DSpace
 

EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4566

Title: Türkiye Perakende Sektöründe Kültürel Çeşitlilik ve Kurumsallaşma Üzerine Bir Keşifsel Araştırma
Authors: İslamoğlu, Mehmet
Durgut, Zekayi
Doğu Akdeniz Üniversitesi, İşletme ve Ekonomi Fakültesi
Keywords: İşletme Yönetimi
Perakentecilik--Perakende Sektörü--Türkiye
Perakendecilik
Kültürel Çeşitlilik
Kurumsallaşma
Retailing
Cultural Diversity
Institutionalisation
İşletme
Issue Date: 2016
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Durgut, Zekayi. (2016). Türkiye Perakende Sektöründe Kültürel Çeşitlilik ve Kurumsallaşma Üzerine Bir Keşifsel Araştırma. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: The domination of consumption by national and global brands, the transformation of consumers’ preferences and tastes from local to national and international products and flavours and the creation of large-scale retail organisations by advances in information and security technologies, have moved the bulk of the purchasing from local markets and bazaars to large retail chains. The routines, cognitive and behavioural norms, and cultural and institutional frameworks related to consumption, on the other hand, have evolved, albeit, too slowly, thereby giving rise, especially in developing countries such as Turkey, to a situation where retail managers had to conform to institutions of global retail organisations and had to cater to local consumption cultures at the same time. This study is an exploratory study, focusing on the experiences of managers who worked in a leading retail firm in Turkey, regarding the balancing of pressures of conforming to organisational institutionalisation and at the same time exercising flexibility to cater to local consumption patterns. Findings will form the basis of future studies, qualitative and quantitative alike, in this area.
ÖZ: Tüketimde ulusal ve global markalaşmanın egemenleşmesi, tüketicilerin tercih ve damak tadlarının da yerel boyuttan, ulusal ve global boyuttaki ürünlere ve lezzetlere endekslenmesi, bilişim ve güvenlik sistemlerinin çok büyük ölçekli perakende örgütlerini ekonomik kılması, batıdan sonra kalkınmakta olan ülke tüketicilerinin de alışverişlerinin çoğunu yerel satıcılar yerine perakende zincirlerinden yapmalarına yol açmıştır. Tüketicilerin daha önceki kalıplaşmış algıları, davranışları ve tüketimle ilgili kültürel özellikleri ise çok daha kurumsal ve yavaş değişen sosyal öğeler olduklarından, bilhassa Türkiye gibi kalkınmakta olan ülkelerdeki yöneticiler, hem global örgütlere uygun şekilde kurumsallaşma, hem de yerel tüketim kültürlerini göz ardı etmemek zorunluluğunda kalmışlardır. Bu araştırma, Türkiye perakende piyasasında köklü ve büyük firmalarda yıllarca çalışmış olan yöneticilerin, örgütsel kurumsallaşma ile yerel farklılıkları göz önünde tutma arasında nasıl bir denge oyunu oynadıklarını ve müşteri ilişkileri açısından bu dengeyi gözetmenin önemini, keşifsel metotla incelemiş ve ileride yapılacak nitel ve nicel çalışmalara bir temel oluşturmuştur.
Description: Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne İşletme Yönetimi Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, İşletme ve Ekonomi Fakültesi, 2016. Tez Danışmanı: Yard. Doç. Dr. Mehmet İslamoğlu.
URI: http://hdl.handle.net/11129/4566
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics

Files in This Item:

File Description SizeFormat
durgutzekayi.pdfThesis, Master811.28 kBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback