DSpace
 

EMU I-REP >
06 Sağlık Bilimleri Fakültesi (Faculty of Health Sciences) >
Tez Koleksiyonu (Master ve Doktora) – Sağlık Bilimleri / Theses (Master’s and Ph.D.) – Health Sciences >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11129/4704

Title: Üniversite Öğrencilerinde Sağlık Okuryazarlığı
Authors: Kılıç, Hülya Fırat
Sarıyar, Sultan
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü
Keywords: Hemşirelik
Sağlık Okuryazarlığı--Sağlık Eğitimi
Üniversite öğrencileri
Sağlık okuryazarlığı
Nursing
University students
Health literacy
Issue Date: 2018
Publisher: Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ)
Citation: Sarıyar, Sultan. (2018). Üniversite Öğrencilerinde Sağlık Okuryazarlığı. Tez (Yüksek Lisans), Doğu Akdeniz Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü, Hemşirelik Bölümü, Gazimağusa: Kuzey Kıbrıs.
Abstract: This research was conducted based on a descriptive/cross-sectional research design to determine the health literacy levels of university students, for which a case study was made of students who applied for the first time to the Health Center of the Eastern Mediterranean University between May 1 and July 31, 2017. Rather than selecting samples, the study was conducted on the universe, resulting in a total of 365 eligible students who volunteered to participate in the research. For the study, data was collected using the "Identifıcation Information Form" and the "Adult Health Literacy Scale", and percentages, a Mann-Whitney U-test and a Kuruskal-Wallis H-test were used in the statistical analysis of the data. Of the university students, 44.9 percent are aged 21–23, and 50.7 percent are female and 49.3 percent are male. In addition, 20.0 percent of the students are studying in the faculty of education, 97.8 percent are undergraduate students and 26.1 percent are in the fourth grade. Of the university students who participated in the survey, 50.7 percent had lived in cities for a major part of their lives and 42.2 percent are currently living with friends. Furthermore, 50.7 percent of the students are smokers, and of these, 58.9 percent (n = 185) smoke one pack of cigarettes a day. Again, 51.5 percent of the university students drink alcohol, and 37.8 percent of these (n = 188) consume one glass of alcohol a day. Finally, 51.8 percent of the students state that they are in good health. It was found that age, gender, department, grade and the daily alcohol consumption were influential on the students’ health literacy level (p <.05). The results of the study show that for a high level of health literacy, it is important that health education starts in the family and continues in the pre-school period; that it is covered in the textbooks used in primary education; and that conferences, seminars and scientific activities on health information are organized at universities in certain periods with the participation of all students. It may be beneficial to identify the variables affecting health literacy in individuals so that plans can be made taking these variables into account, and to develop policies to improve health literacy. Keywords: Nursing, University students, Health literacy
ÖZ: Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin sağlık okuryazarlık puan ortalamalarını belirlemek amacıyla tanımlayıcı / kesitsel araştırma tasarımına uygun olarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 1,Mayıs – 31,Temmuz 2017 tarihleri arasında Doğu Akdeniz Üniversitesi Sağlık Merkezine ilk kez başvuran 365 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada örneklem seçimine gidilmeyip, evren üzerinde çalışılmış, araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden ve araştırmaya dahil edilme kriterlerini taşıyan 365 öğrenci araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırmada veriler “Tanıtıcı Bilgi Formu” ve “Yetişkin Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Verilerin istatiksel analizinde yüzdelik, Mann-whitney U testi ve Kuruskal-Wallis H testi kullanılmıştır. Üniversite öğrencilerinin, %44,9’u 21-23 yaş arası, %50,7’si kadın, %49.3’ü ise erkektir. Öğrencilerin %20,0’si eğitim fakültesinde okumakta, %97,8’inin okuduğu bölüm türü lisans olup ve %26,1’i dördüncü sınıf öğrencisidir. Araştırmaya katılan üniversite öğrencilerinin %50,7’sinin en uzun yaşadığı yer şehir olup, %42,2’si şu an arkadaşıyla evde kalmaktadır. Öğrencilerin %50,7’si sigara kullanmaktadır. Sigara kullanan öğrencilerin (n=185) %58,9’u günde bir paket sigara içmektedir. Yine üniversite öğrencilerinin %51,5’i alkol kullanmakta ve alkol kullanan (n=188) öğrencilerin %37,8’i günde bir kadeh alkol tüketmektedir. Öğrencilerin %51,8’i genel sağlık durumunu iyi olarak belirtmiştir. Öğrencilerin yaş, cinsiyet, okunan bölüm, sınıf düzeyi ve günlük kullanılan aklol miktarının sağlık okuryazarlığı puan ortalamaları üzerinde etkili olduğu görülmüştür (p<.05). Çalışmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda sağlık okuryazarlığın üst düzeyde olması için sağlık eğitiminin ailede başlanarak, okul öncesi dönemde devam etmesi, temel öğretimde ders kitaplarında yer alması ve üniversitelerde belli dönemlerde tüm öğrencilerin katılabileceği sağlık bilgisi konusunda konferans, seminer ve bilimsel aktivitelerin düzenlenmesi önemlidir. Bireylerin sağlık okuryazarlığına etki eden değişkenlerin ortaya çıkarılması, bu değişkenler dikkate alınarak planlama yapılması ve sağlık okuryazarlığını geliştirmeye yönelik politikalar üretilmesinin yararlı olacağı düşünülmektedir. Anahtar Sözcükler: Hemşirelik, Üniversite öğrencileri, Sağlık okuryazarlığı
Description: Hemşirelik Dalında Yüksek Lisans Tezidir. Tez (Yüksek Lisans)--Doğu Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, 2018. Tez Danışmanı: Yard. Doç. Dr. Hülya Fırat Kılıç.
URI: http://hdl.handle.net/11129/4704
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu (Master ve Doktora) – Sağlık Bilimleri / Theses (Master’s and Ph.D.) – Health Sciences

Files in This Item:

File Description SizeFormat
sarıyarsultan.pdfTheses ,Master.1.21 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright

Recommend this item
View Statistics

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback