|
EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Industrial Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Industrial Engineering >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4628
|
Title: | The Impact of Musculoskeletal Discomfort on Traditional Education System and Tablet-Assisted Education System: A Comparative Study |
Authors: | Korhan, Orhan Uyal, Banu Numan Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Industrial Engineering |
Keywords: | Industrial Engineering Human and Ergonomics Machine Systems--Ergonomics Tablet Computer Musculoskeletal Physical discomfort risk assessment model tablet-assisted education traditional education children/adolescent |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Uyal, Banu Numan. (2018). The Impact of Musculoskeletal Discomfort on Traditional Education System and Tablet-Assisted Education System: A Comparative Study. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Industrial Engineering, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | With the advances in the technology, computers are more involved in education, with
various forms. Especially tablet computers are actively used for educational purposes.
Given the fact that musculoskeletal development of children and adolescents is still
continuing, potential musculoskeletal problems resulting from usage of such
technologies must not be disregarded. The aim of this research is to investigate posture
and musculoskeletal system of students during traditional and tablet assisted education
activities. Descriptive analysis of the literature was conducted to discuss the impact of
traditional education on students. To determine the impact of tablet assisted education
system, a survey was conducted on to 406 students, and Logistic Regression Analysis
was carried out to identify the correlation between musculoskeletal discomfort and
tablet computer use. The validation of the risk factors determined in the model was
tested by applying Analysis of Variance to the Surface Electromyogram records for
the control and experimental groups. The results of the statistical analysis revealed that
the physical discomforts due to tablet computer use are intensively experienced in
neck, upper back, lower back, and shoulder regions, which are very similar to those
experienced in traditional education. Reading and writing activities have an impact on
the shoulders, upper back, and left upper arm. The developed risk assessment model
shows that both educational and extra-curricular activities create significant risk
factors for physical discomfort.
Keywords: physical discomfort, risk assessment model, tablet-assisted education,
traditional education, children/adolescent. ÖZ:
Bilgi ve İletişim Teknolojileri cihazları günümüzde yaygın olarak kullanılmaktadır.
Özellikle, çocuklar ve/veya ergenler çok erken yaşlarda bu cihazları kullanmaya
başlamakta ve bu tür cihazların kullanımı, çocukların kas iskelet sistemlerinde olası uzun
vadeli etkiler yaratması açısından kritik bir durum arzetmektedir. Çocuklarda özellikle
eğitim amaçlı tablet bilgisayar kullanımınının neden olduğu kas-iskelet sistemi rahatsızlığı
ile ilgili yeterli çalışma bulunmamaktadır. Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin geleneksel
eğitim ve tablet destekli eğitim faaliyetlerindeki duruş ve kas iskelet sistemini
araştırmaktır. Geleneksel eğitimin öğrenciler üzerindeki etkisi, bu alandaki literatürün
kapsamlı bir analizi ile tartışılmıştır. Tablet destekli eğitim sisteminin etkisini belirlemek
için, 406 öğrenciye anket dağıtılmış ve kas iskelet sistemi rahatsızlığı ile tablet bilgisayar
kullanımı arasındaki korelasyonu analiz etmek için Lojistik Regresyon Analizi
yapılmıştır. Modelde belirlenen risk faktörlerinin geçerliliği, kontrol ve deney grupları için
Yüzey Elektromiyogram kayıtlarına Varyans Analizi uygulanarak test edilmiştir.
İstatistiksel analiz sonuçları, boyun, üst sırt, alt sırt, bel ve omuz bölgelerinde tablet
bilgisayar kullanımına bağlı fiziksel rahatsızlıkların yoğun olarak yaşandığını ve bunların
geleneksel eğitimde karşılaşılanlarla çok benzer olduğu tespit edilmiştir. Okuma ve yazma
etkinliklerinin ise, omuzlar, üst sırt ve sol üst kol üzerine etki yarattığı görülmüştür.
Yapılan risk değerlendirme modeli sonucunda hem eğitim hem de müfredat dışı
aktivitelerin fiziksel rahatsızlık için önemli risk faktörleri oluşturduğu görülmektedir.
Anahtar Kelimeler: fiziksel rahatsızlık, risk değerlendirme modeli, tablet destekli eğitim,
geleneksel eğitim, çocuklar / ergenler. |
Description: | Doctor of Philosophy in Industrial Engineering. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Industrial Engineering, 2018. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Orhan Korhan. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4628 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Industrial Engineering
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|