|
EMU I-REP >
11 Faculty of Tourism >
Theses (Master's and Ph.D) – Tourism >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4549
|
Title: | Knowledge Management-oriented Innovation in Medical Tourism |
Authors: | Bağzıbağlı, Kemal Ghasemi, Matina Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism |
Keywords: | Medical tourism--Knowledge Management - Oriented Innovation--Hospitals--Health Sector Medical tourism--Health Services Knowledge management area innovation hospital medical tourism operational performance Tourism |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Ghasemi, Matina. (2018). Knowledge Management-oriented Innovation in Medical Tourism. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Despite the considerable growth of interest in medical tourism, there are no standard
procedures to measure the main factors in medical tourism destinations. Medical
tourism is a rising global phenomenon that is strongly dependent on innovation and
knowledge management and demands systematic and innovative hospitals. Hence,
being both innovative and systematic in medical tourism requires thought enrichment
for knowledge management.
The main concern in the current thesis is to inform managers working in medical
tourism about the importance of innovation and knowledge management areas by
applying both qualitative and quantitative methods. This thesis presents a newly
developed tool, ―knowledge management-oriented innovation,‖ to analyze any new
product or service from hospitals active in medical tourism.
Project Management Body of Knowledge presents 10 areas namely integration,
scope, time, cost, quality, human resources, communication, risk, procurement, and
stakeholder management. Standard steps of all knowledge management areas
developed in questionnaires format using the Delphi technique through several
meetings and consultations with a committee of professional project managers in
Iran.
An expert review and pilot study in hospitals evaluated the developed close-ended,
Likert-type scale items by examining 40 questionnaires, and the results of
confirmatory factor analysis and exploratory factor analysis supported the accuracy
of the items.
By examining whether time, cost, and quality management orientation in innovation
processes will increase innovation speed and operational performance, this thesis
presents their positive effects for medical tourism and especially international
hospitals in Iran.
The results present how the selected knowledge management areas will impact
operational performance through the mediating role of innovation speed. Broadly
speaking, cost and quality management-oriented innovation facilitate innovation
speed and operational performance, while innovation speed is a mediator. Regarding
time management-oriented innovation, in the current thesis and for this case study, it
has a positive and direct relation with innovation speed but does not present a
positive and statistically significant relation with operational performance for
international hospitals in Iran.
Keywords: knowledge management area, innovation, hospital, medical tourism,
operational performance. ÖZ :
Tıbbi turizme duyulan ilginin artmasına rağmen, sağlık turismi destinasyonlarındaki
ana faktörleri ölçmek için standart prosedür bulunmamaktadır. Sağlık turismi,
inovasyon ve bilgi yönetimine güçlü bir Ģekilde bağımlı olan ve sistematik ve
yenilikçi hastanelere ihtiyaç duyan yükselen küresel bir olgudur. Bu nedenle, sağlık
turisminde hem yenilikçi hem de sistematik olmak bilgi yönetimi için
zenginleĢtirmeyi gerektirir.
Bu tez çalıĢmasında temel konu, sağlık turismiçalıĢan yöneticilerin hem nitel hem de
nicel yöntemler kullanılarak inovasyon ve bilgi yönetimi alanlarının önemi hakkında
bilgi vermektir. Bu tez, medikal turizmde faaliyet gösteren hastanelerden yeni ürün
veya hizmetlerin analiz edilmesi için yeni geliĢtirilen ―bilgi yönetimi odaklı
inovasyon‖ aracı sunmaktadır.
Proje Yönetimi Bilgi Birimi, entegrasyon, kapsam, zaman, maliyet, kalite, insan
kaynakları, iletiĢim, risk, tedarik ve paydaĢ yönetimi olmak üzere 10 alan
sunmaktadır. Tüm bilgi yönetimi alanlarının standart adımları, Delphi tekniğini
kullanarak, Hindistan'daki profesyonel proje yöneticileri komitesi ile çeĢitli
toplantılar ve istiĢareler yoluyla anket formatında geliĢtirilmiĢtir.
Hastanelerde uzman bir gözden geçirme ve pilot çalıĢma, geliĢtirilen yakın uçlu
Likert tipi ölçek maddelerini 40 anketi inceleyerek değerlendirdi ve doğrulayıcı
faktör analizi ve keĢif faktörü analizi sonuçlarının doğruluğunu destekledi.
Ġnovasyon süreçlerinde zaman, maliyet ve kalite yönetimi yöneliminin inovasyon
hızını ve operasyonel performansı artıracağını inceleyerek bu tez, sağlık turismive
özellikle Ġran'daki uluslararası hastaneler için olumlu etkilerini ortaya koymaktadır.
Sonuçlar, seçilen bilgi yönetimi alanlarının, inovasyon hızının aracı rolüyle
operasyonel performansı nasıl etkileyeceğini göstermektedir. Genel olarak, maliyet
ve kalite yönetimi odaklı inovasyon, inovasyon hızının bir arabulucudur, inovasyon
hızı ve operasyonel performansı kolaylaĢtırır. Zaman yönetimi odaklı inovasyon
konusunda, mevcut tezde ve bu vaka çalıĢması için, inovasyon hızı ile pozitif ve
doğrudan bir iliĢkisi vardır, ancak Ġran'daki uluslararası hastanelerin operasyonel
performansı ile pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı bir iliĢki göstermemektedir.
Anahtar Kelimeler: bilgi yönetimi alanı, yenilikçilik, hastane, sağlık turismi,
operasyonel performans. |
Description: | Doctor of Philosophy in Tourism Management. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2018. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Kemal Bağzıbağlı |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4549 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Tourism
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|