|
EMU I-REP >
04 Faculty of Education >
Theses (Master's and Ph.D) – Education >
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11129/4679
|
Title: | Foreign Language Teaching Anxiety of Pre-Service English Language Teachers in Kurdistan Region of Iraq |
Authors: | Kunt, Naciye Hamza, Hamza Mohammed Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching |
Keywords: | English Language Teaching (ELT) English Language-Study and Teaching Language and languages-Study and teaching-Psychological aspects-Anxiety-Language and emotions Foreign language anxiety Gender English as a foreign language Iraqi Kurdish pre-service teachers |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
Citation: | Hamza, Hamza Mohammed. (2016). Foreign Language Teaching Anxiety of Pre-Service English Language Teachers in Kurdistan Region of Iraq. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. |
Abstract: | Pre-service teachers‟ feelings of stress and anxiety while teaching English as a foreign language have been a source of debate and research in second (foreign) language studies. Even though the levels of foreign language pre-service teachers‟ anxiety have been explored, only some studies have tried to have a multifaceted view of anxiety in foreign language pre-service teachers. The purpose of this study is consequently to examine the level of anxiety amongst pre-service teachers majoring in an English department. In addition, this study attempts to recognize anxiety-distressing reasons for both third and fourth-year pre-service teachers. An overall of 80 third and fourth year students (30 students in third-year and 50 students in fourth-year) from Raparin University in Kurdistan region of Iraq participated in this study. This study employed Teacher Foreign Language Anxiety Scale (TFLAS) questionnaire which is designed by Horwitz (1996), and seven interview questions prepared by the researcher to find out about the most or least anxiety-distressing items. The outcomes revealed that both third and fourth-year students experienced parallel levels of anxiety.
On the other hand, this study also investigated the connection between anxiety and gender. The results revealed that there was significant difference between females and males in terms of their anxiety level. Besides, as reported by the content analysis of the interviews conducted, eight different individual aspects for instance teaching in front of the students for the first time, teaching in a new environment, inadequate content knowledge, students‟ low proficiency level in classroom, teacher‟s
insufficient preparation for the class, students‟ different level of proficiency in the classroom, inadequate classroom management, the pre-service teacher‟s shyness in the classroom were mentioned by students interviewed when they were engaged in teaching English. Finally, to reduce foreign language anxiety teaching, some pedagogical implications are recommended for English language teachers and English pre-service teachers so as to diminish English pre-service teachers‟ level of anxiety during teaching English. Moreover, this study recommended some suggestions for further study in this area. Keywords: Foreign language anxiety, Gender, English as a foreign language, Iraqi Kurdish pre-service teachers. ÖZ: Hizmet öncesi öğretmenlerin, İngilizceyi yabancı bir dil olarak öğretirken yaşadıkları stres ve gerginlik duyguları tartışma ve araştırma konusu olmuştur. Bu öğretmenlerdeki kaygı seviyeleri incelenmiş olmasına ragmen, sadece bazı çalışmalar bu kaygı ve gergiliği yansıtmaya çalışmıştır. Bu çalışmanın amacı İngilizce Bölümündeki öğretmen adaylarının kaygı seviyelerini belirlemektir.Ayrıca, bu çalışma eğitimleninin üçüncü ve dördüncü yıllarında olan öğretmen adaylarının da kaygı ve stres sebeplerini belirlemeye çalışmaktadır. Bu çalışmaya, Irak‟ın Kürdistan bölgesindeki Raparin Üniversitesi‟nden, toplam 80 üçüncü ve dördüncü sınıf (30 üçüncü ve 50 dördüncü sınıf) öğrenci katılmıştır. Bu çalışma, Horwitz (1996) tarafından geliştirilmiş olan ÖğretmenlerdeYabancı Dil Kaygı Ölçeği anketini kullanmaktadır ve ayrıca araştırmacı tarafından hazırlanmış olan yedi adet soru ile de en çok ve en az kaygı ve gerginlik yaratan kaynaklar sorgulanmaktadır. Sonuçların ortaya çıkardığına göre, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerindeki kaygı seviyeleri paraleldir.
Diğer taraftan, bu çalışma, kaygı ve cinsiyet arasındaki bağlantıyı da incelemektedir.Sonuçlar ortay açıkarmıştır ki, erkek ve kadın adayların kaygı seviyeleri arasında belirgin bir fark vardır. Öğrenciler tarafından ortaya konulmuş olan kaygı yaratan sekiz durum, öğrenciler önünde ilk defa öğretmek, yeni bir ortamda öğretmenlik yapmak, uygun olmayan bilgi içeriği, öğrencilerin düşük yeterlilik seviyeleri, öğretmenin derse yetersiz hazırlanmış olması, öğrenci seviyelerindeki farklılıklar, uygunsuz sınıf yönetimi, öğretmenin utangaçlığı olarak
öğrenciler tarafından ortaya konulmuştur. Son olarak, yabancı dil eğitiminde Ingilizce konuşurken ortaya çıkan endişe ve gerginliği azaltmak için Ingilizce öğretmenlerine pedagojik eğitim önerilmektedir.Ayrıca, bu çalışma, bu alanda yapılacak daha ileriki çalışmalar için öneriler sunmaktadır. Anahtar kelimeler: Yabancı dil kaygısı, Cinsiyet, Yabancı bir dil olarak ingilizce, Iraklı Kürt hizmet öncesi öğretmenler. |
Description: | Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2016. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Naciye Kunt. |
URI: | http://hdl.handle.net/11129/4679 |
Appears in Collections: | Theses (Master's and Ph.D) – Education
|
This item is protected by original copyright
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|