|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4677
|
Title: | An Investigation into Learner Autonomy in the Department of English at the University of Sulaimani |
Authors: | Erozan, Fatoş Ibrahim, Airin Shwan Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching |
Keywords: | Learner Autonomy Autonomous Learners Students’ Beliefs Teachers’ Beliefs Desirability Feasibility English Language Teaching (ELT) |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Ibrahim, Airin Shwan. (2018). An Investigation into Learner Autonomy in the Department of English at the University of Sulaimani. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | The aim of this study is to investigate the beliefs and practices of the instructors and
the students regarding learner autonomy in the Department of English at the
University of Sulaimani (UoS) in Kurdistan Regional Government (KRG). For this
purpose, the instructors’ and students’ beliefs as well as their practices of learner
autonomy in general, and specifically in the Department of English at the UoS were
identified.
This case study follows a descriptive approach, and it is a mixed-method study in
which quantitative and qualitative data were collected through student and instructor
questionnaires and instructor interviews. The participants of the study are 150
undergraduate students and 18 instructors in the Department of English at the Uos in
KRG.
The findings of the study show that both groups of participants have positive
perceptions about learner autonomy. Also, they both recommend the involvement of
students in decisions about their learning, and they think that generally students have
the necessary abilities to develop learner autonomy and become autonomous
learners. Yet, they state that involving students in all the decisions regarding their
learning such as the place and time of the lesson, the materials used, the pace of the
class, the objectives of a course, and the teaching methods used in the Department of
English is not very feasible. In addition, both the instructors and the students think
that the students in the Department of English specifically do not have the necessary
abilities to develop learner autonomy. Moreover, the majority of the instructors state
that they always attempt to promote learner autonomy in their classes. They point out
different ways of doing so such as encouraging their students to depend on
themselves, giving them tasks to be done either in pairs, group or individually,
involving their students in classroom discussions, and giving them opportunities to
present seminars.
To conclude, the results of this study show that learner autonomy is not promoted
much in the Department of English at the University of Sulaimani, as both the
instructors and the students think that it is not completely feasible (i.e. realistically
achievable) in the Department at the moment, although both the instructors and
students claim to be ready for it (i.e they have the desire for it) and they express
positive ideas about it.
Finally, the results of the study have some pedagogical implications for fostering
learner autonomy in the Department of English at the University of Sulaimani, and
some recommendations for future studies.
Keywords: Learner Autonomy, Autonomous Learners, Students’ Beliefs, Teachers’
Beliefs, Desirability, Feasibility. ÖZ:
Bu çalışmada, Irak Kürdistan Bölgesi’nde bulunan Süleymani Üniversitesi’nin
İngilizce Bölümü’nde olan öğrenci ve öğretim görevlilerinin öğrenci özerkliği
konusunda algılarının ve bunların uygulanmasının araştırılması amaçlanmıştır. Bu
nedenle, Süleymaniye Üniversitesi İngilizce Bölümü’nde olan öğrenci ve öğretim
görevlilerinin öğrenci özerkliği konusunda görüşleri ve uygulamaları belirlenmiştir.
Bu çalışma, tanımlayıcı yaklaşımı izleyen bir durum çalışmasıdır. Bu çalışmada, hem
nitel hem nicel olmak üzere karma yöntem yaklaşımı kullanılmış olup veriler öğrenci
anketi, öğretmen anketi ve öğretmenlerle görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Bu
çalışmaya Süleymaniye Üniversitesi İngilizce Bölümünden 150 lisans öğrencisi ve
18 öğretim katılmıştır,
Çalışmanın sonuçları, Süleymaniye Üniversitesi İngilizce Bölümü’ndeki öğrenci ve
öğretim görevlilerinin dil eğitimi ve öğretiminde öğrenci özerkliğine ilişkin olarak
olumlu tutumlarının olduğunu göstermiştir. Ayrıca her iki grup da öğrencilerin kendi
öğrenmesine ilişkin kararlarda kendilerinin de söz sahibi olması gerektiğini
savunmuş ve öğrencilerin öğrenmeleri konusunda özerk olabilmek için gerekli
yeterliliklere sahip olduklarını dile getirmiştir. Bununla beraber İngilizce Bölümünde
kendi öğrenmelerine yönelik tüm kararlarda, örneğin dersin saati ve yeri, derste
kullanılacak materyaller, dersin lokasyonu, dersin amacı ve öğretimde kullanılacak
olan yöntemler, öğrencilerin dahil edilmesini az uygulanabilir veya uygulanamaz bir
durum olarak nitelendirmiştir. Buna ek olarak, İngilizce Bölümü’ndeki öğretmen ve
öğrenciler, bu bölümdeki öğrencilerin özerk olabilmek için gerekli yetkinliklere
sahip olmadıklarını düşünmüşlerdir. Ayrıca, öğretmenlerin çoğu, derslerinde öğrenci
özerkliğini sağlamaya her zaman gayret ettiklerini vurgulamıştır. Bunu sağlamak
için, öğrencilerin kendine güvenmesi için onları cesaretlendirme, çift olarak ya da
grup halinde veya bireysel olarak çalışmaları için öğrencilere ödev verme,
öğrencilerin sınıfiçi münazaralara katılmasını sağlama ve seminerlere katılmaları için
onlara fırsat tanıma gibi çeşitli yollara başvurduklarını dile getirmişlerdir.
Özetle, çalışmanın sonuçları, hem öğretim görevlileri hem de öğrenciler öğrenci
özerkliği için bölümdeki öğrencilerin hazır olduklarını ve bununla ilgili olarak
olumlu düşüncelere sahip olduklarını dile getirseler de, bunun bölüm içerisinde tam
olarak uygulanabilir (gerçekçi bir şekilde yapılabilir) olmadığı için öğrenci
özerkliğinin Süleymani Üniversitesi, İngilizce Bölümünde henüz desteklenmediğini
göstermiştir.
Son olarak, Süleymani Üniversitesi, İngilizce Bölümünde öğrenci özerkliğinin
geliştirilmesine yönelik olarak bazı eğitimsel çıkarımlar ve daha sonraki çalışmalar
için bazı öneriler çalışmada yer almıştır.
Anahtar Sözcükler: Öğrenci Özerkliği, Özerk Öğrenciler, Öğrenci Algıları,
Öğretmen Algıları, Istenilirlik, Uygulanabilirlik. |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2018. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Fatoş Erozan. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4677 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|