|
EMU I-REP >
06 Sağlık Bilimleri Fakültesi (Faculty of Health Sciences) >
Tez Koleksiyonu (Master ve Doktora) – Sağlık Bilimleri / Theses (Master’s and Ph.D.) – Health Sciences >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4635
|
Title: | Hemşirelik Esasları Eğitiminde Stres Yaratan Durumların ve Öğrencilerin Stres Düzeylerinin Belirlenmesi |
Authors: | Görgülü, Refia Selma Uysal, Demet Doğu Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü |
Keywords: | Hemşirelik Hemşirelik Eğitimi--Hemşirelik Öğrencileri--Stres Düzeyleri Hemşirelik Eğitimi Hemşirelik Esasları Dersi Hemşirelik Öğrencileri Eğitim Stresi Education Stress Fundamentals of Nursing Course Nursing Education Nursing Students |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Uysal, Demet Uysal. (2018). Hemşirelik Esasları Eğitiminde Stres Yaratan Durumların ve Öğrencilerin Stres Düzeylerinin Belirlenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Hemşirelik Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs. |
Abstract: | ÖZ:
Bu çalışma, Hemşirelik Esasları eğitiminde stres yaratan durumların ve
öğrencilerin stres düzeylerinin belirlenmesi amacı ile tanımlayıcı ve ilişki arayıcı
araştırma tasarımına uygun olarak yapılmıştır. Araştırma evrenini 2016-2017 öğretim
yılı bahar döneminde Doğu Akdeniz Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Lisans Programı Hemşirelik Esasları dersine kayıt yaptıran 118 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırma evren üzerinden yürütülmüş araştırmaya katılmayı kabul
eden, araştırmaya dahil edilme kriterlerine uyan ve ulaşılabilen 90 öğrenci ile
tamamlanmıştır. Araştırmada veriler “Kişisel Bilgi Formu”, “Stres Faktörleri
Anketi”, “Klinik Stres Anketi” ve “Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği” ile toplanmıştır.
Verilerin istatistiksel analizinde tanımlayıcı istatistikler ile “Mann Whitney U” ve
“Kruskal-Wallis H” ve “Sperman’s rho Korelasyon Katsayısı Tekniği” testleri
kullanılmıştır. İstatistiksel önemlilik düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir.
Öğrencilerin Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği puan ortalaması 69.46±17.29
Klinik Stres Anketi puan ortalaması ise 33.87±11.20 olarak bulunmuştur. Hemşirelik
Eğitimi Stres Ölçeği ve Klinik Stres Anketi genel puan ortalamaları arasında düşük
düzeyde, anlamlı ve negatif doğrusal bir ilişki saptanmıştır (p<0.05). Öğrencilerin
yaş, lise türü, hemşirelik bölümüne giriş, akademik ortalama durumları ile
Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği ve Klinik Stres Anketi puanları arasında anlamlı
fark saptanmazken (p>0.05), cinsiyet ve meslek seçim nedenleri ile ölçek puanları
arasındaki farkın anlamlı olduğu belirlenmiştir (p<0.05).
Öğrencilerin Hemşirelik Esasları dersinin teorik eğitimi sırasında orta
düzeyde; klinik uygulama, beceri laboratuvarı, ödev ve sınavlar ile ilgili faktörlerden
de aşırı derecede duygusal olarak etkilendiklerini ifade ettikleri belirlenmiştir.
Araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğrenci-öğretim elemanı
oranının uluslararası standartlara uygun olması, Beceri Laboratuvarlarında güncel
eğitim yaklaşımlarından yararlanılması, okul-hastane işbirliğinin arttırılmasına
yönelik etkinliklerin geliştirilmesi ve araştırmanın nitel çalışma tasarımında
yapılması önerilmektedir.
Anahtar kelimeler: Hemşirelik Eğitimi, Hemşirelik Esasları Dersi, Hemşirelik
Öğrencileri, Eğitim Stresi This study is made in compliance with descriptive and explanatory research
design to identify situations causing stress in Fundamentals of Nursing course and
the stress levels of students. The research population is composed of 118 students
who are registered in Fundamentals of Nursing course, Nursing Undergraduate
Program at Eastern Mediterranean University School of Health Sciences in 2016-
2017 Spring. The research is conducted with 90 students, who have agreed to
participate in the research carried out by the research population, complied with the
criteria to be included in the research and have been contacted. The research data is
collected by “Personal Information Form”, “Stress Factors Questionnaire”, “Clinical
Stress Questionnaire” and “Nursing Education Stress Scale”. Descriptive statistics,
“Mann-Whitney U” and “Kruskal-Wallis H” and “Sperman’s rho Correlation
Coefficient” tests have been used for the statistical analysis of the data. The
statistical significance level has been accepted as p<0.05.
It is identified that the average Nursing Education Stress Scale point of
students is 69.46±17.29 while the average Clinical Stress Questionnaire point is
identified as 33.87±11.20. It is determined that there is a significant and negative
linear relationship between the general average scores of Nursing Education Stress
Scale and Clinical Stress Questionnaire on a low level (p<0.05). While it is
determined that there is no significant difference between the age, type of high
school, entry to nursing department, academic point average of students, and Nursing
Education Stress Scale and Clinical Stress Questionnaire, it is determined that there
is a significant difference between gender and reasons behind choice of profession,
and scale points (p<0.05).
It is determined that students are extremely affected emotionally by factors in
respect to clinical practice, skills laboratory, homework and exams on a medium
level during the theoretical education of Fundamentals of Nursing.
In accordance with the research results, it is proposed to have the studentlecturer ratio in compliance with international standards, benefit from current
educational approaches in Skills Laboratories, develop events to increase universityhospital cooperation and conduct the research with qualitative study design.
Keywords: Education Stress, Fundamentals of Nursing Course, Nursing Education,
Nursing Students |
Description: | Hemşirelik Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, 2018. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Refia Selma Görgülü. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4635 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu (Master ve Doktora) – Sağlık Bilimleri / Theses (Master’s and Ph.D.) – Health Sciences
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|