|
EMU I-REP >
03 Faculty of Business and Economics >
Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4652
|
Title: | KKTC Bankalarının Sosyal Medya Uygulamalarına Yönelik Tüketicilerin Tutumu |
Authors: | Fethi, Sami Özkan, Kamil Doğu Akdeniz Üniversitesi, İşletme ve Ekonomi Fakültesi |
Keywords: | İşletme İşletme Yönetimi Bankalar ve Bankacılık--Sosyal Medya--Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-) Sosyal medya Satış İşletme Yönetimi Strateji Bankacılık Tek Yönlü Varyans Testi Bağımsız T-Testi KKTC |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Özkan, Kamil. (2018). KKTC Bankalarının Sosyal Medya Uygulamalarına Yönelik Tüketicilerin Tutumu. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Social Media, with 2.1 Billion users on Facebook alone, is one of the biggest platforms where brand representation plays a very powerful visible role in the business world. The effect of social media on decision mechanisms in businesses as a function of both business and consumer has been investigated. This study empirically investigates the relationship between the effect of social media and their determinants in TRNC banks, in terms of branding and corporate management. This study is conducted by using 150 active social media users as participants who show their experiences whether they are important factors for positive management strategies or not. Mainly, One Way Anova Test and Independent T-Test analyses were used to interpret the objectives of the thesis.
Based on empirical results, age, services marketing, following the actitivites of banks and time spent on activities were observed to be factors that are significant. In other words, these factors have positive impact on effect of social media. The results also show that social media is even more important with its high usage rate. Finally, the results show that the sales strategies of the businesses in social media are reflected in the strategies of the banks. ÖZ: Sosyal Medya 2.1 Milyar Facebook kullanıcısı ile işletmelerde marka temsiliyetinin en güç kazandığı platformlarından biri halindedir. Sosyal medyanın hem işletme hem de tüketici açısından fonksiyon olarak işletmelerde karar mekanizmalarına etkisi araştırılmıştır. Bu çalışma ampirik bağlamda KKTC‘deki bankaların sosyal medya etkisi ile marka yönetimi ve kuruma yaptığı katkılar arasındaki ilişkiyi inceler. Çalışmada 150 Katılımcı deneyimini ön plana çıkararak, bankalara olumlu işletme stratejisi olarak dönebilecek faktörleri inceler. Başlıca Tek Yönlü Varyans Testi ve Bağımsız T-Testi analizleri uygulanarak tezin hedef amaçları yorumlanmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, yaş, hizmet pazarlama, banka takip etme ve harcanan süreler gibi önemli unsurlar anlamlı olarak tespit edilmiştir. Diğer taraftan sonuçlar sosyal medyanın yüksek kullanım oranı ile birlikte daha da önem arz ettiğini göstermektedir. Ayrıca sonuçlar işletmelerin sosyal medyadaki satış stratejilerinin bankaların stratejilerine de yansıdığını göstermektedir. |
Description: | Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsüne İşletme Yönetimi Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, İşletme ve Ekonomi Fakültesi, 2018. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Sami Fethi. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4652 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Business and Economics
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|