DSpace
 

EMU I-REP >
02 Faculty of Engineering >
Department of Industrial Engineering >
Theses (Master's and Ph.D) – Industrial Engineering >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4628

Title: The Impact of Musculoskeletal Discomfort on Traditional Education System and Tablet-Assisted Education System: A Comparative Study
Authors: Korhan, Orhan
Uyal, Banu Numan
Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Industrial Engineering
Keywords: Industrial Engineering
Human and Ergonomics
Machine Systems--Ergonomics
Tablet Computer
Musculoskeletal
Physical discomfort
risk assessment model
tablet-assisted education
traditional education
children/adolescent
Issue Date: 2018
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Uyal, Banu Numan. (2018). The Impact of Musculoskeletal Discomfort on Traditional Education System and Tablet-Assisted Education System: A Comparative Study. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Industrial Engineering, Famagusta: North Cyprus.
Abstract: With the advances in the technology, computers are more involved in education, with various forms. Especially tablet computers are actively used for educational purposes. Given the fact that musculoskeletal development of children and adolescents is still continuing, potential musculoskeletal problems resulting from usage of such technologies must not be disregarded. The aim of this research is to investigate posture and musculoskeletal system of students during traditional and tablet assisted education activities. Descriptive analysis of the literature was conducted to discuss the impact of traditional education on students. To determine the impact of tablet assisted education system, a survey was conducted on to 406 students, and Logistic Regression Analysis was carried out to identify the correlation between musculoskeletal discomfort and tablet computer use. The validation of the risk factors determined in the model was tested by applying Analysis of Variance to the Surface Electromyogram records for the control and experimental groups. The results of the statistical analysis revealed that the physical discomforts due to tablet computer use are intensively experienced in neck, upper back, lower back, and shoulder regions, which are very similar to those experienced in traditional education. Reading and writing activities have an impact on the shoulders, upper back, and left upper arm. The developed risk assessment model shows that both educational and extra-curricular activities create significant risk factors for physical discomfort. Keywords: physical discomfort, risk assessment model, tablet-assisted education, traditional education, children/adolescent.
ÖZ: Bilgi ve İletişim Teknolojileri cihazları günümüzde yaygın olarak kullanılmaktadır. Özellikle, çocuklar ve/veya ergenler çok erken yaşlarda bu cihazları kullanmaya başlamakta ve bu tür cihazların kullanımı, çocukların kas iskelet sistemlerinde olası uzun vadeli etkiler yaratması açısından kritik bir durum arzetmektedir. Çocuklarda özellikle eğitim amaçlı tablet bilgisayar kullanımınının neden olduğu kas-iskelet sistemi rahatsızlığı ile ilgili yeterli çalışma bulunmamaktadır. Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin geleneksel eğitim ve tablet destekli eğitim faaliyetlerindeki duruş ve kas iskelet sistemini araştırmaktır. Geleneksel eğitimin öğrenciler üzerindeki etkisi, bu alandaki literatürün kapsamlı bir analizi ile tartışılmıştır. Tablet destekli eğitim sisteminin etkisini belirlemek için, 406 öğrenciye anket dağıtılmış ve kas iskelet sistemi rahatsızlığı ile tablet bilgisayar kullanımı arasındaki korelasyonu analiz etmek için Lojistik Regresyon Analizi yapılmıştır. Modelde belirlenen risk faktörlerinin geçerliliği, kontrol ve deney grupları için Yüzey Elektromiyogram kayıtlarına Varyans Analizi uygulanarak test edilmiştir. İstatistiksel analiz sonuçları, boyun, üst sırt, alt sırt, bel ve omuz bölgelerinde tablet bilgisayar kullanımına bağlı fiziksel rahatsızlıkların yoğun olarak yaşandığını ve bunların geleneksel eğitimde karşılaşılanlarla çok benzer olduğu tespit edilmiştir. Okuma ve yazma etkinliklerinin ise, omuzlar, üst sırt ve sol üst kol üzerine etki yarattığı görülmüştür. Yapılan risk değerlendirme modeli sonucunda hem eğitim hem de müfredat dışı aktivitelerin fiziksel rahatsızlık için önemli risk faktörleri oluşturduğu görülmektedir. Anahtar Kelimeler: fiziksel rahatsızlık, risk değerlendirme modeli, tablet destekli eğitim, geleneksel eğitim, çocuklar / ergenler.
Description: Doctor of Philosophy in Industrial Engineering. Thesis (Ph.D.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Engineering, Dept. of Industrial Engineering, 2018. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Orhan Korhan.
URI: http://hdl.handle.net/11129/4628
Appears in Collections:Theses (Master's and Ph.D) – Industrial Engineering

Files in This Item:

File Description SizeFormat
uyalbanu.pdfTheses ,Doctoral.1.97 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback