudan bir iliĢkisi vardır, ancak Ġran'daki uluslararası hastanelerin operasyonel performansı ile pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı bir iliĢki göstermemektedir. Anahtar Kelimeler: bilgi yönetimi alanı, yenilikçilik, hastane, sağlık turismi, operasyonel performans.
Description: Doctor of Philosophy in Tourism Management. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2018. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Kemal Bağzıbağlı
URI: http://hdl.handle.net/11129/4549
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Tourism

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ghasemimatina.pdfPh.D. Thesis1.2 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback