DSpace
 

EMU I-REP >
06 Sağlık Bilimleri Fakültesi (Faculty of Health Sciences) >
Tez Koleksiyonu (Master ve Doktora) – Sağlık Bilimleri / Theses (Master’s and Ph.D.) – Health Sciences >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4635

Title: Hemşirelik Esasları Eğitiminde Stres Yaratan Durumların ve Öğrencilerin Stres Düzeylerinin Belirlenmesi
Authors: Görgülü, Refia Selma
Uysal, Demet
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü
Keywords: Hemşirelik
Hemşirelik Eğitimi--Hemşirelik Öğrencileri--Stres Düzeyleri
Hemşirelik Eğitimi
Hemşirelik Esasları Dersi
Hemşirelik Öğrencileri
Eğitim Stresi
Education Stress
Fundamentals of Nursing Course
Nursing Education
Nursing Students
Issue Date: 2018
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Uysal, Demet Uysal. (2018). Hemşirelik Esasları Eğitiminde Stres Yaratan Durumların ve Öğrencilerin Stres Düzeylerinin Belirlenmesi. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Hemşirelik Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs.
Abstract: ÖZ: Bu çalışma, Hemşirelik Esasları eğitiminde stres yaratan durumların ve öğrencilerin stres düzeylerinin belirlenmesi amacı ile tanımlayıcı ve ilişki arayıcı araştırma tasarımına uygun olarak yapılmıştır. Araştırma evrenini 2016-2017 öğretim yılı bahar döneminde Doğu Akdeniz Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Lisans Programı Hemşirelik Esasları dersine kayıt yaptıran 118 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma evren üzerinden yürütülmüş araştırmaya katılmayı kabul eden, araştırmaya dahil edilme kriterlerine uyan ve ulaşılabilen 90 öğrenci ile tamamlanmıştır. Araştırmada veriler “Kişisel Bilgi Formu”, “Stres Faktörleri Anketi”, “Klinik Stres Anketi” ve “Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde tanımlayıcı istatistikler ile “Mann Whitney U” ve “Kruskal-Wallis H” ve “Sperman’s rho Korelasyon Katsayısı Tekniği” testleri kullanılmıştır. İstatistiksel önemlilik düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Öğrencilerin Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği puan ortalaması 69.46±17.29 Klinik Stres Anketi puan ortalaması ise 33.87±11.20 olarak bulunmuştur. Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği ve Klinik Stres Anketi genel puan ortalamaları arasında düşük düzeyde, anlamlı ve negatif doğrusal bir ilişki saptanmıştır (p<0.05). Öğrencilerin yaş, lise türü, hemşirelik bölümüne giriş, akademik ortalama durumları ile Hemşirelik Eğitimi Stres Ölçeği ve Klinik Stres Anketi puanları arasında anlamlı fark saptanmazken (p>0.05), cinsiyet ve meslek seçim nedenleri ile ölçek puanları arasındaki farkın anlamlı olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Öğrencilerin Hemşirelik Esasları dersinin teorik eğitimi sırasında orta düzeyde; klinik uygulama, beceri laboratuvarı, ödev ve sınavlar ile ilgili faktörlerden de aşırı derecede duygusal olarak etkilendiklerini ifade ettikleri belirlenmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğrenci-öğretim elemanı oranının uluslararası standartlara uygun olması, Beceri Laboratuvarlarında güncel eğitim yaklaşımlarından yararlanılması, okul-hastane işbirliğinin arttırılmasına yönelik etkinliklerin geliştirilmesi ve araştırmanın nitel çalışma tasarımında yapılması önerilmektedir. Anahtar kelimeler: Hemşirelik Eğitimi, Hemşirelik Esasları Dersi, Hemşirelik Öğrencileri, Eğitim Stresi
This study is made in compliance with descriptive and explanatory research design to identify situations causing stress in Fundamentals of Nursing course and the stress levels of students. The research population is composed of 118 students who are registered in Fundamentals of Nursing course, Nursing Undergraduate Program at Eastern Mediterranean University School of Health Sciences in 2016- 2017 Spring. The research is conducted with 90 students, who have agreed to participate in the research carried out by the research population, complied with the criteria to be included in the research and have been contacted. The research data is collected by “Personal Information Form”, “Stress Factors Questionnaire”, “Clinical Stress Questionnaire” and “Nursing Education Stress Scale”. Descriptive statistics, “Mann-Whitney U” and “Kruskal-Wallis H” and “Sperman’s rho Correlation Coefficient” tests have been used for the statistical analysis of the data. The statistical significance level has been accepted as p<0.05. It is identified that the average Nursing Education Stress Scale point of students is 69.46±17.29 while the average Clinical Stress Questionnaire point is identified as 33.87±11.20. It is determined that there is a significant and negative linear relationship between the general average scores of Nursing Education Stress Scale and Clinical Stress Questionnaire on a low level (p<0.05). While it is determined that there is no significant difference between the age, type of high school, entry to nursing department, academic point average of students, and Nursing Education Stress Scale and Clinical Stress Questionnaire, it is determined that there is a significant difference between gender and reasons behind choice of profession, and scale points (p<0.05). It is determined that students are extremely affected emotionally by factors in respect to clinical practice, skills laboratory, homework and exams on a medium level during the theoretical education of Fundamentals of Nursing. In accordance with the research results, it is proposed to have the studentlecturer ratio in compliance with international standards, benefit from current educational approaches in Skills Laboratories, develop events to increase universityhospital cooperation and conduct the research with qualitative study design. Keywords: Education Stress, Fundamentals of Nursing Course, Nursing Education, Nursing Students
Description: Hemşirelik Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, 2018. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Refia Selma Görgülü.
URI: http://hdl.handle.net/11129/4635
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu (Master ve Doktora) – Sağlık Bilimleri / Theses (Master’s and Ph.D.) – Health Sciences

Files in This Item:

File Description SizeFormat
uysaldemet.pdfTheses ,Master.1.97 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback